هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نبود انگیزه رقابت برای تولید کاشی و سرامیک/ وقتی واردات کمر صنعت کاشی را می‌شکند

نبود انگیزه رقابت برای تولید کاشی و سرامیک/ وقتی واردات کمر صنعت کاشی را می‌شکند



نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی اختصاص جایزه صادراتی به تولید و صادر کنندگان کاشی و سرامیک را خواستارند و می گویند: دولت به دیپلماسی اقتصادی توجه کند و از واردات بی رویه محصولات کاشی و سرامیک که به خوبی در داخل تولید می شود جلوگیری کند.
خانه ملت| روح الله فرقانی فدافن: کاشی و سرامیک ایران به لحاظ استانداردهای جهانی جزو 10 تولید کننده کاشی و سرامیک درجهان است و به گفته کارشناسان ضعف در صادرات این کالای تولیدی ناشی از کیفیت پایین محصولات نیست؛چراکه هرمحصول با هر کیفیت می‌تواند مشتری خاص خود را داشته باشد. صادرات موفق در گرو یافتن بازارهای مناسب برای هر محصول است.
صادرات موفق در گرو یافتن بازارهای مناسب برای هر محصول است
هر چند کاشی از لحاظ وزن، محصول صادراتی سنگینی است و هر کشوری نمی‌تواند در بازارهای دوراز خود، حضور داشته باشد اما اطراف کشور ما بازار بزرگی برای مصرف کاشی وجود دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب آن را تصاحب کرد و در کنار صنایع پتروشیمی و فولاد شاهد ارز آوری و کار آفرینی صنعت کاشی و سرامیک در کشور بود.
صنعت کاشی ایران می‌تواند با رویکرد علمی به مسائل مدیریتی و تکنولوژیکی،حمایت واحدهای تولیدی، اختصاص تسهیلات و اعتبارات،منع واردات بی رویه،برند سازی،ساماندهی بهتر انجمن‌ها و اصناف و استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در سطح روز دنیا (هایتک) هستند،بر بسیاری از مسائل فائق آید.
ازاین رو در گفت‌و‌گو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی بهبود هر‌چه بهترصنعت کاشی و سرامیک کشور پرداختیم
محمدصالح جوکار درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به  کاهش تولید برخی از کارخانه های  کاشی در استان یزد،‌ گفت: متاسفانه راه های فرار مالیاتی و ورود کالای قاچاق در مبادی گمرکی ما وجود دارد و برخی از این کالاهای صنعتی که وارد می شوند به دلیل نبود کیفیت نسبت به تولید داخل ارزان تر هستند.
نبود رقابت در صنعت کاشی کارخانجات یزد را نیمه فعال کرد
نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند تولید کاشی در کارخانجات یزد،گفت: نبود رقابت در صنعت کاشی یزد کارخانجات این استان را نیمه فعال کرده است.این کارخانه ها به زور خودشان را سرپا نگه داشته اند.
عمده مشکل اقتصاد در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی است
این نماینده مردم درمجلس نهم، با اشاره به اینکه بسته‌های ارایه شده اقتصادی از سوی دولت دارای چند مشکل است، افزود: عمده مشکل ما درحوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی موضوع‌های اقتصادی است تا زمانی که این مشکل حل نشود بسته‌های اقتصادی که از سوی دولت ارایه می شود کارساز نخواهد بود.
وی ادامه داد: ما می گوییم اقتصاد مقاومتی را درکشور نهادینه کنیم یا اینکه اقتصاد را از رکود خارج کنیم. اما مشکل ما فراتر از اینها است و مشکل جدی ما در اراده جمعی است که به طور هماهنگ نیست.مثلا بانک مرکزی به صورت جدا تصمیم گیری می کند و سازمان بورس به صورت دیگری سیاست گذاری می کند.
به فناوری اجازه ورود بدهیم نه خود کالا
جوکار تصریح کرد:مشکلات اقتصادی ما به طورکلان و راهبردی است. باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.متاسفانه به جای ورود فناوری،کالا وارد می کنیم و این به تولید داخلی آسیب جدی رسانده است.
