هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نگاهی به اهم فعالیت‌های شرکت سنگ آهن مرکزی در سال 1392

نگاهی به اهم فعالیت‌های شرکت سنگ آهن مرکزی در سال 1392


نگاهی به اهم فعالیت‌های شرکت سنگ آهن مرکزی در سال 1392

شهر بافق در 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد، این شهرستان دارای منابع زیرزمینی متنوعی می باشد که از مهمترین آنها سنگ آهن چغارت،سنگ آهن چاه گز، سنگ آهن سه چاهون، منگنز ناریگان، فسفات اسفوردی،سرب و روی کوشک و معدن مرمریت بیشه در می باشد.

• شرکت سهامی خاص معادن سنگ آهن مرکزی ایران در10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافق و در 120 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد و در حاشیه کویر مرکزی ایران، در جوار معدن چغارت قرار دارد.  این شرکت در سال 1350 جهت اکتشاف و بهره برداری از کانسارهای آهن منطقه بافق توسط سازمان ذوب آهن ایران سابق تاسیس گردیده  وهم اکنون این شرکت یکی از واحد های مهم زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و بزرگترین شرکت تولید کننده سنگ آهن می باشد.

• بلوک معدنی بافق:

 بلوک معدنی بافق با ذخیره بیش از یک سوم سنگ آهن کشور به عنوان مهمترین منطقه آهن دار ایران شناخته شده است. در نتیجه عملیات اکتشافی انجام شده از سال1340 تاکنون در این منطقه بیش از 38 آنومالی آهن دار با ذخیره نزدیک به7/1 میلیارد تن شناسایی شده که مهمترین آنها معادن چغارت ، سه چاهون، آنومالی شمالی، میشدوان و چاه گز می باشد.

• شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بزرگترین تولید کننده سنگ آهن دانه بندی کشور طی 40 سال گذشته می باشد. این شرکت از سال 1350، عملیات استخراج سنگ آهن در معدن چغارت را آغاز و تا کنون سنگ آهن مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان و برخی صنایع فولاد سازی کشور را تأمین و از سال 1380 نیز به جمع صادر کنندگان سنگ آهن پیوسته است.

در حال حاضر از دو معدن چغارت  و سه چاهون، سالیانه نزدیک به 8 میلیون تن سنگ آهن استخراج می گردد که حدود سه میلیون تن آن دانه بندی شده و جهت مصرف در کارخانه ذوب آهن اصفهان  و صادرات، استفاده و ما بقی در کارخانه فرآوری چغارت تبدیل به کنسانتره سنگ آهن می شود.

حاج حبیب حسن زاده مدیر روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق طی گفتگویی اختصاصی با هفته نامه افق کویر به ارائه گزارش عملکرد و اهم اقدامات 10 ماهه سال 1392 این شرکت پرداخته است که به نظر شما خوانندگان گرامی میرساند.

آگلومراسيون

مدير روابط عمومي شرک سنگ آهن هدف از اجراي اين طرح را توليد 891 هزار تن کلوخ سنگآهن( قابل افزايش تا 4/2 ميليون تن در سال) بيان نمود و گفت: نوع قرارداد اين طرح EPC بوده و مبلغ اوليه قرارداد 30 ميليون دلار هست.

وي افزود: پيمانکار طرح گروه مشارکت «کاني کاوان شرق» و «LCMEEC»، مشاور طرح: شرکت همپاي توليد

 و مدت زمان اجراي طرح: از 01/01/1385 تا 01/09/1392؛ يعني 87 ماه( 87 ماه اجرا و 12 ماه توليد آزمايشي) به طول کشيده است. شايان  ذکر است پيشرفت فيزيکي طرح تا کنون 100 درصد مي باشد، افتتاح گرديده و در مرحله توليد آزمايشي است.

احداث کارخانه 2 ميليون تني کنسانتره

مدير روابط عمومي شرکت سنگ آهن گفت: با توجه به وجود ذخاير هماتيت در معادن زاغيا، ميشدوان، شيطور و چاه گز در منطقه و همچنين وجود سنگهاي هماتيتي در معدن چغارت و به منظور تأمين خوراک گندله سازي، لزوم احداث يک خط کنسانتره هماتيتي در اين شرکت ضروري به نظر مي رسد.

