هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93 (اجتماعی - بخش بیست و پنجم)

نگاهی به رویدادهای بافق در سال 93 (اجتماعی - بخش بیست و پنجم)



 محمد حسین تشکری|
رویدادهای بافق را در سال پیش، دنبال می کنیم تا به شماره 662، به تاریخ بیستم مهرماه 1392 می رسیم با این تیتر:
هنوز 28/5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن متعلق به دولت است
این جمله ایی بود که " یونس الستی" در کارگروه مطالبات مردمی در محل فرمانداری بافق و در پاسخ به خبرنگار هفته نامه افق کویر بیان کرد. جمله ایی خوشایند برای بافقی ها که چراغ امید را در وجود آنان زنده نگه داشت؛ چرا که بر این باور هستند که شاید؛ البته شاید بتوان  پس از کشمکش های فراوان، 15 درصد از این 28/5 درصد را متعلق به عمران و آبادانی بافق کنند. حالا مالک 71/5 درصد از سهام شرکت سنگ اهن مرکزی این جمله را بیان کرد. جمله ای که بی ارتباط با مصوبات صورتجلسه 93/06/09 نباید دانست. 
"به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، "یونس الستی" عضو هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور  و نیز عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار هفته نامه افق کویر هدف از سفر خود را به شهرستان بافق اجرایی نمودن عملیات احداث طرح های گندله، کارخانه فولاد، اصلاح خط و کنسانتره از محل منابع داخلی شرکت سنگ آهن و کمک های استانی دانست.
معاون سابق اداری و مالی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران که در نشست کارگروه مطالبات مردمی در محل فرمانداری شرکت کرده بود درباره بخشش 15 درصد از 71/5 درصد سهم صندوق فولاد از سهام شرکت سنگ آهن به مردم بافق گفت: در مورد اختصاص 15 درصد به بافق این مسئله احتیاج به فرآیند خاصی است که در مجموعه دولت و مجلس باید کارسازی شود و خارج از اختیارات صندوق فولاد هست.  " 
بله، این  راه حل الستی بود، بیش از  یکسال از این وعده می گذرد و هنوز این کارسازی به آخر نرسیده است! مذاکرات ایران و قدرتهای  جهانی بر سر مسایل هسته ای به آخر رسید؛ اما مسئله 15 درصد اندر خم یک کوچه هست! شاید کوچه ها را طی کرده باشد؛ ولی ما از آن بی خبریم و  شاید مسئولان در تلاش هستند تا ما را  شگفت زده کنند؛ یعنی "سورپرایز" بلاخره چشم ها بر راه هست تا خبر خوش ز خوشخبران برسد. 
در ادامه از یونس الستی سوال شد که " یکی از مشکلات کارگرها عدم ارتباط با هیئت مدیره می باشد؛ برای رفع این مشکل چه راههای ارتباطی با کارگرها دارید؟ گفت: تلفن همراه مرا همه مجموعه سنگ آهن دارند و می توانند با شماره 09121126111 یا از طریق مکاتبه با آدرس تهران- خیابان خالد اسلامبولی- جنب ساختمان دخانیات با ما در ارتباط باشند.  "
خبر بعد این که در جلسه کارگروه مطالبات مردمی، امام جمعه معزز بافق، حضرت حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی: 
جریانی که اتفاق افتاد جریان صنفی بود
امام جمعه شهرستان بافق در ابتدا این نشست گفت: زمانی جامعه بدون چالش است که هم سامان دهی اقتصادی رخ دهد و در پرتو امنیت، اقتصاد بارور شود. حدود 20 سال است که امام جمعه هستم در طول این مدت در دولت های خاتمی، احمدی نژاد و روحانی شهر دچار چالش شده است. مرکز تجمع مردم هم مسجد جامع بود. مسئولین در ادوار گذشته قول هایی را می دادند و عملی نمی شد. کسی که مدیریت مجموعه را بر عهده می گرفت او قول می داد و امضا می کرد. در زمان دولت احمدی نژاد مسئله حادتر بود که با پا در میانی آیت ا...صدوقی(ره) باعث شد مسائل حل گردد. فردی نیستم خدای نکرده بخواهم در مقابل دولت و دولتمردان جبهه بگیرم. منتهی مسایل چالش شهر را خوب درک می کنم. قبل از انقلاب زندان سیاسی بوده ام. اگر جریانی اتفاق افتاد جریان صنفی بود این را خدمت بزرگوارانی عرض کنم که می خواهند در بافق سرمایه گذاری کنند، هماهنگی خوبی در شهرستان هست، اگر قرار باشد چالشی هم پیش بیاید خود من جلوی این چالش را می گیرم و در کنار هم با صفا و صمیمیت کار خواهیم کرد. وی افزود: مردم، مردم خوبی هستند وقتی جاده، گاز و بیکاری را می بینند و شهری که میلیاردها به دولت کمک می کند و هنوز گاز ندارد و گاهی اعلام می شود فلان روستا انشعاب گاز را دریافت کرد باعث ناراحتی مردم  می گردد. سنگ اندازی ها، کارشکنی ها و من و توها باعث به وجود آمدن مصیبت شده است.