این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد: امروز برند کالای ایرانی در چین تولید می شود و علاوه برایجاد اشتغال برای خارجی‌ها به ارزآوری کشور هم لطمه وارد می کنیم.
وی ادامه داد: یارانه تولید را باید به طور صحیح هزینه کنیم و مبارزه جدی با قاچاق کالا که باعث کندی  تولید کشور شده است را مدنظرداشته باشیم.
دخیل عباس زارع زاده مهریزی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه کاشی و سرامیک استان یزد دارای جایگاه خوبی در کشور و منطقه بوده است، گفت: کاشی استان یزد به دلیل صادرات خوب آن در گذشته از رونق خوبی برخوردار بود؛ولی متاسفانه مدتی است به دلیل بی توجهی در روند صادراتش با رکود مواجه شده است و این سرمایه داخلی به سمت دپو (انبار) شدن پیش می رود.
نماینده مردم مهریز و بافق با اشاره به اینکه کاشی و سرامیک می تواند درکنار نفت و فولاد برای کشور ارز آورباشد،افزود: با تمرکز بر صنعت کاشی و سرامیک می توان علاوه براشتغال زایی و ارزآوری ،بازارهای جدید منطقه را شناسایی کرد و با صادرات آن تولید داخل و اقتصاد را قوی کرد.
لزوم توجه دولت به دیپلماسی اقتصادی
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، تصریح کرد: به نظر من دیپلماسی اقتصادی دولت قوی نیست.  دولت می تواند به بخش اقتصادی سفارتخانه‌های خود توجه بیشتری داشته باشد. دولت در حال حاضر بیش از حد به صنعت خودرو توجه کرده است و این امر می تواند در درازمدت ما را به سمت رکود خطرناک تر سوق دهد.
زارع زاده مهریزی با انتقاد ازواردات کاشی و سرامیک به کشور،اظهارداشت: زمانی که کشور ما ازسرامیک و کاشی اشباع شده است؛واردات آن دیگر چه توضیحی می تواند داشته باشد. آیا این جنگ با تولید داخل نیست؟ آیا این ضربه زدن به تولید داخل نیست؟. چرا وارداتی که ضرورتی ندارند اجازه ورود می دهند.
وی افزود: احساس من از این روند در واردات کاشی و سرامیک به کشور این است که یک دشمنی برای تولید داخل صورت می گیرد.این امر می تواند ضربه به تولید داخل زده و ورشکستگی را برای واحدهای تولید داخل رقم بزند.
 نماینده مردم همدان و اسدآباد در مجلس نهم، با اریه راهکارهایی در این خصوص، یادآورشد: دولت می تواند با ارایه یارانه تولید به واحدهای کاشی و سرامیک،اختصاص جایزه صادراتی به واحدهای تولیدی و کمک کردن به سرمایه در گردش، این تولید کنندگان صنعتی را همچون گذشته پویا و فعال کند.
ازسویی دیگر بهروز نعمتی با بیان اینکه کارخانه های کاشی و سرامیک کشور دارای پتانسیل زیادی در عرصه تولید داخلی هستند،به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: واردات بی رویه محصولات چینی دامن تولید این محصول را هم درکشور گرفته است و شاهد انبارشدن سرمایه‌های درگردش این واحدهای تولیدی درکشور هستیم.
وجود 500 میلیارد تومان کاشی و سرامیک انباشته شده در واحد تولیدی مشهد!
نماینده مردم همدان و اسدآباد درمجلس شورای اسلامی، افزود: درحال حاضر یک واحد تولید کاشی در مشهد بالغ بر 500 میلیارد تومان چینی خود را در انبار جای داده است و این درحالی است که این مجموعه 6 هزار شاغل دارد.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس،تصریح کرد: صنعت کاشی و سرامیک ازصنایع بالادستی در کشور محسوب می شوند که درقالب تولید،بسته بندی، بازار کار و.. پتانسیل فراوانی دارد ولی متاسفانه مدتی است به دلیل بدهی های بانکی و رکود دربازار زمین‌گیر شده است