وي ضمن بيان هدف از اجراي اين طرح که توليد 2 ميليون تن کنسانتره آهن است گفت: مبلغ قرارداد حدود 112 ميليون يورو و نوع قرارداد: EPCF مي باشد همچنين حسن زاده مدت زمان پيش بيني اجراي طرح را 30 ماه و تاريخ شروع طرح را از01/09/1396 و تاريخ اتمام آن را 01/07/1395بيان نمود.

حسن زاده در خصوص اقدامات انجام شده جهت طرح افزايش ظرفيت کنسانتره 2 ميليون تن چغارت گفت:

قرارداد با گروه مشارکت فولاد گسترش و ناموران و شرکت CNEEC از کشور چين(تأمين کننده مالي طرح) مبادله و امضا گرديد. به منظور اجتناب از تأخير در روند اجراي طرح کارهاي اجرايي در قالب Early work بزودي آغاز خواهد شد.

اصلاح خطوط کنسانتره

حاج حبيب حسن زاده، هدف از اجراي اين طرح را توليد 25/3 ميليون تن کنسانتره آهن با عيار بيش از 5/67 درصد آهن قابل استفاده در کارخانجات گندله سازي و مبلغ قرارداد را 89/13 ميليون يورو و 115757 ميليون ريال بيان نمود. 

وي پيمانکار طرح را مشارکت فکور صنعت تهران و شرکت  LCMEEC و مشاور طرح را مهندسين پروژه آسه صنعت – معدن کاو معرفي نمود.

مدت زمان اجراي طرح را 18 ماه، تاريخ شروع را 01/12/1391 و تاريخ خاتمه طرح را 10/07/1393بيان کرد.

مدير روابط عمومي شرکت سنگ آهن اقدامات انجام شده جهت طرح اصلاح خطوط توليد کنسانتره را اينگونه بيان کرد: تحول نمونه جهت انجام تست فيلتراسيون به شرکتهاي SEFAR و FINSA توسط کارفرما، پيشرفت فيزيکي ساخت درام سپراتورهاي مغناطيسي حدود 84 درصد، طرح ساخت Reject Hopper با 75 درصد پيشرفت فيزيکي در شرکت آکس فرآيند در حال اجرا مي باشد، استقرار پيمانکار فرعي جهت عمليات زودهنگام در سايت، نصب اتصالات تانک توزيع اسلاري و انشعابات آب درام جداکننده مغناطيسي برش و انتقال دال بتني در ارتفاع 15 متري توسط دستگاه کرگيري و ايرسا، دمونتاژ و جمع آوري اسکلت فلزي در تراز 5/17 متري، حمل سه دستگاه جداکننده مغناطيسي تجهيزات تانک توزيع و سازه فلزي درام جداکننده مغناطيسي به سايت.

تا پايان آذرماه 8/51% از زمان کل طرح سپري شده است.

کارخانه 1 میلیون تنی فولاد

حاج حبیب حسن زاده ضمن بیان هدف از اجرای این طرح که تولید 1 میلیون تن شمش فولاد با استفاده از کلوخه تولیدی کارخانه آگلومراسیون می باشد گفت: نوع قرارداد: EPCF می باشد و پیش بینی مبلغ قرارداد 370 میلیون یورو هست و مدت زمان پیشبینی اجرای طرح: 42 ماه است که تاریخ شروع طرح از 01/11/1392 و تاریخ اتمام آن 01/04/1392خواهد بود.

وی اقدامات انجام شده جهت واحد فولادسازی به روش کوره بلند بیان کرد و گفت: به منظور تأمین نقدینگی و تسریع در اجرا طرح با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد، در جوار کارخانه فولاد ، احداث یک کارخانه کک سازی نیز در نظر گرفته شده است، فعالیت های انجام شده: زمین سایت پیش بینی و آماده شده است انتخاب مشاور در دست اقدام و سایر کارهای جانبی در دست برنامه ریزی و هماهنگی می باشد.

