هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نامه رسیده

نامه رسیده



به تکرار حوادث دلخراش در عرصه عملیات اجرایی شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب شهرستان بافق در عصر پنجشنبه 93/8/8 در خیابان مجاور اداره آتش نشانی مشابه آنچه که در سوم شهریورماه در انتهای خیابان شیخ محمد تقی بافقی رخ داد که گزارش آن در شماره 656 یکشنبه نهم شهریور 93 آن هفته نامه محترم نیزبه چاپ رسید، این حقیر را بر آن داشت تا گزارشی توصیفی و هر چند خلاصه از ما وقع تا کنون داشته باشم، زیرا با هم عملیات حدوداً 210 کیلومتر که کل سطح شهر را در بر خواهد گرفت رفته رفته بر دل نگرانی شهروندان خواهد افزود و تکرار اینگونه حوادث شاید واکنش روحی و روانی غیر منتظره شهروندان را به همراه داشته باشد، لذا بر آن شدم تا با تقویم گزارشی مختصر از رخداد حوادث اخیر ترتیبی اتخاذ گردد که به قول معروف بتوان علاج واقعه پیش از وقوع نمود. بنابراین از آنجائیکه این طرح بطور خوشبینانه حداقل 2/5 الی 3 سال خواهد انجامید و طبعاً به سبب ضرورت اتصال شبکه های فرعی به اصلی به کلیه کوچه و پس کوچه ها شهر تسری خواهد یافت، ناگزیر یکی از مسائل و مشکلات مبتلا به شهروندان خواهد بود، لذا پیشنهاد می گردد در صورت صلاحدید صفحه یا ستونی در خصوص درج اظهارات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان در نظر گرفته شود و در همان ستون یا صفحه سخنی کار فرمایان و یا مسئولین زیر ربط در صورت نیاز گرفته شود. لازم به ذکر است گر چه تا کنون 3 تن از کارگران در این طرح جان سپرده اند اما به سبب غیر ایرانی بودن یا غیر بومی بودن این افراد آنطور باید و شاید توجه شهروندان به این حوادث معطوف نگردیده و یا اینکه به موقع و شفاف اطلاع رسانی نشده است. لذا، خدای نکرده در صورت وقوع اینگونه حوادث در آینده برای یکی از شهروندان معلوم نیست گستره تبعات منفی آن به چه میزان خواهد بود.بنابراین با توجه رسالت آن هفته نامه محترم می توان به نوعی (شاخکهای حسی) مسئولین ذیربط را با درج اینگونه مسائل حساس نمود، گر چه غالباً مسئولین محترم روشنگری مطبوعات را که بر نمی تابد اما در این خصوص تصور می کنم تخصیص این ستون در علیه که بر له مسئولین ذیربط خواهد بود.
 

هر دم از این باغ بری می رسد  
 تازه تر از تازه تر می رسد

 

انگار ما آدمیان قصد نداریم از آزموده ها بیاموزیم و از زشتی و پلشتی های اعمال نسنجیده خود پند بگیریم و تجارب تلخ را بررسی کرده و دستمایه درستی روش اعمال خود نمائیم، انگار فکر می کنیم در این حاشیه کویر هیچ چشم بینایی وجود ندارد که اعمال ما را رسد کند و در ترازوی عقل و قانون اشتباهات ما را قضاوت نماید.
اگر مرتکبین چنین اشتباهات فاحش و دلخراش فکر می کنند که شهر بافق هم چون کویر مجاورش شهریست ساکت و ثامت که توجهی به کردار روزانه آنان نمی شود، سخت در اشتباه است  .
از ابتدای سال ورود و وجود پیمانکارانی را به شهرمان خیر مقدم گفته و به فال نیک گرفتیم که اجراء شبکه فاضلاب شهری به هزار و یک دلیل از ضرورتهای این شهر به شمار می رود.با خود گفتیم که جهتی اجراء هر پروژه فنی و علمی قطعاً از شرکتها و نیروهای مبرز و کاردان و فنی بهره می جویند، با خود گفتیم جهتی اجراء این پروژه بزرگ از تجهیزات فنی و از ابزار ایمنی کافی و پیشرفته بهره می گیرند و با خود گفتیم گر چه سیمای شهر ما چند صباحی از فرم و شکل آراسته آن در می آید اما تحمل و صبوری را پیشه کردیم تا شهرمان دارای سیستمی علمی برای دفع فاضلاب شده و با وجود کم آبی مزمن این منطقه، پساب آن پس از تصفیه مورد استفاده برخی از امور قرار گیرد.اما.....

 

ما زخوبان چشم یاری داشتیم
خود غلط بود آنچه می پنداشتیم

 

