هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نذورات را بایدساماندهی و هدفمند کرد

نذورات را بایدساماندهی و هدفمند کرد



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، در طول سال مناسبات متعدد مذهبی وجود دارد که متدینین وجوه نقدی و غیر نقدی فراوانی را تحت عنوان نذورات مختلف در راه خدا هزینه می کنند. این عمل مذهبی فلسفه و توجیه مشروع و معقول عمیقی دارد و به غایت پسندیده و انشاء ا... مورد رضایت خداوند و دارای ارج و اجر اُخروی است، لیکن از آنجا که فرهنگ هزینه کرد نذورات به لحاظ برخی پندارهای سلیقه ای دارای آسیب هایی است و مرکز منسجمی برای سامان دهی چنین وجوه هنگفتی که بالغ بر میلیارها تومان درسطح کشور می شود، وجود ندارد، عملاً همه ظرفیت های مترتب بر این عمل خداپسندانه شکوفا نمی شود. درحالی که در صورت مدیریت صحیح، حتی می تواند نتایج ملموسی بر سطح معیشت نیازمندان و در حد خود بر توسعه اقتصادی و فرهنگی مملکتمان باشد؛ اما متأسفانه در این عرصه، نابسامانی و بی برنامگی آشکاری مشاهده می شود که معمولاً منجر به اسراف و تبذیرهای معصیت باری می گردد، تا آن جا که بعضاً هدف خداپسندانه نذرکنندگان را به چالش می کشد. از طرفی امسال به شعار حکیمانه «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» می باشد، می تواند فرصت مغتنم و مناسبی باشد تا یکبار برای همیشه به این همه نابسامانی در عرصه اهداء و خرج نذورات پایان داده شود. مسلماً با عنایت به گره خوردن این عمل خداپسندانه به اعتقادات عمیق مذهبی، پایداری و دوام جوشش چنین سرچشمه های مالی پربرکتی، می توان از این فرصت اقتصادی درخشان در جهت توسعه و آبادی مملکت و شهرمان به خوبی استفاده کرد؛ البته لازمه رسیدن به این هدف، بسترسازی فرهنگی در جهت متقاعد ساختن مردم عزیزمان نسبت به حصول اطمینان از هزینه شدن نذورات آنها در بهترین راههای ممکن برای جلب رضایت خداوند است؛ هدف مقدسی که غایت آمال اهل بیت(ع) بوده است.
رضا زعیمیان مسئول شورا هیئت های عزاداری در بافق پیرامون نذرهای دریافتی از شهروندان و طبخ غذا گفت: در طبخهایی که صورت می گیرد به نیازمندان نیز کمک می گردد و غذا تقریباً دو برابر جمعیت بافق طبخ می گردد. 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می شود نذورات علاوه بر طبخ غذا صرف کمک به بیماران نیازمند، تهیه جهیزیه و مواردی از این قبیل گردد؟ افزود: بنابر مشکلاتی که از لحاظ شرعی وجود دارد نذورات را نمی توان در امور خیری دیگری استفاده نمود؛ چراکه نذرهایی که انجام می گیرد دارای شرط هایی می باشد؛ مثلاً نذر می شود که گوسفندی اول محرم و یا 13 محرم ذبح و طبخ گردد. از سوی شورا هیئت های عزاداری در بافق اقدام شده تا با کمک مسئولین نذورات مردم را هدایت کنیم و مردم نیز در خطبه نذر مشخص نکنند که حتماً باید در یک مورد خاص مصرف شود تا بتوان در راههای دیگر نیز خرج شود. 
وی تصریح کرد: مردم بافق مردمی بسیار ولایی هستند و در امر خیر کمک می کنند، مسجد ابوالفضل با نذورات مردمی ساخته شده و همچنان در ساخت آن کمک می کنند 9800متر زیربنا بود که به لطف مردم مرحله اول آن ساخته شد برای مدرسه سازی و امور دیگر نیز باید فرهنگ سازی گردد و مردم را آگاهی دهیم که شما هم می توانید نذورات خود را در راه دیگری خرج کنید و هدایتشان کرد. باید مسئولین برنامه ریزی کنند و مسیر را مهیا کنند؛ مطمئنًا مردم می پذیرند. 
زعیمیان اظهار داشت: یکی از حسینیه ها سال گذشته نزدیک به 2 تن گوشت داشت از کمیته امداد به ما پیشنهاداتی شد، حتی مسئول حسینه همراهی با کمیته امداد نکرد و ما نمی توانیم برای هیئت ها تکلیف مشخص کنیم.
حجه الاسلام علی روحانی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی بافق در پاسخ به این پرسش که" چگونه می شود بخشی از نذورات مردم به هیئت مذهبی را صرف کمک به افراد و خانواده های محروم و مستحق در جامعه نمود؟" گفت: شاید بتوان با تبلیغات و تشویق خیرین و افرادی که قصد نذر کردن دارند جهت دهی کرد و بخشی از آن نذورات به مصرف محرومان برسد، ولی به نظر من خداوند ساز و کار لازم را جهت تأمین مایحتاج محرومان درقالب پرداخت وجوهات از قبیل خمس و زکات و صدقات واجب و مستحب توسط افراد متمکن پیش بینی کرده است که چنانچه به آن عمل شود دیگر فقیر و محرومی باقی نمی ماند؛ متأسفانه مسئولین مربوطه و رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی به دلائل نامعلومی کمتر به تبلیغ و تبین این امر واجب الهی پرداخته اند. دقیقاً اگر جامعه اسلامی به پرداخت خمس و زکات اعم از واجب و مستحب ارشاد شود دیگر هیچ ضرورتی به تعرض بر نذورات حضرت سیدالشهدا(ع) نمی باشد. هرچند که نذورات را باید ساماندهی و هدفمند کرد و از اسراف و اشرافی گری و چشم و هم چشمی در زندگی فردی و مراسمات جلوگیری نمود.