هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نسیه بردن مردم بافق متأسفانه هم به ضرر خودشان است و هم مغازه دار

نسیه بردن مردم بافق متأسفانه هم به ضرر خودشان است و هم مغازه دار



هماالسادات رضوی| هفته نامه افق کویر در این شماره گفتگویی با رییس اتحادیه مصالح ساختمانی انجام داده است.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید.
 داوود اکرمی مقدم، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی هستم. مصالح ساختمانی یکی از 13 اتحادیه صنفی بافق است که مجموعاً اتاق اصناف را تشکیل می دهند.
افق کویر اعضایی که زیر نظر شما هستند؟ چند نفر هستند؟ 
تعداد اعضایی که پروانه دارند و شاغل هستند در رشته های مختلف 140 نفر هستند. که برابر قانون نظام صنفی هر 50 واحد صنفی می توانند یک اتحادیه داشته باشند، چون در شهرستان بافق این شغل ها هر کدام زیر مجموعه مصالح ساختمانی هستند. در آینده نزدیک صنف های قالی شویی، فرش، رنگ فروشی و نخ و پشم به اتحادیه فرش می پیوندند، ولی بقیه صنف ها زیر نظر اتحادیه ساختمانی است. از اول آبان سال 93 اتحادیه مصالح ساختمانی از اتاق اصناف جدا شده است، تا این تاریخ اتاق اصناف خودش راساً کارهای ما را انجام می داده و هیأت رئیسه اتحادیه هیچ نقشی در کار مغازه دارها و صنف نداشته است و دخل و خرجش معلوم نبود که چگونه است و ما عملاً ماشین امضا بودیم. در حال حاضر 5 کمیسیون داریم که کارها را انجام می‌دهند کمیسیون اختلافات، کمیسیون شکایات، کمیسیون مالی، 25 نفر از مغازه داران از بین رشته هایی که بیان شد انتخاب شده اند و در مواقع مختلف کارهای خودشان را انجام می دهند.
افق کویر نحوه نظارت بر مصالح ساختمانی در بافق چگونه است؟
 نظارت کلی بر عهده واحد نظارت بازرسی اتاق اصناف و خود اتحادیه است و تاکنون نظارت اینگونه بوده است در سال 92 که قانون نظام صنفی تغییر کرده است؛ وقتی که انتخابات می شود علاوه بر 5 نفر هیئت مدیره اتحادیه و یک نفر هم به عنوان بازرس انتخاب می کنند و آن بازرس وظیفه اش این است که به شکایات و بازرسی اصناف رسیدگی کند.
افق کویر قیمت مسکن با رکود مواجه است یا خیر؟
 قیمت مسکن تابع پارامترهای مختلف است و تنها مصالح و بازار روی قیمت مسکن تأثیر دارد و بیشترین نرخ مسکن هم زمین تعیین می کند در هر منطقه ای نیز زمین قیمت های مختلفی دارد. زمین هایی که آب، برق، تلفن و گاز داشته باشد  وابسته به شرایط منطقه، همه تأثیر دارد. قیمت مصالح بر روی قیمت مسکن خیلی کم تأثیرگذار است.
افق کویرچراخرید و فروش مسکن در بافق کم شده است؟ 
رکود مسکن همه جایی است. چند سال است که در سراسر کشور رکود در مسکن وجود دارد. مسکن قیمت های کاذب دارد و از طریق بنگاه ها خرید و فروش صورت نمی گیرد. خود مردم توافقی کار فروش و خرید مسکن را انجام می‌دهند و کمتر به بنگاهها مراجعه می کنند.
افق کویر آیابناهای شهرستان هم زیر نظر اتحادیه شما هستند یا خیر؟
 خیر، آن ها اتحادیه ای تشکیل نداده اند و جزء هیچ اتحادیه ای صنفی نیستند. خودشان به صورت تشکل های غیر رسمی دور هم می نشینند و یک سری نرخنامه هایی تعیین می کنند که این قیمت ها تأیید شده . اگر اتحادیه ای تشکیل بدهند، پروانه بگیرند و زیر نظر یک اتحادیه بروند، طبق قانون می توان یک نظارتی را روی بناها هم داشته باشیم. در صورتیکه زیر نظر اتحادیه قرار بگیرند کارشان و نرخ هایی که می دهند قانونی می شود و اتحادیه از آن ها دفاع می کند؛ اگر فردی هم از آن ها شاکی باشد می تواند به اتحادیه شان مراجعه کند و از دستشان شاکی باشد.
افق کویر در مورد کار صنف مصالح ساختمانی بیشتر توضیح دهید؟ 
کار اتحادیه ما خرید و فروش و تهیه و توزیع مصالح و اقلام ساختمانی است؛ اگر در لوله کشی گاز و اگر در خرید مصالح ساختمانی اختلافی پیدا شود و به اتحادیه ما ربط پیدا می کند؛ ولی در نرخ لوله کشی و نحوه لوله کشی بین مجری و کارفرما اختلافی پیدا شود به اتحادیه تعمیرات لوازم خانگی ربط پیدا می کند. همچنین فروش فرش ماشینی، قالی شویی، تهیه نقشه، نخ و پشم و قالی زیر نظر ما است. تا زمانی که اتحادیه شان تشکیل شود.
افق کویر چرا در بافق تنوع مصالح ساختمانی نسبت به یزد کم است چه دلیلی وجود دارد که مغازه دارها تنوع محصولات ندارند؟
این برمی گردد به سلیقه مردم، 5 سال پیش کاشی متری 6 الی 7 هزار تومان برای فروش آن مشکل داشتیم یا برای فروش توالت فرنگی 500 و 600 هزار تومان هم همینطور یا برای فروش و مصالح ساختمان گران قیمت با کیفیت نیز مشکل داشتیم. درحال حاضر که نرخ ها گران تر شده مردم رو آوردن به جنس های با کیفیت و قیمت های بالا را خریداری می کنند.
افق کویر: تفاوت نرخ مصالح ساختمانی بافق و یزد با شهرستان های اطراف چقدر است؟
بنا به بعد مسافتی که با مرکز استان و مرکز تولید مصالح ساختمانی داریم؛ قطعاً تفاوت وجود دارد موضوعی که هست مردم بافق بیشتر نسیه بر هستند؛ وقتی به مغازه مراجعه می کنند جنسشان را می برند بدون اینکه بپرسند چند و بعد از مدتی می آیند و پرداخت می کنند؛ توصیه می کنم که همشهریان عزیز برای خرید از چند مغازه سؤال کنند. بعضی از مغازه ها تفاوت نرخ وجود دارد؛ وقتی خریدار به فروشنده بگوید که مغازه کناری این مبلغ را گفته و چرا شما گران تر می گویید این بحث فروش باعث می شود که بازار اصلاح شود و افراد سعی کنند جنسی که خریداری می کنند حسابشان را تسویه کنند این نسیه بردن مردم بافق متأسفانه هم به ضرر خودشان و هم به ضرر مغازه دار است؛ وقتی که جنسی فروخته است که در قبال آن پولی دریافت نکرده است و نه پول دارد و نه جنس و آن مشتری هم که نسیه برده است نمی داند چقدر بدهی به بازار دارد. از مشتری می‌خواهم که تسویه کنند هر چند تا چک که باید بدهند را پرداخت کند، همان موقع تعیین کنند با مغازه دار که طی چند قسط من می توانم پرداخت کنم تا بعداً حرف هایی که در بازار بافق است تمام شود.