هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مهاجرپذیری و افزایش کودکان کار در بافق

مهاجرپذیری و افزایش کودکان کار در بافق



عذرا عبداللهی | خبرنگار هفته نامه افق کویر، در گفتگو با سید علی نوروز زاده ، شهردار بافق به مقوله کودکان کار در بافق پرداخته است که در ادامه این گفتگو را می خوانید.
افق کویر: کودکان کار به چه کودکانی اطلاق می شود؟
کودکانی که به لحاظ فقر فرهنگی و مالی وزیر سن قانونی در مشاغل کاذب اقدام به فعالیت جهت کسب معیشت می کنند، عمدتاً به عنوان کودکان کار شناخته می شوند؛ البته در فرهنگ های مختلف این جریان متفاوت بوده و هست، حتی در فرهنگ ایرانی هم این بحث وجود داشته که در بسیاری از موارد کودکان به عنوان یک بازوی توانمند خانواده، دوشا دوش پدر و مادر هم کار می کردند و هم حرفه آموزی می کرده اند. یک بحث دیگری که وجود داشته، بحث استاد و شاگردی بوده است، بدین صورت که پدر و مادر پس از اینکه فرزندشان به یک سن مشخصی می رسیده و توانایی انجام کارهایی که والدین از او انتظار داشته اند را پیدا می کرده، او را به کار می گمارند و کودک نیز با کسب مهارت در این کار، بعدها این حرفه را به عنوان شغل آینده خود انتخاب می نمود در این مدت بنابر سطح فراگیری و مهارت آموزی، به او مزدی نیز پرداخت می شده اما امروزه، این نگاه کمی متفاوت تر شده و با توجه به نیاز کودکان در زیر سن قانونی به آموزش و پرورش، تحصیل و .... و همچنین تغییرات شرایط جامعه، اولویت کودکان تا رسیدن به سن قانونی، کار نیست بلکه تحصیل، آموزش و تفریح است. به همین دلیل بر طبق قانون های وضع شده و منشورهای بین المللی، کار زیر سن قانونی را به عنوان یک معضل اجتماعی کار می شناسیم.
و چون متاسفانه در این موضوع دیگر ضوابط قدیم وجود ندارد و بیشتر به شغل های کاذب تبدیل شده و روی اورده و عمدتاً حرفه آموزی نیست. بلکه بیشتر به عنوان دلالی شناخته می شود. در بسیاری از موارد مورد سوء استفاده کارفرمایانی قرار می گیرد که می خواهند مزد کمتری به شاگردان خود بدهند و همچنین از پرداخت خدمات قانونی و بیمه ای خودداری می کنند و در واقع یک نوع بیگاری کشیدن از کودکان هست که در کنار آن اتفاق های بدی می افتد که تکدی گری و مسایل مواد مخدر و شغل هایی که ذاتاً غیر قانونی است به این کودکان سپرده می شود. و زمانی که این قضیه ریشه یابی شود در برخی به بحث فقر، اعتیاد خانواده ها ی بی سرپرست یا بد سرپرست و پایین بودن سطح اجتماعی برخی خانواده ها می رسیم. 
افق کویر:  وظیفه شهرداری در مقابل این کودکان چیست؟
شهرداری و بهزیستی نسبت به این کودکان وظایفی را دارا هستند زمانی که این بحث به معضل اجتماعی مانند تکدی گری تبدیل می شود، شهرد اری وظیفه جمع آوری آنها را بر عهده دارد و به دنباله این مسئو لیت شهرداری، ارگان هایی مانند بهزیستی دخیل هستند به طور مثال این کودکان باید شناسایی شوند و از وضعیت خانواده های آنها اطلاع پیدا کرد. متاسفانه والدین بعضی از کودکان یا در قید حیات نیستند یا در زندان می باشند و یا صلاحیت نگهداری کودک خود را ندارند  و شهرداری در این موارد وظیفه جمع آوری این کودکان را تا تحویل به ارگان های ذیصلاح یا خانواده های که صلاحیت داشته باشند بر عهده دارد.
در این راستا مردم عزیز می توانند در ساعت اداری به خدمات شهری شهرداری 32420880 و یا با سامانه 137 تماس حاصل نمایند که برای جمع آوری این گونه افراد از سطح شهر پیگیری شود تا آنها را به سازمان بهزیستی تحویل دهند.
افق کویر: علت حضور و ظهور این کودکان در شهرستان بافق چیست؟
خوشبختانه تعداد کودکان کار بومی بسیار کم است وکودکان کار در بافق عمدتاً غیر بومی هستند و به علت مهاجرت هایی که صورت پذیرفته و حضور هموطنانی که از سایر شهرهابه اینجا امده اند این موضوع اتفاق افتاده است و حتماً باید ریشه یابی شود. زیرا قسمتی که ما را بیشتر نگران می کند، این است که این موضوع به صورت سازماندهی شده، پیش برود.
