هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93(اجتماعی - بخش بیست و چهارم )

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93(اجتماعی - بخش بیست و چهارم )



محمد حسین تشکری|
واگذاری 15 درصد به سادگی حل نمی‌شود
رویدادهای بافق را در سال گذشته پی می‌گیریم با این گفته حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده، نماینده مردم بافق، مهریز، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی. وی درباره واگذاری 15 درصد از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی به بافق، برای جهت عمران و آبادانی این منطقه معدنی؛ به یک باره آب پاکی را بر دستان مردم ریخت و گفت: " واگذاری 15 درصد به سادگی حل نمی شود"  وی تصریح کرد: "واگذاری 15 درصد؛ قطعاً به سادگی، حل شدنی نیست، راهکار قانونی لازم است، طرح کلی برای معادن استان در نظر گرفته شده تا درصدی برای توسعه زیر ساخت ها با اولویت شهرستان محل معدن تعلق گیرد. "وی افزود: محمل قانونی که دستور ریاست جمهوری مثل نفت و انفال باید طی شود.  زارع زاده با بیان این که روز سه شنبه 8 مهرماه با حضور سید مهدی طلایی مقدم فرماندار شهرستان بافق، اعضای شورای اسلامی شهر، محمدجواد عسکری مدیر عامل شرکت سنگ آهن بافق، هیئت مدیره‌ی صندوق بازنشستگی فولاد و هیئت مدیره شرکت سنگ آهن جلسه ای مبنی بر پیگیری توسعه همه جانبه شهرستان بافق در تهران برگزار شد افزود: مقرر شد طرح گندله طی سه سال با اعتباری بیش از 900 میلیارد تومان با سرمایه صندوق بازنشستگی به پایان برسد و در طول این سه سال هیچ گونه سودی از معدن دریافت نگردد و تمام سود یا حداقل 70 درصد از آن برای توسعه زیر ساخت ها به کار گرفته شود. نماینده مردم در مجلس بیان نمود: در سه شنبه هفته آینده اعضای هیئت مدیره صندوق بازنشستگی فولاد برای پیگیری خط کنسانتره و طرح فولاد یک میلیون تنی کوره بلند به بافق سفر خواهند کرد.
کارگران معادن استفاده از ماسک تنفسی را جدی بگیرند
مطلب بعدی این که " کارگران معادن استفاده از ماسک تنفسی را جدی بگیرند. " 
این عنوان خبری است که خبرنگار افق کویر پس از پیگیری چندی توانست از اطباء حاذق در طب کار دریافت کند. سوال این است که موضوع مشاغل سخت و زیان آور ناشی از وجود تشعشات اورانیومی و وجود ذرات خطرناک سیلیس در محیط معدن چیست؟ در این زمینه "محمد حسین داوری متخصص طب کار درباره این که آیا بیماری های ناشی از وجود تشعشع که منجر به بروز سرطان در تعداد زیادی از بازنشستگان، همچنین تولد نوزادان معلول و بیماری های تنفسی در معدن هست یا خیر؟ گفته بود: اولاً نه من و نه هیچ فرد دیگری نمی‌تواند این بحث را تأیید نماید؛ باید مطالعات دقیق انجام شود. 
مطلبی را باید به کارگران شرکت سنگ آهن بگویم و آن این است که هر محیط با عوامل زیان آور محیط کار مواجه هستیم و تنها کسی که باید دلش به حال سلامتی کارگر بسوزد خود کارگر می باشد.
وی افزود: کارگران استفاده از ماسک تنفسی را جدی گرفته تا از اثرات سیلیس که ذرات موجود در هوا هستند بر روی دستگاه تنفسی خود جلوگیری کنند.
متأسفانه چند سوال دیگر در این مصاحبه بی پاسخ ماند. خبرنگار هفته نامه افق کویر از مسئولین مربوطه تقاضا دارد تا درخصوص سوالات بی پاسخ تدبیری اندیشیده شود و به آن پاسخ روشنی بدهند تا بتوان کارگران را از بلا تکلیفی بیرون آورد.
افق کویر را دنبال کنیم با این مطالب: 
امیدواریم تامین نیروی لازم و اعتبارات برای انجام فعالیت صورت گیرد، تقسیم بندی سوخت برای شهرستانهای بافق و بهاباد با دیگر شهرستانهای استان متفاوت است و غیره...