اما باید گفت، از ابتدای سال که کلنگ شروع عملیات در میدان امام علی(ع) و در مسیر بلوار مسجد جامع زده شد، جمیع مسئولین معزز شهری از فرمانداری محترم گرفته تا نیروی انتظامی و اداره راهنمایی و رانندگی و به ویژه شهرداری محترم با سعه صدر تمام، همراهی و همدلی نمودند تا عملیات اجرایی با شیوه ای درست و فنی و با پیشرفتی قابل قبول ادامه یابد، اما چه شد؟ مسیر جامع به طول کمتر از چهار صد متر با دهها مشکلی که پدید آمد بیش از سه ماه به درازا کشید، بلوار امام علی(ع) به طول کمتر از یک و نیم کیلومتر که قرار بود یکماهه تمام شود با دهها شکایت شهروندان و نیز صبر و شکیبایی ساکنین در شبهای ماه مبارک رمضان بالاخره پس از پنج ماه آنهم نصف و نیمه رها شده و مرمت آسفالت آن کماکان باقیست. ساکنین کوچه های امام علی(ع) از ابتدا تا انتها چه مرارتها که نکشیدند، روزی نبود که چاله های بی حفاظ آن محلات جان ساکنین آنرا از خردسال گرفته تا کهنسال تهدید نکند، و تازه شنیده می شود که چاهکهای (آدم روهای)آن اجراء نشده و باید مجدداً جهت حفر چاهکها به محلات مراجعه نمایند!!
در خلوت ترین محدوده شهر، در خیابانهای منازل سازمانی راه آهن بدترین حوادث از آبگرفتگی سراسری کوچه و مسدود شدن راه تردد اهالی گرفته تا ریزش پی در پی کانالها و نبودن تجهیزات کافی جهت مهار ریزشهای مکرر عاقبت در سوم شهریور ماه دو تن از کارگران زحمتکش براثر بی تدبیری و نبود حفاظهای ایمنی لازم زیر تلی از خاک مدفون شدند. آری، رفتند تا دانه ای در خاک بکارند و قوت لایموتی بردارند تا شاید قوت نانشان شود اما قاتل جانشان گشت.
ظاهراً این حادثه هولناک و فجیع صاحبان محترم شرکت پیمانکار مربوطه را به خود نیاورد تا به آسیب شناسی علمی و فنی از حادثه تدبیری نو اندیشه کنند و با تجهیزاتی کامل تر و کادر فنی مبرز و کار آزموده به کار ادامه دهند و باز متاسفانه در بر همان پاشنه چرخید و این بار نیز در یکی از خلوت ترین مسیرهای ممکن این شهر در کوی آتش نشانی منتهی به میدان ابوالفضل(ع) در عصر پنج شنبه هشتم آبانماه حادثه ای ناگوار رخ داد و باز بدون هر گونه حفاظ و ایمنی کارگر زحمتکش دیگر را به زیر آوار خروارها خاک به کام مرگ کشید، نیروهای امداد و هلال احمر و آمبولانسها در اولین فرصت در محل حاضر شدند، اما چه فایده...؟
سوال بزرگ از مسئولان ذیربط به ویژه بانیان محترم این طرح مفید  ضروری این است، به راستی چه باید کرد؟ آیا هیچگونه بررسی و تجدید نظری توسط کمیته ای از کارفرمایان و مشاوران در صلاحیت اینگونه پیمانکاران لازم نیست؟
آیا شهروندان بافقی باید به اینگونه حوادث عادت کنند؟!!
آیا وقتی عملیات اجرایی به محلات پر تراکم و پر ازدحام شهری کشیده شود و بار دیگر بر اثر بی تدبیری و عدم تجهیز مناسب پیمانکار مربوطه، مردم هر محل باید بپذیرند که جان یکی از عزیزان و جگر گوشه گان خود را در راه اجراء طرح فاضلاب مدرن!! هبه کنند؟!!
ظاهراً قرار است شبکه 200 کیلومتری فاضلاب طی مدت 30 ماه اجراء شود، اگر در بر همین پاشنه بچرخد و اقدامی عاجل و اساسی توسط مسئولین محترم ذیصلاح بعمل نیاید بابد منتظر مرگهای فجیع دیگر باشیم؟
فعلاً در 5 ماه اول 3 کارگر زحمتکش بی گناه به کام مرگ رفتند، لابد طی 30 ماه 18 نفر به کام مرگ فرو خواهند رفت!!
اگر در بر همین پاشنه بچرخد، فعلاً در 10 کیلومتر اول 3 کشته بجای مانده، لابد در 200 کیلومتر بعدی 60 کشته خواهیم داشت؟!! باور بفرمایید که برج میلاد با همه عظمتش که سنبل کلان شهر کشور اسلامی ماست از ابتدا تا انتها سه کشته نداشته است.
نه دوستان، این با هیچ منطقی سازگار نیست. شهروندان با غیرت و دین مدار بافقی گرچه در راه حق صدها شهید به میهن اسلامی تقدیم نموده اند اما فرو چکیدن قطره ای خون ناحق و ناروا را بر نمی تابند. کاری نکنیم که شهروندان با کرامت بافقی عطای شبکه فاضلاب مدرن را به لقایش ببخشند و به همان فاضلاب سنتی بسنده کنند. شهروندان بافقی دوست نمی دارند که مهر خودپرستی بر پیشانی شهرشان زده شود که در ازاء ده ها کشته در زیر خروارها خاک سیستم فاضلابی مدرن داشته باشند.
باور کنید شهروندان بافقی زیاد با صدای آژیر آمبولانسها مأنوس نبوده و نیستند، اما با وقوع حوادث دلخراش طرح فاضلاب انگار هر بار که صدای آژیر آمبولانسی به گوش می رسد با خود می گویند باز هم زحمتکشی دیگر زیر آوار طمع ورزی و ندانم کاری پیمانکاری دیگر مدفون شد.
متولیان محترم طرح و مسئولان محترم شهرستان باور بفرمایید تا دیر نشده باید کار می کرد، والا از این پس با صدای آژیر هر آمبولانسی خواهیم گفت: «انا... و انا الیه راجعون»

93/8/8
حیدری بافقی