هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نوادگان محمد تقی خان بافقی

نوادگان محمد تقی خان بافقی



((عبدالرحیم خان بافقی))
دومین فرزند محمدتقی خان بافقی که لوای قدرش آسمان رسا و توسن شانش دشت گردون پیما بود و در بزرگی سبق از بزرگان عصر برده بود، از خیرین و حاکمان بافق و کرمان و یزد در اواخر سده دوازدهم قمری، در بافق به دنیا آمد. وی ازصاحب نفوذان دربار فتحعلی شاه قاجار و داماد مرادخان از خاندان سلطنتی زندیه و در زمان حکومت پدر نایب الحکومه بافق بود. وی به حکم آقا محمدخان قاجار(1175-1165خ) به حکومت کرمان برگزیده شد، درحملات زکی خان به یزد در کنار پدرش به دفاع از یزد برخاست و پیروز شد؛ ولی پس از مرگ برادرش علی تقی خان به سال 1219ق-1182خ به حکومت یزد برگزیده شد؛ ولی در وصول و پرداخت مالیات حکومت یزد عزل و به تهران احضار شد. در زمان حکومت محمدولی میرزا، مورد عفو قرارگرفت و به یزد بازگشت به سال 1237ق-1200خ فوت کرد و دو برادرش، محمدعلی خان و محمدجوادخان نیز از غم مرگ وی دق کردند که پیکرشان به نجف منتقل و همانند پدر دفن گردید.
تصویری از وی برپرده معروف منقش بردیوارعمارت سلیمانیه کرج وجوداردکه وی را در جلوی همراهان فتحلیشاه قاجاربرای ادای سلام سلطنتی نشان می دهد
فرزندان وی :شامل4دخترو5پسربه نامهای :محمدباقرخان-محمدعلی خان-محمدجوادخان-محمدهادی خان –محمدصادق خان-همگی منشا اثر و آبادانی بودند.
فعالیتهای وی:
احداث قنات باقرآبادبافق به نام پسرش محمدباقرخان
احداث قنات محمدآبادبافق به نام پسرش محمدعلی خان
احداث قنات چند رشته قنات در یزد و بافق و بهاباد
احداث قنات طاهرآبادبافق
احداث چندین دهنه مغازه در دروازه مهریجرد
احداث مدرسه عبدالرحیم خان 1219ق1182خ دریزد
محمدحسن خان بافقی 
هفتمین فرزندمحمدتقی خان بافقی که آثار شهامت از ناحیه احوال فرخنده آینش لایح و انوار فتوت از صفحه نور بخش جبینش ساطع، از حاکمان یزد و کرمان در سده 12و13ق بود. وی در زمان حمله جعفرخان زند به یزد سرکشیک دروازه مالمیر بود، او یکبار به سال 1212ق-1179خ به حکومت کرمان منصوب شد، وی مدت هفت سال حاکم کرمان بود.کارهایی که او کرد، احداث قنات مهرآباد ابرقو که هنوز جاری است و نیز قنات حسن آباد و حسین آباد در رستاق یزد از اقدامات وی بود. وی6 پسر داشت به نامهای نصرا...خان-محمدحسین خان-مرتضی قلی خان-فرج ا...خان-فتح ا...خان و سلیمان خان و 6 دخترداشت.
محمدحسین خان بافقی
دومین فرزند ابوالهادی خان بافقی و نوه محمد تقی خان بافقی و داماد عمویش محمدابراهیم خان و از نزدیکان محمدولی میرزا ولیعهدفتحعلی شاه بود که سمت اسلحه داری حکومت ولیعهد را در یزد عهده داربود. وی مدتی در کنار پدر در نیشابور و در زمان عبدالرضاخان بافقی مسئول امور مهم وی در یزد بود، در زمان حکومت علی خان پسرعبدالرضاخان بافقی در بافق به سال 1243ق-1206خ نیز به بافق عزیمت نمود.