گندله سازي

حاج حبيب حسن زاده  درخصوص طرح احداث کارخانه 5 ميليون تني گندلهسازي و هدف از اجراي اي طرح را توليد 5 ميليون تن گندله در سال بيان کرد.

وي مبلغ قرارداد را 197 ميليون يورو مدت قرارداد را 36 ماه و نوع قرارداد را EPCF»» دانست.

مدير روابط عمومي شرکت سنگ آهن تاريخ شروع عمليات اجرايي را تاريخ 01/02/1392

و تاريخ خاتمه قرارداد را 01/05/1395ذکر نمود.

وي پيمانکار اين طرح را گروه مشارکت کارون دزدشت(KDD)، انرژي گستر نصير (NICCMCC/CIE چين

و مشاور طرح را شرکت مهندسين مشاور پولاد معرفي نمود.

حسن زاده اقدامات انجام شده براي طرح گندله سازي را بدين شرح بيان نمود: فرايند داخلي مربوط به تأمين مالي طرح(فايناس) در دست پيگيري و اقدام مي باشد، پيگيري و اخذ مجوزهاي شوراي اقتصاد ماده 62، بانک عامل و همچنين اخذ مجوزهاي لازم مربوط به آب، برق، گاز از طريق ادارات ذيربط در استان، تسطيح سايت طرح، آماده سازي و تأمين ديوارهاي پيش ساخته و برنامه ريزي در جهت خاکبرداري، پيش پرداخت مربوط به امور Early work به پيمانکار پرداخت شده است، امور مربوط به مهندسي پايه توسط پيمانکار در دست اقدام مي باشد، فعاليت هاي Early work شامل احداث سه سوله اداري تسطيح زمين و خاکبرداري مي باشد.

وي در رابطه با پيشرفت فيزيکي طرح گفت: کارهاي اجرايي در قالب Early work در دست انجام مي باشد که پيشرفت فيزيکي ساختمان %100 مي باشد.

هتل نیکان

مدیر روابط عمومی شرکت سنگ آهن ضمن بیان اینکه هتل نيکان دارای 12 سوئيت و 51 اتاق مجهز به سالن جشنها به مساحت 500 مترمربع با ظرفيت 600 نفر هست گفت: این هتل دارای مساحت 12000 مترمربع (در 7 طبقه) میباشد که کل هزينه آن تا پايان اجرای طرح 150 ميليارد ريال هست. وی ادامه داد: برنامه آينده ما برای توسعه هتل نیکان ساخت استخر، سونا، جکوزی و سه عدد زمين چمن در این مکان میباشد.

اقدامات فرهنگي

در ادامه حاج حبيب حسن زاده به بيان اهم اقدامات فرهنگي شرکت سنگآهن در 11 ماهه 1392 پرداخت که در ذيل مي آيد:

- تجليل از جانبازان شرکت (جرعهنوشان علقمه)

-کنفرانس خبري مديريت محترم شرکت در 2 نوبت

-گراميداشت روز زن با برگزاري جشن گل نرگس

- ديدار با امام جمعه محترم شهرستان به مناسبت هاي مختلف

- تجليل از آزادگان شرکت

- اهداي بستههاي فرهنگي به ميهمانان نوروزي

- برگزاري جشن گلريزان ويژه آزادي زندانيان

- طراحي پوستر و بنر به مناسبت 12 فروردين روز جمهوري اسلامي و 13 فروردين (روز طبيعت)

- هر کدام يک عدد طراحي بنر شهادت حضرت زهرا(س) (دو عدد)

- طراحي و نصب بنر روز ملي فناوري هسته اي (يک عدد)

- طراحي و نصب بنر روز زمين پاک(دو عدد)

- طراحي تراکت تبليغاتي شرکت در نشريه فولاد(پوستر A3 يک صفحه)

- چاپ و طراحي پوستر و بنر به مناسبت 5 ارديبهشت سالروزحمله نظامي آمريکا در صحراي طبس(يک عدد)

