هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نوزادی که آب قند غذای اصلی اوست

نوزادی که آب قند غذای اصلی اوست



الهام نصیرزاده| همه مادران می دانند که تمامی آب مورد نیاز نوزاد از شیر مادر تأمین می‌شود، حتی زمانی که مادر فقط در چند روز اول بعد از زایمان شیر داشته باشد، در این دوره کودک شیر آغوز می‌خورد که برای تامین آب بدن او کافی است؛ اما در همین شهر ما بافق، مادر و مادرانی هستند که از شدت فقر بجای شیرمادر و شیرخشک آب قند به پاره تنشان می دهند. 
آب می‌تواند مانع از جذب شیر مادر و شیر خشک شود؛ زیرا به او احساس سیری می‌دهد و مانع از تغذیه کافی او می‌شود. اما این نوزاد شیری نمیخورد که آب قندهایی که باعث ورم کردن شکمش شده است مانع جذب شیر شود و تنها خوراکش همان آب قند می باشد. 
دادن آب به نوزاد همچنین ممکن است سبب مسمومیت آبی شود، وضعیتی جدی که زمانی روی می‌دهد که آب اضافی، سدیم بدن را رقیق کرده و تعادل الکترولیت (میزان املاح مورد نیاز بدن) را برهم زده و باعث ورم بافت بدن می‌شود. این مساله رایج نیست؛ اما مساله‌ای جدی است که می‌تواند منجر به تشنج و حتی کما شود.
زن میانسالی که جزء مراکز مردم نهاد است می گفت: مادری با من تماس گرفت و گفت دو روز است که فقط آب قند به نوزادم خوراندم و از عهده تأمین یک قوطی شیر خشک برای فرزندم بر نمی آیم؛ البته کم نیستند افرادی از این قبیل که برای سیر کردن شکم فرزندانشان با مشکل روبرو هستند.
وی افزود: پدر این نوزاد به علت استعمال مواد صنعتی در زندان به سرز می برد و همسرش برای بزرگ کردن این طفل با مشکل روبرو شده است.
وی گفت: تا موضوع را به همسرم گفتم او سریع به حسابم پول واریز کرد و برای این زن و طفلش دو قوطی شیر خریداری کردم.
این زن میانسال که پیامک این مادر را نشان خبرنگار ما داد گفت: فقر مشکلات زیادی به وجود آورده است.
ای کاش مراکزی راه اندازی شود تا تمام نوزادانی که متولد می‌شوند و خانواده آنها از عهده تأمین شیر خشک آنها بر نمی‌آیند آنها را حمایت و تحت پوشش خود قرار دهد.