هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نوادگان محمد تقی خان(قسمت نهم)

نوادگان محمد تقی خان(قسمت نهم)



 
شعری یزدی بافقی، میرزا محمد علی
میرزا محمد علی فرزند علی اکبر خان بافقی و نوه محمد تقی خان بافقی متخلص به «شعری» و ملقب به ملک الشعرا از شعرای سده 13 قمری بود چندی در خدمت محمد ولی میرزا حکمران یزد مداحی می نمود. بسیار ظریف و پاکیزه و خش طبع و خوشگذران بوده است.
شعری از وی:
 نشود خا چو بیرون زگلستان هرگز
                بلبل زار نیار ساید از افغان هرگز
دل نخواهد که شود دور زجانان هرگز 
         آری، آری نتوان کند دل از جان هرگز
ضرغام، میرزا محمد حسن خان
میرزا محمد حسن خان ضرغام از فرزندان عبدالرضاخان بافقی و از حاکمان بافقی در ابرکوه به (سال 1279 قمری، 1241 خورشیدی) در ابرکوه به دنیا آمد. وی نایب الحکومه ابرکوه در حکومت برادرش میرزا احمد خانی بود و به سال(1350 قمری، 1310 خورشیدی) همانجا در گذشت.
عسکری کامران، محمد تقی 
محمد تقی خان عسکری کامران فرزند غلامحسین خان متخلص به کامران از نوادگان محمد تقی خان بافقی و از فرهیختگان و شعرای معاصر به (1310 خورشیدی) در یزد به دنیا آمد. موفق به دریافت کارشناسی روزنامه نگاری از دانشگاه تهران و در نویسندگی روزنامه نگاری ترجمه و تحقیق مهارت داشت و صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه وزین ندای یزد بود. 
اشعار او:
آتش هجرم بجان و دل زد و مانند شمع 
    ساختم با سوزش و لب از شکایت دوختم
این دل پر آرزو دارد زوی امیدها
             جز به امید وفا دل را به او نفروختم
نکته ها زاسرار پنهانی به من شد آشکار
            در دبستان محبت چون وفا آموختم
میرزا محمد علی خان بافقی
دومین و آخرین پسر محمد مومن خان(برادر محمد تقی خان بافقی) از همسری کرمانی در همانجا به دنیا آمد. وی به دعوت عموی خود محمد تقی خان به یزد آمد و داماد وی گردید. ولی به علت سخت گیریهای خان به وی خیانت نمود و فردی به نام احمد خان را تحریک به کشتن عمو نمود که با کشف توطئه احمدخان زندانی و میرزا محمد علی خان 
به عقدا و سپس به شیرزا رفت و جعفرخان زند را در حمله به یزد تحریک نمود. جعفرخان در( 1200 قمری، 1164 خورشیدی) برای دومین بر علیه محمد تقی خان به یزد حمله نمود ولی شکست خورد و میرزا محمد علی خان به زندان افتاد. دو  دختر از وی به یادگار ماندند، که به همسری محمد حسین خان فرزند محمد جعفر خان و میرزا سید علی فرزند میرزا رضای کلانتر درآمدند.
میرزا محمد علی خان بافقی:
دومین فرزند محمد اسماعیل خان و نوه محمد تقی خان بافقی از روحانیون و اُمرای بافقی بود. وی در آغاز جوانی به کرمانشاهان رفت و ملازم شاهزاده محمد علی میرزا فرزند فتحعلی شاه حاکم آنجا بود. پس از در گذشت شاهزاده به کربلا رفت و به تحصیل علوم دینی مشغول و پس از در گذشت شاهزاده به کربلا رفت و به تحصیل علوم دینی مشغول و پس از تحصیل به یزدبازگشت. در زمان شورش عبدالرضاخان بافقی، امیر موید، لباس روحانیت را کنار گذاشته و در دستگاه امیر موید حکومت بلوک مهریز را عهده دار شد. به نوشته جامع جعفری در سال(1244 قمری، 1207 خورشیدی) به تهران رفت و پس از 50 روز ماندن در دربار فتحعلی شاه موفق شد حکم حکومتی عبدالرضاخان امیر موید را از شاه بگیرد. 
محمد حسین خان بافقی:
 سومین فرزند محمد جعفر خان و نوه محمد مومن خان بافقی(برادر محمد تقی خان بافقی) که به زیور مکارم اخلاق آراسته بود. از حاکمان و فرماندهان نظامی در زمان حکومت محمد ولی میرزای ولیعهد بر یزد بود. وی به منصب یوز باشیگری  عده ای از تفنگچیان ولیعهد رسید. او در زمان حکومت عبدالرضاخان امیر موید مسئولیت رسیدگی به حسن اخلاق و جوانمردی شهرت داشت. وی داماد عمویش میرزا محمد علی خان و علی مردان خان فرزند وی بود.
محمد خان بافقی:
فرزند محمد ابراهیم خان و از نوادگان محمد تقی خان بافقی از اُمرا و فرماندهان سده 13 قمری بود وی در زمان حمله شجاع السطنه حسنعلی میرزا، حاکم کرمان به شهر یزد، فرماندهی دروازه حظیره را عهده دار بود و با رایزنی موفق شد شجاع السطنه را برای دیدار و مصالحه با عبدالرضاخان امیر موید به باغ دولت آباد رهنمون سازد.
محمد کاظم خان بافقی: 
چهارمین فرزند محمد جعفر خان و نوه محمد مومن خان از اُمرای بافقی در سده 13 قمری است. وی در زمان حمله شجاع السطنه به یزد فرماندهی نارین قلعه میبد و حفاظت از آن بلوک را از طرف عبدالرضاخان بافقی به عهده داشت و از فرماندهان شجاع به شمار می آمد. وی داماد محمد تقی خان بافقی بود ولی فرزندی نداشت.
وزیر بقایا، محمد حسن خان بافقی
فرزند سلطان علی خان بافقی ، محمد حسن خان بافقی ملقب به وزیر بقایا و نیز امین الملک وزیر افخم از افراد متنفذ در دربار قاجاریه بود. او با یکی از دختران نصیر السطنه ازدواج کرد. لذا با خانواده نظام العلمای تبریزی رابطه سببی دارد. وی در 11 رجب (1214 قمری، 1275 خورشیدی) به منصب و لقب امین بقایا سرافراز گردید و بارها به دریافت خدمت و درجات یک  ود وشاهی به سالهای(1257 خورشیدی) از مظفر الدین شاه نایل گردید. او عاقبت کار محمد علی شاه قاجار را با«رمل» پیش گویی کردو شاه انگشتری طلا به سید محمد نواب وکیل که آورنده خبر بود هدیه داد. سید محمد نواب وکیل با او دایی و عمه زاده بود.
یزدی بافقی:
علامه میرزا علی رضا ابن میرزا ابولحسن یزدی بافقی از دانشمندان، شعرا، خوشنویسان و عرفای گرانقدر سده 13 قمری و از نوادگان محمد تقی خان بافقی و مومن حسین( عموزاده محمد تقی خان) بود. تاریخ وفات( 1239 قمری، 1202 خورشیدی) بعد 65 سال محل دفن نجف اشرف .