هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93 (اجتماعی - بخش سیزدهم)

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93 (اجتماعی - بخش سیزدهم)



محمد حسین تشکری|
رویدادهای سال1393  را در میان صفحات هفته نامه افق کویر ورق می زنیم و در ایستگاه  شماره 649 به تاریخ 22 تیرماه، مصادف با 15 رمضان توقف می کنیم تا به حکم ضرورت یاد کنیم آن روزها را تا آیندگان و مردمانی که در این روزها به جرگه اهل قلم پیوسته و عشق مطالعه دارند بدانند و آگاه باشند که در سال پیش، همین موقع چه خبرهایی در شهر بوده است.
  آن روزها و پس از آغاز به کار دوباره شرکت سنگ آهن پس از 38 روز اعتراض به نحوه شائبه دار واگذاری این شرکت به بخش خصوصی؛ عده ای از شهروندان در محل شورای اسلامی شهر بافق ازدحام کرده و خواستار توضیح منتخبان خود شدند. آنها از شوراییان خواستند؛ اکنون که فضا مه آلود شده و سره از ناسره را نمی توان تشخیص داد، زبان به حکم آزادی بیان باز کرده و بگویند بر سر این معدن چه رفت. شوراییان نیز سخن آغاز کرده و ریز و درشت جریانات را گفته اند؛ که ماحصل این صحبت ها یک صفحه ایی از افق کویر شد؛ بخوانیم:
5/28درصد را مردم برگرداندند
 "  به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، در پی مخالفت مردم و مسئولین بافق با جریان خصوصی‌سازی شرکت سنگ آهن مرکزی، دوشنبه شب هفته گذشته تعداد زیادی از کارگران و کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی در محل ساختمان شورای شهر بافق تجمع نموده و خواستار ارائه گزارش از سوی مسئولین و شورا در قبال اقدامات انجام شده توسط کارگروه پیگیری مطالبات حقوق شهرستان شدند. کارگران و حاضرین ضمن طرح چند پرسش، پاسخ های اعضای شورا را شنیدند. در ادامه توجه شما خوانندگان گرامی را به مشروح این گزارش جلب می‌نماییم.
یکی از کارگرها به نام رضا به نمایندگی از جمع حاضر، شروع به صحبت نمود و گفت: روزی که خط یک را می‌خواستند استارت کنند، شورای شهر، استاندار و محمدرضا صباغیان در جلسه‌ای که در فرمانداری داشتند مطرح کرده بودند؛ نامه‌ای از وزارت‌خانه با امضای سه وزیر آمده که تا ساعت 12:30 آن روز این نامه بلا تکلیف بود. ساعت 13:30 زمانی که استاندار دید مردم با این و‌عده‌ها سر کار نمی‌روند، گفتند: مجدداًً نامه‌ای آمده که سه تا وزیر آن را امضاء کردند و نامه قبلی مناسب نبوده است.
کار گروه تشکیل شده بلاتکلیف است!
رضا افزود: بعد نوشته شده مسئله‌ها در حاشیه‌های هئیت دولت مطرح شده، مسئله‌ها باید در خود هئیت دولت مطرح می‌شد نه در حاشیه هیئت دولت! سر ما را آقایان کلاه گذاشته‌اند، هیچ‌کس جوابگو نیست، کار گروه تشکیل شده بلاتکلیف است! هیچ جلسه‌ای این کارگروه با ما نمی‌گذاشت، موقعی که خط را شروع می‌کردند شما اینجا نبودید، ما از شما درخواست کردیم ..."  و قص علی هذا...
پاتوق ها معضل بزرگ جامعه امروز
در روز شنبه 21 تیر ماه نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و سرهنگ فرهاد بیگلری فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بافق برگزار شد.وی معضل بزرگ در حال حاضر  شهرستان را پاتوق ها دانست و گفت: زنگ خطر آن را اعلام کردم که بصورت خزنده و خاموش در شهر ما رسوخ پیدا کرده و عادتی اشتباه است. باید احساس شود و رسانه ها که رسالت بزرگ را بر عهده دارند. وظیفه‌ی اصلی آنان است بصورت دقیق به انجام برسد. معضل دیگر زیاد بودن موتورسیکلت در بافق است که حتی افراد با سنین پایین از آن استفاده می کنند.