فاضلاب مسکن مهر بافق، مشکل خاصی در حال حاضر ندارد
  " جواد فتاحی" کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان بافق هم سال پیش در پاسخ به چند پیامک خوانندگان گرامی مبنی بر وجود انگل شپش در برخی از مدارس گفته بود: از این مسئله مطلع بوده و در حال پیگیری می باشیم و اخیراً این مورد رو به افزایش است. در مدارس وجود این انگل در موهای دانش‌آموزان دیده شده و درصدد آن هستیم تا این موضوع به خوبی حل و فصل گردد. فتاحی در خصوص شکایت ساکنین خیابان عدالت و مسکن مهر در خصوص فاضلاب که در جلوی منازل آنان قرار گرفته و نظارت درستی روی آن صورت نمی گیرد؛ گفت: آخرین اقدام صورت گرفته در این خصوص، مسئول مربوطه یکی از شرکت‌ها واقع در این منطقه به دادگستری ارجاع داده ایم. فاضلاب مسکن مهرکویر مشکل خاصی در حال حاضر ندارد، هوادهی صورت گرفته و سرپوشیده است.
بافق را شهر مقطعی باید دانست
حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده، نماینده مردم بافق، مهریز، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی که پانزدهم مهرماه  با هفته نامه افق کویر صورت داد، گفت:  بافق یکی از شهرستانهای فاجعه‌وار استان هست، اگر روزی سنگ آهن تعطیل شود 50 درصد مردم مهاجرت خواهند کرد. تک شغلی و تک محصولی و همچنین این که پیوند مردم با شغل واحد می باشد، اگر فکر اساسی برای آن نشود بافق را شهر مقطعی باید دانست. چشم انداز 50 ساله آینده را ببینید! نماینده مردم در مجلس عنوان نمود: در بافق دریاچه آب زیرزمینی وجود دارد که نزدیک به سطح زمین می باشد. چطور حاضر هستند آب را از فاصله 1000کیلومتری از طریق خلیج فارس به بافق برسانند؛ اما حاضر به این نیستند که آب موجود را تصفیه کرده و به مصارف صنعتی منطقه برسانند. در کنار آن صنعتی به نام پرورش ماهی تیلاپیا را داریم. مرکز تحقیقات در این مورد به نتیجه رسیده که متأسفانه مافیایی حاکم هست که درصدد وارد کردن بچه ماهی از کشور خارجی مثل چین هستند، چرا از مرکز پرورش کنترل شده تحت‌نظر،  بافق که صنعت نان آور هست استفاده نکنند و این بهانه ای دردآور است که شاید این نوع ماهی ها در آبهای آزاد راه باز نمایند. بچه ماهی پرورش یافته خارج کشور قابل اعتماد هست، ولی مرکزی که تحت کنترل و برای تک جنسی کردن این نوع ماهی واقعاً موفق عمل کرده است قابل اعتماد نیست؟!! افرادی هستند که در واردات ماهی دست دارند و این راه برای آنان نان آور است. مسئولین کشور نیز تحت تأثیر این جریان مرکز داخلی را به نفع خارج محکوم می نمایند. با این اوصاف ما مدعی رشد توسعه مدار و خواهان خود کفایی کشور هستیم، دلمان به حال مردم می سوزد فضایی که الآن می بینیم دروغ هست همیشه عده ای مأمور این می باشند که پرپول و پررو را هدایت نمایند.
افق کویر را پی می گیریم با این خبرها، گزارشها و مقالات:
بسیج محدود به یک قشر و گروه خاص نیست، احتمال جیره بندی آب در استان یزد، پرانتزی کوچک برای سه شنبه سرمایه گذاری (علی قاسم زاده)، نقش معنویت در سلامت روان(هوشمند)توسعه روستاها باید همه جانبه باشد، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نیروی انتظامی شهرستان بافق، دیدار جمعی از کودکان با امام جمعه بافق، تجلی عدالت و امامت(اکبر خالقدادی)، من کودکم من کودکم/با دو تا دست کوچکم(بتول حیدری)، والدین و مربیان محترم لطفا !!! (طیبه غلامزاده بافقی)، جوجه کباب گیس باف(عطیه شمس الدینی)بچه های بافق با ناراحتی ابرکوه را ترک کردند، مسئولین به کشاورزی بیشتر بهاء بدهند، پرورش ماهی تیلاپیا نسبت به دیگر ماهی ها ارزان تر است، جوانان پرورش خرما را در بافق احیاء کنند و ...!