هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

منصور رحیمی کارگردان تئاتر: حامی تئاتر در زمینه عفاف و حجاب نداریم

منصور رحیمی کارگردان تئاتر: حامی تئاتر در زمینه عفاف و حجاب نداریم



به گزارش هفته نامه افق کویر، تئاتر ، از کلمه یونانی "theatron" مشتق شده و یکی از انواع هنرهای زیبا محسوب شده که به صورت مشارکتی و زنده انجام شده و بازیگران آن، یک رخداد واقعی یا تصویر ذهنی را در محلی خاص و معین اجرا می کنند. در ادامه خبرنگار افق کویر گفتگویی با" منصور رحیمی" انجام داده است که در ادامه می خوانید:
منصور رحیمی کارگردان تئاتر: حامی تئاتر در زمینه عفاف و حجاب نداریم
"منصور رحیمی" متولد مهرماه 1350، کارتئاتر را از مقطع راهنمایی با سید کاظم عباس زاده شروع کردم و از سال70 در کنار دیگر دوستان و علاقمندان به هنر با شرکت در جشنواره های مختلف استانی کاررا ادامه دادم.
تئاتر منبع کسب درآمد نیست
وی گفت: اگر دوباره به زمان گذشته برگردم ،باز کار تئاتر را انتخاب می کنم، یک عشقی که در وجودم بوده و در این سال ها پرورش یافته است و این عشق به تئاتر هست که علاقمندان را سرپا نگه داشته و گرنه نمی شود به دید منبع کسب درآمد به آن نگاه کرد.
برای هنر در بافق کاری نشده است
وی افزود: در مصاحبه ای که چند سال قبل داشتم ،بیان نمودم که هنر را باید از سر میدان تشییع کرد و به خاک سپرد، دغدغه زیاد است، اینقدر از مشکلات گفته شد اما به نتیجه نرسید، به سراغ مسئولین رفته ایم ،یک مبلغ جزیی کمک شده است. کنسرت هایی که برای جشن های دانش آموزان که شرکت سنگ آهن برگزار می کند و مسابقات ورزشی همه ی این ها خوب هست، و معادن برای بخش فرهنگی بودجه که تخصیص می دهند اما برای کار هنر شهرستان کاری انجام نشده است بعد از سی سال چشم انتظاری تازه قرار است سالن پلاتو افتتاح شود و بچه ها با فضای پلاتو آشنا شوند همیشه در حسرت یک سالن آبرومند در سطح شهرستان بافق بودیم.
سالن ها در شأن مردم بافق نیست
وی گفت: جشن های زیادی برگزار می شود که همه در سالن‌های ورزشی و با صندلی های پلاستیکی بدون وسایل سرمایش و گرمایش مناسب می باشد ، این در شان مردم بافق نمی باشد.
بودجه انجمن به 5 میلیون تومان هم
نرسیده است
وی افزود: بیشترین دغدغه مسائل مالی هست امثال بنده به قول معروف آردمون را الک نموده و الکمون را آویخته ایم و صرفا بخاطر عشق به تئاتر است که در این کار ماندگار شده ایم وگرنه از کمترین امکانات نیز برخوردار نیستیم از جمله اینکه یک استاد دعوت شود و به علاقمندان آموزش دهد یا فضای مناسبی در اختیارشان قرار داد، از سال 90به بعد بودجه ی انجمن به پنج میلیون تومان هم نرسیده است، روز هنر تمام شد و متأسفانه هیچ تبریکی از هیچ نهادی انجام نشد .ای کاش یه جایی مثل سنگ آهن که به هرحال درامد دارد از بچها دعوت می کرد و در یک جمع دوستانه به بچه ها تبریک گفته می شد.
حامی برای تئاتری در زمینه عفاف و حجاب
وی یکی از خاطره انگیز ترین تئاترها را نمایش سلمان فارسی دانست و گفت: واقعا با همه نمایش ها زندگی کردم و زیبا ترین خاطره ی من نمایش "سلمان فارسی" بود که سروی کارگردانی کرده بود و دیگری نمایش "صدبار اگر توبه شکستی بازآی" که خیلی زیبا بود و واقعا استقبال زیاد بود که چندین بار نیز نمایش تمدید شد . در حال حاضر یک متنی در حال کار است به نام نمایش "آب و آیینه" که در مورد عفاف و حجاب می باشد و مسئله روز جامعه نیز است. و حدود 30 میلیون تومان سرمایه برای این کار لازم هست ،الان نزدیک به یک ماه هست که به دنبال یک حامی برای اجرای این نمایش هستیم.
میلیون ها تومان خرج بنر
در سطح شهر می شود
وی گفت: باید تئاتر را در سبد خانواده ها جای گذاری نماییم که حداقل ماهی یک تئاتربرگزار شود، انجمن نمایش این آمادگی را دارد که در سطح مدارس یک جشنواره ای را برگزار نماید و هر مدرسه برای چند شب برای اجرای نمایش به صحنه برود و این خودش انگیزه ای را برای دیدن تئاتر فراهم می نماید که مردم برای تماشای کار فرزندانشان تئاتر نیز تماشا کنند . میلیون ها تومان خرج بنرهای تبلیغاتی در مورد موضوعات مختلف در سطح شهر می نماییم ولی در عمل بازخورد زیادی ندارد اگر به صورت نمایش باشد اثرگذاری آن نیز به مراتب بیشتر است.
مانند قویترین مردان می توان میزبان
جشنواره تئاتر بود
وی بیان نمود: من معتقدم همین طور که در جشنواره های ورزشی که در چند هفته اخیر انجام شد و ما میزبان قوی ترین مردان بودیم می توانیم میزبان جشنواره های تئاتر کشوری هم بود اینکه یک همایش پیاده روی صورت گیرد یا جشنواره بادکنک برگزار بشود صرفا نیاز کودکان را براورده نمی کند؛ در بخش بزرگسال هم همین طور در کنار مسابقات ورزشی علاقه مندان به هنر و کارهای نمایشی زیاد هست با آقای شهردار و فرماندار در سال 1398 جلسه برگزار شد که به دلیل شرایط کرونا دیگر پیگیری نشد و قراربر این بود که یک توافق نامه ای بین شهرداری و سنگ آهن انجام گردد و یک جشنواره را در سطح شهرستان برگزار شود.
اگر شهردار و فرماندار کمک کنند هزینه بلیط کم می شود
وی تصریح کرد: نکته ی پایانی این است که بعد از 15 سال قیمت بلیط را از 5 هزار تومان به 10 هزار تومان افزایش دادیم که البته اگر به سطح استان هم نگاهی داشته باشیم هزینه ی vipسالن 160 تومان می باشد تا انتهای سالن که هزینه ی بلیط تا35 تومان می باشد که اگر شهرداری و فرمانداری همکاری داشته باشند ما همین هزینه را هم از مردم نمی گیریم تا بیایند تئاتر را ببینند و از فصلی و مناسبتی بودن بیرون بیاید.
مجوز های تئاتر
وی افزود : مشکل دیگری که بچه ها با آن درگیر هستند بحث فیلترینگ هست ،اینکه واقعا اجازه بدهند به آن عزیزانی که به عنوان گروه بازبینی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی از مرکز به آن ها حکم داده شده است حداقل دو سال در گروه بازبینی باشند ،ما بارها مجوز گرفته و روی صحنه رفته اما باز از نها دهای دیگر تماس گرفتند و بعضاً تهدید کردند.

حدیث عباسی|