در این نشست فرمانده نیروی انتظامی گزارشی از جرایم بافق را رسما اعلام کرده که کشف مواد مخدر در ردیف اول بود. 
خیلی از مسایل با حضور وزیر در شهرستان قطعاً حل می شود
سال پیش فرماندار بافق گفته بود که خیلی از مسایل با حضور وزیر در شهرستان حل می شود که گویا خبری نشد. وزیر آمد و قولهایی بر زبان راند اما مکتوبی نشد تا به حکم مکتوب بودنش پیگیریهای بشود؛ بخوانیم: " به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، جلسه کارگروه کارگران سه‌شنبه هفته گذشته در محل فرمانداری بافق برگزار گردید. سید مهدی طلایی مقدم، فرماندار بافق در گفتگو با خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر در خصوص نتیجه این جلسه گفت: گروه پیگیری، دو تا جلسه برگزار کرده است که در جلسه اول بحث دعوت از وزیر بود، با توجه به اینکه وزیر کار، تعاون، و رفاه اجتماعی، نامه‌ای تنظیم نموده و به شهرستان فرستاده بود که در آن نامه 16مورد را اعلام کرده که جزء تعهداتش هست و آن16 مورد هم با پیگیریهایی که انجام شد، هیئت مدیره خود صندوق فولاد هم پذیرفتند علاوه بر اینکه وزیر اعلام کرده بود آنها هم مصوب کردند که این موارد انجام شود. 
طلایی مقدم افزود: هیئت مدیره هم عیناً نوشتند نامه شماره 38623 مورخ3|3|93، وزیر کار، تعاون، رفاه اجتماعی مورد تصویب هیئت صندوق بازنشستگی قرار گرفت. در همین راستا سفر کاری استاندار به شهرستان داشت و یکی از مواردی که مطرح شد این بود که گروه پیگیری تشکیل شود و یکی از چیزهای که در دستور کار قرار گرفت این بود که خیلی از مسایل با حضور وزیر در شهرستان قطعاً حل می‌شود؛ بالاخره وی به نحوی رییس این مجموعه 71.5 درصد و عضو هیئت دولت هست. "
فولادگر: نحوه واگذاری سنگ‌آهن بافق اصلاح خواهد شد
حمیدرضا فولادگر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود که ایراداتی به نحوه  واگذاری سنگ‌آهن بافق هست که اصلاح خواهد شد.
حس اعتماد مردم را برگردانید
در این شماره هم ، علی قاسم زاده، خواسته بود تا " مسئولان حس اعتماد مردم را برگردانند"  
" هفته گذشته تعدادی از کارگران و جوانان برای اطلاع از آخرین وضعیت پی گیری کارگروه مطالبات بافق، شورای اسلامی شهر را به عنوان پناهگاهی مردمی و مورد وثوق، برای شنیدن انتخاب و در تجمعی نشان دادند می‌خواهند ثمره چهل روز دست از کارکشیدنشان را که علی رغم ثمره‌ای چون توقف واگذاری سهام شرکت سنگ‌آهن مرکزی، اخذ قولهایی برای سرمایه گذاری و رفع محرومیتها و میزان تحقق این وعده‌ها در بافق بود را بدانند. هر چند این حرکت از جنبه پیگیری و بیدار بودن و بیدار باش دادن نقطه مثبت و نشان از روح مطالبه‌گری داشت اما نکته‌ای که در ذات اینگونه تجمع ها نهفته است بیان نوعی حس بی‌اعتمادی به قول‌ها و وعده وعیدهاست. " 
این مطالب هم آمده است: 
" افکار معتادگونه چیست و چه بلایی بر سر معتاد بهبود یافته می آورد" از عباس ابراهیمی خوسفی، " لیالی قدر را با یاد امام زمان (عج) بیشتر درک کنیم" از اکبر خالقدادی، تلنگر تربیتی هفته "به بهانه روز حجاب" از طیبه غلامزاده، " دیابت (3) علایم بالینی و تشخیص" از دکتر سید محمد میرترابی،  "بردن آبرو" از محبوبه رنجبر، " تک فرزندی" از طیبه عسکری و این خبرها : " باید جایگاه نخبگان و اساتید را در پیشبرد شهرمان پیدا کنیم"، " هیچ فرقی بین مشکل کم آبی شهر و روستا وجود ندارد"  و " اگر با مشکلات یارانه ای دست و پنجه نرم می کنید بخوانید"