هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مقداری طلا داریم؛ به قیمت خاکستر فروخته‌اند

مقداری طلا داریم؛ به قیمت خاکستر فروخته‌اند


مقداری طلا داریم؛ به قیمت خاکستر فروخته‌اند

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، امیرحسین تفکری که سابقه روزنامه نگاری، فرمانداری شهرستان بافق و حزب مؤتلفه اسلامی را بر عهده دارد در مورد خصوصی سازی شرکت سنگ آهن طی گفتگویی با خبرنگار هفته نامه افق کویر گفت: ضمن تشکر از کارکنان نشریه وزین افق کویر که در راستای اطلاع رسانی به مردم شهید پرور بافق و در سطح استان خدمات ارزنده ای را داشته و دارد امیدوارم در راستای رسالت واقعی روزنامه نگاری و نشریات که باید آئینه ی باشد که واقعیت ها را منعکس کنند، موفق باشید و قدم مؤثری را بردارید. من نیز در خدمت شما هستم و از خداوند یاری می طلبم تا کلماتی را بر زبان جاری نمایم تا رضای خدا باشد و ذخیره ی آخرت ما و شما شود.
وی افزود: بحث خصوصی سازی که یکی از اصول قانون اساسی می باشد به طور کلی یکی از اصل های خوب می باشد. قانون اساسی جمهوری اسلامی مترقی ترین قانون اساسی در دنیاست و ادعا می کنیم دنیا را می توان اداره کرد چیزی که مورد انتظار هست نحوه ی اجرا و متأسفانه در 10 یا 15 سال گذشته هر از چند گاهی بحث خصوصی سازی برای سنگ آهن یا بعضی از معادن منطقه و کارخانجات استان سر زبان‌ها می افتد و برخلاف رویه پاسخ به سؤال لازم می دانم در این جا سئوال طرح نمایم و آن هم از طرف خودم از مسئولینی که متولی این کار هستند؛ چرا هر از چندگاهی و مدتی با برخوردها و شیوه ای پیش می روند که آرامش مردم را به هم می زنند؟ خصوصی سازی در اصل و نفس کار بسیار عالی است؛ ولی متأسفانه ما مصداق ها و نمونه های در سطح استان و بعضاً در سطح کشور و حتی در شهر خودمان داشته و داریم که مردم را بدبین به نوع خصوصی سازی کرده است. به گونه ای عمل شده است که متأسفانه در راستای منویات و توصیه های مقام معظم رهبری که باید عدالت اجرا شود و باید سهم مردم دیده شود و محرومیت ها در نظر گرفته شود متأسفانه با آن کم رنگ برخورد می شود و یا حقوق مردم اصلاً دیده نمی شود.
تفکری افزود: در این رابطه بد نیست اشاره ای داشته باشم به سال های 64 یا 65 که در منزل آیت ا... میرغنی زاده امام جمعه وقت شهرستان به گونه ای یکی از معاونین وزراء برخورد کرد که انگار معدن چغارت شاید باری است بر دوش ملت و متأسفانه معادن را به این شکل جلوه دادند خیلی درست نبود. معاون وزیر آن زمان گفت: اگر برویم استرالیا آهن بیاوریم به نفع دولت است تا از سنگ‌آهن بافق آهن ببریم. و معدن را ضرر ده نشان دادند. و همان موقع و همیشه معدن سوددهی داشت و ضرر ذغال سنگ پابدانا و ... را می‌داد و می‌دهد.
ای کاش! حداقل همین حرف را آن روز عمل کرده بودند و معادن ما دست نخورده باقی گذاشته و از استرالیا سنگ آورده بودند.
الآن با خام فروشی در واقع به نظام و مملکت ضربه می زنیم. آهن را خیلی راحت روزانه چند صد تن بارگیری می شود و به کشورهای مختلف صادر می‌شود. در 35 سال گذشته ذخایر معادن تخلیه و عایداتی چندان برای شهر در برنداشته است.
فرماندار اسبق بافق گفت: از سال های 64-61 بحث داشتیم در مورد انفال و امام خمینی(ره) این نظر را قبول داشتند و از قبل فروش آن باید درصدی به مردم منطقه سود بدهند. 4 درصد نظر ایشان بود که مصادف شد با رحلت حضرت امام (ره) و این روند ادامه پیدا کرد و مقام معظم رهبری نیز همین نظر را داشتند و آیت‌ا... یزدی به عنوان نماینده ولی فقیه در انفال تنفیذ کردند تا 4 درصد از محل فروش سنگ‌آهن برای مردم بافق در نظر گرفته شود و اعتقاد دارم تنها ولی فقیه می تواند این حکم را بشکند و این تنفیذی فراتر از مصوبات دولت است و باید کامل اجرا شود وقتی قانون تجمیع عوارض تصویب شد در سال 83 اجرایی شود به عنوان اعتراض دفتر وزیر اقتصاد و دارایی بودیم.گفتند قانون خوبی است و عوارض در یک جا جمع و به نسبت جمعیت و با ملاک های خاص در استان و کشور توزیع شود.