طلعت نائینی بافقی-میرزامحمدخان
میرزامحدخان نائینی فرزند محمدحسین ابن محمدعلی ابن سلیمان ابن محمدصادق خان ابن محمدتقی خان بافقی مشهور به طلعت یزدی نائینی (پیرنیا) از شعرای بزرگ سده14قمری به سال 1318ق-1279خ در تفت به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات فارسی و عربی نزد پدرکه از فضلای تفت بود راهی هندوستان شد. وی دیوانش را مشتمل بر قصاید مثنوی، غزل و رباعی به ویژه در مراثی اباعبدا... به سال 1309خ به نام دیوان شاک در بمبی به چاپ رساند. تذکر((شعرای یزد اوراطلعت تفتی معرفی کرده است))
شعراو:
بی خبردست مزن برسر زلفان نگار/ نیست تاری که دراو خفته سرماری نیست/ ریخت درساغرطلعت زخم عشق شراب/ زان شراب است که فارغ زگرفتاری نیست
عبدالعلی خان بافقی:
چهاردهمین فرزند محمدتقی خان بافقی ازحاکمان و خوشنویسان سده سیزدهم ق که در تفت سکنی گزیده و به سلامت نفس و درویش منشی و طیب اخلاق موصوف بود، وی در نوشتن خط نسخ مهارت والایی داشت و در حکومت عبدالرضاخان (متوفای 1211خ) از نفوذ بالایی برخوردار بود. او در شورش مردم ابرقو به همراه محمدابراهیم خان با صد سوار و200تفنگچی یزدی و بافقی به کمک میرزامهدی خان، قلعه بیگی ابرقو شتافت که به علت نفاق بعضی همراهان ابوالهادی صلاح را در برگشت به یزد دید و قلعه با تمامی ذخایر، دفاین یافت نشد. فرزندان وی به نامهای: محمدحسن خان-محمدخان-محمدحسین خان-زین العابدین خان منشا خدمات بودند. باغ زیبایی از وی در خیابان باغ گلشن یزد وجود داشت که از قنات دولت آباد سیراب می شد.
صانع بدیع اکبرحکمتش/تابنده ماه چه سیم شودآفتاب زر/ بیحددرودحق به محمدکه گوهرش/اکبرمعرفت بودوهادی بشر
میرزاعلی محمدخان 
فرزندعبدالرضاخان بافقی و از مادری ابرکوهی به سال 1252خورشیدی در ابرکوه به دنیا آمد، او از ملاکین و خیرین بزرگ بود که قنوات، مزارع و عمارت هایی در آنجا بنا نمود و در محله دروازه میدان ابرکوه سکنی داشت.
میرزامحمدخان بافقی:
اولین فرزند محمدعلی خان و نوه محمدتقی خان بافقی از خوشنویسان و خوانین بافق بود. میرزامحمدخان خط شکسته را بسیار زیبا می نوشت و به عنایت فرزانگی ضرب المثل خاص و عام و در زمان حکومت عبدالرضاخان از احترام خاصی برخوردار بود.
میرزامحمدعلی آقا:
اولین فرزندمحمدابراهیم خان و نوه محمدتقی خان بافقی از امرای سده 13قمری که به زیرکی و فرزانگی معروف و مورد توجه عبدالرضاخان بود. وی در معاصره یزدبه دست نواب شجاع السلطنه،حاکم کرمان فرماندهی دروازه حطیره را عهده دار بود و موفق شد با فراست حاکم کرمان را برای مذاکره با عبدالرضاخان به باغ دولت آباد بکشاند. او داماد عمویش میرزامهدی خان بافقی بود.
میرزامهدی خان بافقی:
دوازدهمین فرزند محمدتقی خان بافقی از حاکمان سده13قمری بود. وی در زمان حکومت پدر مسئول امور مهم حکومتی بود و در زمان حکومت برادرش محمدحسن خان بر کرمان به سال1212ق-1175خ نایب الحکومه ابرکوه بود که به دنبال شورش مردم یزد بازگشت و در زمان عبدالرحیم خان به سال1230ق-1193خ رئانه عتبات عالیات گردید و همان جا درگذشت. میرزا محمدخان-دامادنصرا... خان ابن محمدحسن خان و میرزامحمدعلی خان در کسوت روحانیت و هشت دختر دیگر فرزندان وی بودند.