افق کویر:  به نظر شما بهترین راه حل برای برطرف شدن این مشکل چیست؟ برای پیدا کردن راه حل باید ابتدا علت را شناسایی کرد، زیرا این موضوع در شهرستان بافق معضل نو و تازه است که هنوز نیاز به بررسی های بیشتری دارد. خوشبختانه اقداماتی در بافق در حال انجام است که از سوی بخش خصوصی صورت گرفته و ان هم در خصوص کودکان بدسرپرست شهرستان بافق است و این موضوع پیش رو هم باید با هماهنگی ارگانهای ذی ربط و با تولیت بهزیستی به انجام برسد.
افق کویر:  آیا تا به حال در این باره جلسه ای تشکیل شده است؟
در حاشیه ی یک نشست این موضوع مطرح شده و خوشبختانه حساسیت این موضوع از سوی مسئولین حس شده و ما از فرمانداری نیز در خواست جلسه ای پیرامون این بحث نموده ایم که نتایج آن بعداً به اطلاع مردم شریف اعلام خواهد شد.
افق کویر: خطراتی که ممکن است برای این کودکان و یا کودکان دیگر برای انجام این کار چیست؟
اصل موضوع انتشار این وضعیت، مثل یک ویروس در سطح جامعه است که باعث گرفتاری اجتماعی خواهد شد و مهم این است که این موضوع با کمترین بازتاب اجتماعی حل شودو از بین برود. زیرا در برخی از موارد بازتاب اجتماعی گسترده یک موضوع می تواند عواقب بدتری را داشته باشد. و ما امیدواریم که در کمترین بازتاب این مشکل هم در شهرستان بافق و هم در شهرهای دیگر حل شود. اما باید علت شناسایی شود تا بتوان از خطرات مسلم و بارزی که پیش روی این کودکان است، جلوگیری کرد. که اصل این قضیه جدا شدن کودک کانون خانواده است در حالی که بیشترین نیاز را به خانواده دارد و این بزرگترین خطر هست و قاعدتا ارتباط گیری با افرادی که اصلاً تعهدی در قبال این کودکان ندارند شروع یک خطر بزرگ می باشد و سوء استفاده هایی که از این کودکان در این زمینه می شود برای این جریان قابل تصور است. زمانی که کودک هنوز توانایی تشخیص کار درست و غلط را ندارد، ظرف و فکر مغزی کودک می تواند با هر چیزی پر شود. هر چه کودکان تعامل روحی، عاطفی و حضوری بیشتری با خانواده های خود داشته باشند، با روانی سالم به اجتماع آینده تحویل داده خواهند شد.
ارتباط کودک با فضایی که اصلاً مشخص نیست که به چه نحوی آموزش داده می شود، مسلماً و متأسفانه می تواند بستر مناسب بسیاری از کارهای خلاف و ناهنجاریهای اجتماعی را ایجاد نماید.
افق کویر: علت حضور برخی کودکان، در حالی که از وضعیت رفاهی خوبی برخوردار هستند، به عنوان کودکان کار چیست؟
ما همیشه باید علت را بررسی کنیم، بارها موضوعاتی مانند پاتوقها، طلاق و مواد مخدر و... پیش رو گذاشته می‌شوند که برداشتن معلول از سر راه بسیار پیچیده است و مشکل حل نخواهد شد. به طور مثال در بحث مواد مخدر، هم می تواند یک علت باشد در عین حالی که می تواند یک معلول هم باشد.
در برخی از موارد برای کودکان کار و خیابان، این موضوع هست که والدین معتاد در برخی موارد می توانند برای فراهم کردن مواد مخدر مصرفی شان، کودکان را مجبور به کارهایی همچون فال فروشی کنند و آن لحظه ای که نیاز به مواد در بدنشان بالا می رود، هیچ چیز جز رسیدن به مواد مخدر برایشان مهم نیست.
افق کویر: با توجه به اینکه این کودکان کاغذهای فال را گاهاً از عکاسی تهیه می کنند، هشدار شما به عکاسی ها و یا فروشگاههای چاپ و تکثیر چیست؟ 
این کار بسیار کار ظریفی است و قطعاً اگر یک عکاس با آنها برخورد داشته باشد به سراغ فروشگاه های چاپ و تکثیر و یا عکاسی های دیگری می روند و وظیفه ی همه مردم این است که اموزش صحیح را داشته باشند.
افق کویر: آیا شما به عنوان شهردار با این کودکان به طور مستقیم صحبت کرده اید از احوالات آنها با خبر شدید یا خیر؟
این اتفاق صورت پذیرفته، اما نه به صورت سازمان دهی شده و تلاش ما این است که با همکاری ارگانهای متولی این قضیه را پیگیر شویم تا حل و ریشه کن شود.
افق کویر: آیا در مورد در آمد این کودکان در سطح شهر بررسی های لازم انجام شده است؟
در خصوص در آمد، نوع وسن این کودکان باید گفت: هنوز نیاز به بررسی های بیشتری در این زمین وجود دارد که اطلاعات خوبی در این راستا به دست خواهد آمد.