هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نه هزار نفر از پارک آبشار بافق بازدید کردند

نه هزار نفر از پارک آبشار بافق بازدید کردند



به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، با توجه به استقبال شهروندان از پارک آبشار بافق گفتگویی با رحمت اله عفتی شهردار بافق صورت گرفت:
رحمت اله عفتی در خصوص طرح آبشار بافق گفت: اقدامات و طرح هایی که شهرداری در سطح شهر انجام می دهد عموماً قابل رویت برای شهروندان هست و مشاهده می کنند، چون کارهای شهرداری در معرض دید عموم است مردم از عملکرد شهرداری تقریباً مطلع هستند، اما بعضی از طرح ها در معرض دید مردم نیست از جمله طرح عظیمی مثل مجموعه بوستان آبشار که در مجاورت شهر قرار گرفته و بدلیل کارگاهی بودنش ورود و بازدید مردم امکان پذیر نبود و مردم نمی دانستند چه اتفاقی می افتد ما به دو دلیل خواستیم که چند روزی از حالت کارگاهی خارج شود و سطح عملیات عمرانی کاهش پیدا کند تا بتوانند مردم بازدید داشته باشند. به همین جهت به مدت ده روز دعوت شد از شهروندان که از ساعت 3 تا 5 بعداز ظهر به محل اجرای طرح مراجعه بکنند و از روند اجرای طرح بازدید کنند. دلیل کار این بود که اول مردم بدانند شهرداری چه خدمتی برایشان انجام می دهد و دوم این که مردم نظرات و درخواستهای خود را در رابطه با ادامه این طرح و نیازهایی که شهروندان و انتظاراتی که دارند را کسب کنیم و در مجموعه پیاده کنیم.
شهردار بافق افزود: در طی این 10 روز بازدید بالغ بر 9000 نفر از این مجموعه بازدید کردند و در دفتر یادداشت پیشنهادها و انتقادات که در محل بود مطالب زیادی عنوان شده بود. بالغ بر 99 در صد از شهروندان نسبت به این طرح از شهرداری تقدیر وتشکر کردند و در کنارش هم پیشنهادهایی برای انجام کار. یکی از مواردی که خیلی جالب بود تقریباً اکثراً و شاید بگویم صددرصد پیشنهادهایی که شهروندان داشتند برای ادامه کار در مجموعه همان چیزهایی است که ما برنامه ریزی کردیم، فکر کردیم و طراحی نمودیم و خوشحالی من از این جهت است که نیازهای مردم را درست تشخیص داده و درست برنامه‌ریزی کرده و اجرا می‌نماییم. این طرح برای این که مردم بتوانند استفاده کنند مرحله یک آن برای دهه فجر افتتاح می‌شود، ولی مرحله‌های 2 و 3 انشاا... برای سالهای آینده برنامه ریزی شده و انجام خواهد شد.
عفتی تصریح نمود: مجموعه در حد 60 هکتار طراحی شده است و کار در حال انجام می باشد، قابلیت افزایش دارد. امکان افزودن طرح های جدیدی به این مجموعه هست.
رحمت اله عفتی با اشاره به این موضوع که از نظر ریالی تاکنون بالغ بر 5 میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده است عنوان نمود: برای مرحله یک انشاءا... آبشار شماره یک قابل استفاده و رؤیت خواهد بود و تعداد زیادی از آلاچیق ها آماده بهره برداری خواهند شد. قسمت زیادی از فضای سبز تا آن موقع آماده خواهد بود. فضای بازی بچه‌ها در حال حاضر نیز امکان استفاده از آن هست. پارکینگ قراردادهای آن بسته شده است، برای مفروش شدن با سنگ، طراحی آن در حال انجام هست و اجرای آن بزودی شروع خواهد شد. 95 درصد از مرحله یک تقریباً آماده شده و 5 درصد آن نیز تا دهه فجر آماده می‌شود.
وی درخصوص جاده آبشار بافق گفت: دو مسیر برای پارک دیده شده است، مسیر اصلی که برای دسترسی به مجموعه داریم زیرگذری است که از مجاورت میدان مسکن مهر از زیر پل راه آهن طراحی شده و اجرا خواهد شد. طراحی آن نیز به اتمام رسیده و موافقت با راه آهن انجام شده است، لازمه آن این است که مسیر ریل تغییر پیدا کند تا امکان انجام زیر گذر باشد و مراحل اجرایی آن طی شود، اما فعلاً مسیر دسترسی از مجموعه ای که الآن است زیر سازی آن انجام شده ولی آسفالت نکردیم و اگر نتوانیم تا پایان امسال زیرگذر را آماده کنیم مسیری که زیر سازی آن انجام شده را آسفالت خواهیم کرد تا شهروندان بتوانند از مسیر آسفالت شده تردد کنند، اما اگر بتوانیم زیرگذر را اجرا کنیم، دیگر نیازی به آسفالت آن مسیر نیست. کما اینکه ممکن است ما دو مسیر را آماده کنیم.
