هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

نابینا یی، گل سر سبد معلولین

نابینا یی، گل سر سبد معلولین



هما السادات رضوی|  روز بیست و سوم مهر، روز عصای سفید است؛ روزی که روشن دلان جهان طراوت، پویایی و نشاط را به جویبار زندگی فرا می خوانند. در این روز روشن ضمیران فریاد می دارند: ما هم تپیدن قلب زندگی و زدن نبض طبیعت را احساس می کنیم. ما حتّی می توانیم با همین چشمان به ظاهر بسته خویش، در زلال شعور و صفای فطرت خدایی مان، جلال و جمال حضرت حق را بنگریم. می توانیم با چشم لامسه خود با همه کس و همه چیز سخن بگوییم و حتی با تأمل در گردش حکیمانه چرخ روزگار، به مهمانی همه نشانه های خلقت برویم. عصای سفید چونان پرچمی است که به نشان استقلال در دست روشن دلان به حرکت درمی آید و آینه ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل و تفکر دیگران می گذارد. این روز بر تمامی روشن دلان عزیز ایران اسلامی مبارک باد.
گفتگوی هفته نامه افق کویر با یکی از روشندلان شهرستان بافق را می خوانید.
افق کویر :خودتان را معرفی کنید.
محمد صادق برزگری هستم. 51 ساله، دارای یک فرزند. 
افق کویر : ازنابیناییتان بگویید آیا مادرزادی بوده یا در طی یک بیماری به این وضع دچار شده اید؟ 
در سن ده سالگی نابینا شدم. به علت یک بیماری و سر دردی که داشتم این اتفاق برایم افتاد و تا سال 82 کمی بینایی داشتم و به مرور زمان و از سال 82 به بعد بینای ام کاملاً از بین رفت. 
افق کویر :  آیا اقدامی برای درمان این بیماری تاکنون داشته اید؟ 
خیر، چون عیب از عصب چشم است و هیچ کاری نمی توان کرد و دید چشمانم صفر است. 
افق کویر : آیا با این معلولیت کنار آمده اید؟ 
به امید خدا بله و چاره ای جز این ندارم. 
افق کویر : شغل شما چیست؟ 
اپراتور تلفن خانه راه آهن شهرستان بافق  هستم 
افق کویر :چند سال است که مشغول به کار هستید؟ 
27 سال است، نابینا بودم که شاغل شدم. سال 67 که می خواستم سر کار بروم، هیچ گونه همکاری از طرف مسئولین ندیدم و این کار را خودم به تنهایی پیدا کردم. 
افق کویر : شیفت کاری شما چگونه است؟ 
از ساعت هفت شب تا هفت صبح و یا از هفت صبح تا هفت شب مشغول به کار هستیم. 
افق کویر :دنیای نابینا از دید شما چه رنگی است؟ 
قبلاً تا 10سالگی دنیا را می دیدم و الآن دنیا را لمس می کنم. 
افق کویر : رفتار مردم در شهر با یک نابینا چگونه است؟ 
الآن نسبت به قدیم کمی بهتر است؛ ولی الان هم خیلی مشکلات داریم و رفتار افراد با یک معلول نابینا خوب نیست. زیاد در جامعه نیستم و فقط مسیر منزل به محل کارو بلعکس را هر روز طی می کنم و گاهی به اجبار در یک اداره و یه مجلسی حضور پیدا می کنم که برخورد مردم اصلاً خوب نیست. 
افق کویر : ساختار شهر برای عبور و مرور یک معلول به خصوص یک نابینا مناسب است یا خیر؟ 
 اصلاً مناسب نیست و فکری به حال یک معلول نشده است. 
افق کویر چه اقدامی باعث می شود که نابینایان احساس کنند مسئولین به این قشر توجه دارند؟ 
مسئولین باید افراد معلول بخصوص نابینایان را از نظر شغل و مسکن حمایت ویژه ای کنند. این قشر در زندگی بیشتر از هر چیزی به این دو مسئله نیز دارند.