- طراحي و نصب بنر به مناسبت ولادت حضرت علي(ع) و روز پدر و روز عيد مبعث( دو عدد)

- طراحي و چاپ پوستر سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر و نصب در تابلو( دوعدد بنر و ده عدد کاغذ A3)

- طراحي و چاپ پوستار سالروز ارتحال حضرت امام (ره) و 15 خرداد ( دو عدد)

- همکاري در برگزاري مراسم تجليل از جانبازان شرکت( طراحي و اجراي مراسم)

- تهيه و نصب بنر و پوستر به مناسبت نيمه شعبان

- تهيه و نصب پوستر به مناسبت روز صنعت و معدن( دهم تيرماه)

- تهيه بنر و پوستر به مناسبت فرارسيدن ماه مبارک رمضان

- طراحي و چاپ اوقات شرعي ماه رمضان و توزيع آن در بين پرسنل

- تهيه پوستر به مناسبت ولادت امام حسن(ع)

- تهيه بنر و پوستر به مناسبت شهادت حضرت علي(ع) و شبهاي قدر

- تهيه بنر و تراکت به مناسبت روز قدس

- تهيه بنر و پوستر به مناسبت عيد سعيد فطر

- تهيه پوستر به مناسبت هفته دولت

- همکاري و برگزاري همايش نخبگان شهرستان بافق

- تهيه بنر و پوستر به مناسبت دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)

- برگزاري سلسله مباحث بهبود کيفيت زندگي کارکنان شرکت با منابع انساني شرکت در 30 جلسه

-برگزاري همايش جنگ نرم

- ديدار با خانواده معظم شهدا و تجليل از اين بزرگواران

- مراسم تجليل از پرستاران

- برگزاري مراسم دعاي کميل با پخش مستقيم از شبکه تابان

- اجراي جنگ فجر به مدت ده شب در سالن سينما قدس

- برگزاري کنگره وحشي بافقي

احداث واحد کوره بلند

حاج حبيب حسن زاده هدف از احداث واحد کوره بلند

را توليد ساليانه يک ميليون تن فولاد عنوان کرد و گفت:

ميزان سرمايهگذاري براي اين طرح 330 ميليون يورو

ميباشد که درمدت زمان 36 ماه اين طرح اجرا مي گردد.

اشتغالزايي

مدير روابط عمومي شرکت سنگ آهن ميزان اشتغالزائي و کارآفريني در شرکت در 19 ماه گذشته منتهي به دي ماه 1392 اينگونه بيان نمود:

-       اشتغال به کار 387 نفر در سال 91

-       اشتغال به کار 220 نفر در شش ماه اول 92(نيروي موردنياز خدمات پيمانکاري در بخش هاي مختلف علاوه بر تکميل ظرفيت قراردادها)

-       اشتغال به کار 50 نفر در هتل نيکان شرکت

-       اشتغال به کار 50 نفر در طرح آلويال

-       اشتغال به کار 205 نفر در کارخانه آگلومراسيون شرکت

در مجموع براي 912 نفر تا پايان دي ماه 1392 اشتغال زائي شده است.

بازيافت آب از فاضلاب شهري

حاج حبيب حسن زاده هدف از اجراي طرح بازيافت آب از فاضلاب شهري را استحصال 120 ليتر در ثانيه آب جهت مصرف در صنعت و ايجاد اشتغال در منطقه دانست.

وي نوع قرارداد را c و p،کل اعتبار موردنياز  براي طرح را 800،000 ميليون ريال و تاريخ شروع طرح را سال 1392و مدت زمان اجراي طرح را 36 ماه ذکر نمود.

حسن زاده اقدامات انجام شده براي طرح بازيافت آب از فاضلاب شهري را بيان و گفت: مراحل اجراي طرح به بخش هاي مختلف تقسيم شده است که تاکنون: مناقصه ساخت 2 عدد مخزن 20000 مترمکعبي در حال برگزاري است و اسناد مناقصه به فروش رسيده است، آگهي ارزيابي کيفي شرکت هاي واجد شرايط جهت مناقصه «احداث شبکه جمع آوري فاضلاب شهر بافق» در روزنامه کثيرالانتشار چاپ گرديد، آگهي فراخوان ارزيابي توليدکنندگان و تأمين کنندگان کالاي موردنياز «احداث شبکه جمعآوري فاضلاب شهر بافق» در روزنامه کثيرالانتشار چاپ گرديد،12 گمانه به عمق 10 متر جهت عمليات ژئوتکنيک در سطح شهر انجام گرديد.