عفتی شهردار بافق افزود: مجموعه آبشار بافق به گونه ای طراحی شده است که برای هر سن و سالی و برای هر نوع توانایی، فضاها آماده بهره برداری است در مسیر فضاهایی آماده شده که افراد مسن می توانند استفاده کنند. در وسط مسیر آلاچیق هایی طراحی شده برای افرادی که توانایی بیشتری دارند نسبت به سالمندان، می خواهند تا آنجا حرکت کنند، اگر مسیر آسانسور یا روش‌های مختلفی برای بالا رفتن از ارتفاع را بخواهیم ببینیم چندان مقرون به صرفه نیست و امکان پذیر نیست که بخواهیم از تله کابین و... استفاده کنیم، چون مسیر خیلی کوتاه است همچنین در خصوص پله های طراحی شده شهروندان گله مند بودند و ارتفاع پله ها را کم عنوان نمودند. به این جهت ارتفاع پله را کم گرفتیم تا افراد مسن یا آنهایی که توانمندی کمتری دارند بتوانند بخشی از مسیر را از پله ها استفاده کنند و از کوه بالا بروند این پله ها 10 سانتی‌متر درنظر گرفته شد درصورتی که حد معمول آن 15 سانتی متر است. این مجموعه سه تا آبشار خواهد داشت یک آبشار قابل بهره‌برداری است و دو تا دهانه دیگر در ادامه مرحله 2 و 3 راه اندازی خواهد شد، سه دهانه هست از هر دهانه یک آبشار. سه ردیف پله نیز برای انتقال به بالای کوه دیده شده است.
عفتی عنوان نمود: در تعدادی از یادداشت ها شهروندان گله مند بودند که پهنای مسیر کم است با توجه به این که سه مسیر در حال طراحی می‌باشد هر کسی می تواند از هر مسیری بالا رود و جمعیت فشرده نخواهد بود که پهنای زیادی را بخواهد، الآن چون یک مسیر بیشتر نیست شهروندان فکر می کردند که پهنا مناسب نیست، وقتی مسیرهای دیگر آماده شد می فهمند همین عرض مسیر کافی است. پیشنهاد دیگر شهروندان زیاد شدن آلاچیق در این مرحله بود که تعدادی از آن آماده است و هنوز در مرحله یک تعداد آلاچیق ها زیاد خواهد شد و هم در ادامه اش به تعداد نیاز در فضای سبز که در آینده انجام خواهد شد آلاچیق ها را اضافه خواهیم کرد.
خاک‌برداری بخش عمده ای از فضای سبز انجام شده است و چون خاک برای کشاورزی مناسب نیست به عمق دو متر خاک محدوده را برداشته و به جای آن خاک کشاورزی ریخته شد که در فصل درخت کاری، درختان آن کاشته خواهد شد و حجم زیادی از فضای سبز آماده خواهدشد.
شهردار در خصوص منبع پمپاژ آب آبشار بافق گفت: تعدادی چاه در سطح شهر داریم و همه این چاهها وصل می شود به یک آب انباری که در کنار مجموعه همگن می شود میزان شوری(EC) آن به تعادلی می رسد، چون بعضی از چاهها آب آن شور و بعضی شیرین هستند اینها با هم مخلوط می‌شوند و بخشی از آن پمپاژ می شود به سمت نوک قله و از آنجا به صورت آبشار می آید پایین و دوباره در مسیر دور می زند. بخش دیگر آب هم وصل لوله‌های آب خامی است که در سطح شهر برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود.
رحمت اله عفتی در پاسخ به این پرسش که مردم در مورد اظهار نظر و انتقادات بیشتر به چه نکته ای اشاره داشتند؟ گفت: چیزی که خیلی در این صحبت ها نمود دارد عدم باور مردم برای اتمام این طرح، خیلی از شهروندان دلواپس این هستند که این طرح هم مثل خیلی از طرح های دیگر شهر شروع کرده در شهر به اتمام نرسد و از این جهت نگران بودند. یکی دیگر از پیشنهادهای آنها این بود که رستوران برای این پارک ببینید، یک رستوران در پایین و یک کافی شاپ در نوک قله طراحی شده است. بازی برای بچه ها که الآن هم یک پیست اسکیت و دوچرخه سواری را در برنامه دیدیم و افزایش فضای سبز که بخش عمده ای آن هنوز درخت کاری نشده است آخر سال این امر افزایش خواهد یافت.
وی در پاسخ به این پرسش که در مورد احداث میدان تره بار چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: ایجاد این بازار همکاری بین چند ارگان را می‌طلبد، از جمله شهرداری، اداره صنعت، معدن و تجارت، فرمانداری و... همه این ها باید همکاری بکنند تا چنین اتفاقی بیفتد ما آمادگی این را داریم که کمک کنیم منتها با توجه به مقاومت هایی که قطعاً فروشندگان میوه خواهند داشت و اداره اصناف نیز به حمایت از آنان قطعاً ممکن است تبعاتی را داشته باشد به همین جهت لازمه هماهنگی بیشتری را دارد، درست است که ما نقش مؤثری داریم، ولی معتقدیم که مدیریت این کار باید با فرمانداری باشد؛ همه این ارگانها کمک کنند تا انجام شود.
شهرداری یک سری وظیفه ذاتی دارد و آن قدر در شهر کارهای عقب مانده وجود دارد که انرژی را باید صرف این کارها نماییم. مباحثی مثل ایجاد بازارچه های هفتگی و میدان میوه و تره بار جزء وظایف ثانویه به حساب می آید. الآن اینقدر گرفتاری داریم که برای کارهای ثانوی بخواهیم انرژیمان را تلف کنیم و به این کارهای ثانوی برسیم از کارهای اصلی مان باز می مانیم.