افق کویر اختصاص یک روز به نام عصای سفید را تا چه حدی در راستای بیان و رفع مشکلات یک نابینا مفید است؟ 
من در روز عصای سفید شرکت می کنم و این یک برنامه جهانی است و موجب می شود که سطح فرهنگ افراد بالاتر برود، چون ما در این مراسم مشکلاتمان را با مسئولین در میان می گذاریم و اگر فایده ای داشته باشد و مسئولین رسیدگی کنند. 
 افق کویر نابینایی چقدر در زندگی شخصیتان تأثیر گذاشته است؟ 
بعضی روزها خیلی دلم می گیرد و دنیا برایم تاریک می شود؛ ولی زمانی که دلم می گیرد فکر معلولین دیگر می کنم که من نسبت به معلولیت های دیگر خیلی راحت تر هستم و برای انجام دادن فعالیت روزمره کمتر به کسی نیاز دارم و معلولیت های بد تر از من هم وجود دارد که برای انجام دادن کارهایشان نیاز به کمک فراوان دارند و نابینا گل سر سبد معلولین است. 
 افق کویرزندگی مشترکتان را سالها است شروع کردید و شریک زندگیتان در این مدت مسئولیت سنگینی را متحمل شده است چه کاری برای او انجام می دهید یا از چه روشی از او قدردانی می کنید؟ 
فقط برای همسرم هدیه خریداری می کنم و از زحمتهایی که می کشد تشکر می کنم و هر سال روز تولد همسرم و هفته زن و روز مادر برای وی هدیه می گیرم؛ واقعاً صبور است.
افق کویر آیا تاکنون شده است که همسرتان از این اوضاع گله مند باشد یا خیر؟ 
همسرم تاکنون هیچ گونه گله مندی نداشته است و تمام کارها را به تنهایی انجام می دهد و در بعضی مواقع برادرم به کمک او می رود. 
افق کویرپسرتان چند سال دارد و آیا به شما احترام می گذارد؟
پسرم 14 سال دارد و رفتارش با من خیلی خوب است و به من کمک می کند. 
افق کویر آیا مطالعه دارید؟ 
بله، نشریه آیینه قزوین و ماهنامه بصیر و روزنامه ایران سفید که مخصوص نابینایان است تهیه می کنم و مطالعه دارم. سال 60 تا 63 در اصفهان دوره خط بریل را گذرانده ام و تا پنجم ابتدایی سواد دارم .
افق کویر آیا این که می گویند روشندلان حافظه قوی دارند برای شما صدق می کند یا خیر؟ 
بله، چون فرد نابینا، بینایی ندارد و با فردی  که صحبت می کند و تمام حواسش به صحبت های آن فرد است و به اطراف خود توجه ای ندارد صحبتهای فرد در ذهن او جای می گیرد و مطلب را خوب می فهمد و به این دلیل است که می گویند حافظه قوی دارند. 
افق کویرچه آرزویی دارید ؟
آرزو دارم برای یک معلول مشکلی وجود نداشته باشد بخصوص برای یک نابینا و برای فرزندم آرزوی موفقیت دارم و می خواهم که از نظر تحصیل و زندگی به جایی برسد و پیشرفت کند. 
افق کویر :شما با فرزندتان چگونه برخورد می کنید؟ 
در منزل با فرزندم بازی می کنم، حتی شده که با او توپ بازی و یا کشتی می گیرم.  
افق کویر جامعه معلولین چه خدماتی به شما ارائه می دهند؟ 
کلاس های کامپیوتر برای ما برگذار می کنند و یا اردوهایی در نظر می گیرند ؛مثلاً روستاهای اطراف و یا مشهد می برند که ما با خانواده شرکت می کنیم.  
افق کویر از مسئولین چه درخواستی دارید؟ 
از مسئولین بافق می خواهم که به مشکلات مردم بافق دلسوزانه رسیدگی کنند و مخصوصاً معلولین شهر که متأسفانه مسئولین کوتاهی می کنند و به مردم نمی رسند و از مسئولین می خواهم که قشر ضعیف شهر را فراموش نکنند.