عمليات ژئوتکنيک در سايت تصفيه خانه در حال اجرا مي باشد.

اقدامات صنعتي

حاج حبيب حسن زاده همچنين اقدامات صنعتي شرکت سنگ آهن مرکزي را در 10 ماهه سال 1392 بدين شرح بيان نمود:

- خط انتقال آب از چغارت به آهنشهر

- احداث سد خاکي تيلينگ

- احداث ساختمان گروه برق و مکانيک فراوري

- احداث ساختمان رانندگان دامپتراک

- احداث سالن انتظار درب ورودي معدن چغارت

- عمليات بازسازي و احداث سيستم فاضلاب شهري

- برگزاري مميزي خارجي

- برگزاري جلسه طب کار

- پياده سازي طرح طبقه بندي مشاغل

- راه اندازي پرتال شرکت

- پياده سازي ارشيو الکترونيکي

- ثبت رکورد توليد از مرز 300 هزار تن

- برگزاري دوره هاي آموزشي کارکنان

- ورود محموله دوم لوازم برقي آگلومراسيون

- و ...

زمين چمن مصنوعي

مدير روابط عمومي درمورد زمين چمن مصنوعي گفت: چمن اين زمين از نوع مرغوبترين چمن مصنوعي ساخت کشور آلمان و مورد تأييد فيفا ميباشد.

حسن زاده تصريح کرد: براي مجموع چمن و ساخت سکوهاي پيشبيني شده در مجموع 70 ميليارد ريال هزينه خواهد داشت.

وي افزود: اين زمين چمن، جزء محدود زمين چمن مورد تأييد فيفا در کشور خواهد بود.

اقدامات عمراني

مدير روابط عمومي شرکت سنگ آهن مرکزي اقدامات عمراني 10 ماهه شرکت سنگ آهن مرکزي را  اين گونه بيان نمود:

- احداث سالن ورزشگاه

- تعويض کابل هاي آهنشهر

- تجهيز بيمارستان بافق به دستگاه لاپراسکوپي

- کمک به بازسازي اماکن متبرکه

-بهسازي روشنايي پارک آهنشهر

-ساخت آلاچيق هاي پارک آهنشهر

-نورافشاني کوه آهنشهر

-احداث پارک بيشه در

- کمک به نوسازي و تجهيز مدارس شهرستان

- بهسازي و نوسازي شرکت تعاوني مصرف کارکنان

-تکميل فيبر نوري شرکت %95

- احداث سکوي نمازدر مسير بافق - يزد

- احداث جاده گزوئيه

-مساعدت در احداث بزرگراه بافق - يزد

- احداث زمين چمن مصنوعي

- مساعدت در احداث کمربندي بافق

- احداث نمازخانه در قسمت هاي استخراج و فرآوري

- تکميل فضاي سبز هتل نيکان

- احداث 3 ايستگاه تصفيه آب در نقاط مختلف شهر (2 ايستگاه در بافق و يک ايستگاه در مبارکه)

اقدامات ورزشي

وي در پايان گفتگو اقدامات ورزشي در 10 ماهه سال 1392 را بيان که در ادامه مي آيد:

- برگزاري همايش پيادهروي خانوادگي -  آبان ماه 1392

- تيم فوتبال نونهالان باشگاه سنگآهن - مقام سومي استان

- تيم هندبال نوجوانان باشگاه سنگآهن - مقام اول استان

- تيم هندبال باشگاه سنگآهن حاضر در ليگ برتر کشور

- تيم دوچرخهسواري باشگاه سنگآهن - مقام اول ليگ دسته يک کشور

- تجهيز سالن ورزشي امام علي(ع)