هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ناوگان پیر حمل و نقل

ناوگان پیر حمل و نقل



الهام نصیر زاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، چند سالی است که سرویس های خط واحد در امر جابجایی مسافرین در شهر بافق فعال شده اند. دانش آموزان و افرادی که سرویس های خط واحد را به دلیل کرایه ارزان تر انتخاب می کنند، مسافرین همیشگی این وسایل حمل و نقل عمومی هستند. 
خبرنگار هفته نامه افق کویر به سطح شهر رفته است  و نظر شهروندان را درباره نحوه خدمات دهی این وسایل جویا شده است. "زهرا السادات میرمحمدی" که ساکن شهرک انقلاب است گفت: در فرعی 61 ایستگاه اتوبوس موجود نیست، زمستان در زیر برف و باران و تابستان هم زیر آفتاب باید منتظر سرویس بمانیم. به شهرداری مراجعه کردیم گفتند: منزل روبرویی موافقت نمی کند، ایستگاه در آن مکان نصب شود.
"میر محمدی" در رابطه با نحوه پرداخت کرایه خط گفت:گاهی اوقات از کارت شهروندی استفاده می کنم گاهی نیز پول نقد پرداخت می کنم. 
وی درباره ساعت و به موقع حاضر شدن سرویسها در ایستگاه های خط تصریح کرد: به موقع در ایستگاه ها حضور پیدا می کنند؛ بعضی مواقع هم به علت خرابی، ماشین با تأخیر می آید.
"زینب سالاری" یکی دیگر از شهروندان است که هر روز از اتوبوس استفاده می کند. وی از نبود ایستگاه مناسب و استاندارد در محله ها گلایه دارد. 
زن بی سرپرستی که تمایلی به معرفی خود نداشت گفت: همیشه از اتوبوس استفاده می‌کنم؛ بعضی مواقع اتوبوسها خراب است، حتی بعضی مواقع درب ها باز نمی شود باید از درب جلو بیاییم و برویم، هیچکس رسیدگی نمی کند. بعضی مواقع به علت خرابی، ماشین دیر می آیند. 
وی افزود: از کارت شهروندی استفاده نمی کنم، نمی توانم مبلغی برای شارژ کارت پرداخت کنم!
در ادامه این گزارش گفتگویی با یکی از رانندگان سرویس های خط واحد انجام دادیم.
"علی حاجی حسنی" هستم، مدیر عامل خدمات مسافربری معبود سیر بافق، حدوداً 16 سال است که در این زمینه فعالیت دارد، ولی 3 سال است که راهبری حمل ونقل عمومی شهر را واگذار به بخش خصوصی کرده اند که شخصاً انجام می دهم.
حاجی حسنی درباره کارت شهروندی و نحوه شارژ نمودن آن افزود: متأسفانه هنوز  استفاده از کارت شهروندی نهادینه نشده، دلیلش این است که اطلاع رسانی نشده، یکی دیگر از دلایل آن کمبود باجه های شارژ کن است؛ بعضی افراد هستند که اصلاً پول نمی دهند و پیاده می شوند. افق کویر: چه برخوردی دارید با این مسافران؟ هیچ برخوردی نداریم چون همشهری هستند. 
افق کویر: چرا برخورد نمی کنید تا فرهنگ سازی شود؟ آیا به ضرر نیست؟
نه به آن صورت زیاد نیست که به ضرر باشد ، بله 100 درصد، وقتی خودشان پرداخت کنند خدمات دهی و سرویس دهی ما مطلوب تر می شود ماشین استهلاک دارد و حتی حقوق رانندگان.
وی تصریح کرد: توصیه می کنم همه مسافران از کارت شهروندی استفاده کنند، چون هم از نظر بهداشتی بهتر است، هم مشکل پول خرد نداریم.
این راننده درباره کمبودها و مشکلات پیش رو اظهار داشت: شهر توسعه پیدا کرده، شهروندان می گویند؛ چرا ما در کمربندی به سمت شهر آباد قدیم نمی‌آییم، آسفالتهای سطح شهر خیلی خراب است، شهروندان تقاضا می کنند که ما غیر از ایستگاه، مسافر سوار یا پیاده کنیم که این از لحاظ راهنمایی و رانندگی برای ما مشکل است و اگر اتفاقی بیافتد ما مقصر هستیم؛ اگر ایستگاههای سطح شهر حفاظ داشته باشند در زمستان و تابستان مسافران زمانی که منتظر اتوبوس هستند راحت تر هستند؛ دیگر اینکه ماشین ها فرسوده شده اند، باید تعویض گردند.