وی افزود: در آن روز به وزیر اقتصاد گفتم تکنولوژی که در یزد به کار گرفتند و هواپیما نیترات نقره را در ابرها تزریق می کند ابری که قرار است در جای دیگر ببارد در یزد می بارد. پس خواهش داریم تشعشعات رادیواکتیو که از قِبَل معادن مردم منطقه بافق را تهدید می کند و انواع و اقسام بیماریها را پس می دهند بیایید تشعشعات را درون کپسولی کنید و در آسمان ایران پخش کنید و عوارض را به همه بدهید که آن روز وزیر محترم به معاون دستور داد یک اصلاحیه روی قانون تجمیع عوارض داده شود گذشت تا در دولت احمدی نژاد مصوبه زنده و اجرایی شد متن تنفیذی این است با توجه به فرمان حضرت امام(ره) 4 درصد از فروش به نفع شهرداری بافق ولی در مصوبه دولت نهم(اسفند 85) 2% شد که به نظر من باید تأمل پرداخت شود اگر در چند سال چهره شهر تکان خورده است و رضایت نسبی مردم دارند از قبال 2 درصد عوارض می باشد.
تفکری ادامه داد: با چه قیمتی خصوصی سازی صورت می گیرد.؟! اگر بتوانیم معدن را نخواهیم گذاشت خصوصی شود؛ چون جزء انفال می باشد. خود شرکت و قسمت های مختلف ایرادی ندارد و آن هم با نظارت دقیق و قیمت گذاری منطقی؛ چون بعضی قسمت ها که خصوصی شده عده ای یک شبه ره صد سال را پیمودند.
پول های را به جیب زدند و مردم بدبین شدند این ها خصوصی بازی هست تا خصوصی سازی در چند سال پیش که قیمت گذاری شد به دوستان گفتم مواظب باشید بحث خصوصی سازی حتمی است آن را دنبال کنید. نشنیدند و عمل نکردند. و به ما زخم زبان هم زدند. این صحبت ها متعلق به حزب یا جریان خاصی نیست. به عنوان یک شهروند می گویم. دوسال پیش شایعه ای شد که 4 درصد سنگ‌آهن تقریباً 30 میلیاردتومان را با مصوبه دولت بابت بدهی به استان قم داده شد؛ یعنی شرکت چیزی حدود 800 میلیارد تومان پرداخت کند.به دفتر معاونت سیاسی مراجعه نمودم و این موضع را مطرح کرده و گفتم مقداری طلا داریم و به قیمت خاکستر فروخته اند. معاونت سیاسی آن وقت و استاندار نامه ای جالب نوشتند و در آن روند متوقف شد؛ اما بعضی وقت ها شاید با توجه به اتفاقاتی در کشور روی می دهد مثلاً یک نفر می خواهد وام بگیرد با چه مشکلاتی روبرو هست و تمایل دارد طرح عظیم کشوری راه اندازی نماید؛ اما 300 میلیارد با سنگ اندازی می کنند با زد و بندی در جریانی به گروهی داده می شود و سر از 3 هزار میلیاردی در می آورد.
تفکری تصریح نمود: با توجه به این ها مسئولین به مردم حق بدهند که شک کنند که قیمت کننده این شرکت سنگ‌آهن کیست؟ خریدار کیست؟ آیا رابطه‌ای بین آنها وجود دارد؟ تجربه تلخ ما معدن کوشک است. ناجوانمردانه مادر و فرزند که معدن کوشک و ذوب و روی هست را از هم جدا کردند. بایستی تعهدنامه ی گرفته می شد تا در وهله اول خوراک ذوب و روی بافق تأمین و تعهد می کردند که نکردند و کارخانه با کمبود خوراک روبروست و چند بار تا حالا تعطیل شده است.
این فعال اجتماعی ادامه داد:اگر روزی رسیدند به جایی که به صرفه و صلاح هست آن هم زیرنظر مقام معظم رهبری تابع هستیم. فردی که فولاد در این جا احداث کرده و به لحاظ چند آنومالی آهن در بافق بوده و اگر معادن برود خوراک را از کجا تأمین کند؟!! معادن جزء انفال هست و واگذاری آن را به عنوان یک شهروند کار درستی نمی دانم. توقع ما از مسئولین کشوری این هست حداقل پرونده که در 4 سال پیش می خواست خصوصی شود نشد را بررسی نمایند. 55 سال خاک بافق رفت. زرین شهر، فولادشهر و مبارکه اصفهان آباد شد. شهر بافق ماند و یک کارخانه جوارمعدنی که احداث نگردید.
وی افزود: در سال 84 کار خوبی در خصوص فولاد بافق انجام گرفت باید به دنبال کسانی باشیم که فولاد را خصوصی کردند و از 8 فولاد کشور فقط فولاد بافق خصوصی شد.چرا؟!! با توجه به تجربه ها و خاطرات تلخی که داریم خواهش ما از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رییس سازمان خصوصی این هست که حق و حقوق مردم  منطقه را بدهند.
تفکری عنوان نمود: چه تضمینی برای 5/28 درصد باقی مانده وجود دارد؟
آیا برای مردم بافق و کارکنان سنگ آهن چیزی در نظر گرفته شده است؟!! با این حساب نسخه ای خواهیم شد عین نسخه معدن کوشک خوراک از جلوی ذوب و روی رد می شود و این مکان به دلیل نبود خوراک 3 بار تعطیل می گردد. چه کسی جواب عدم امنیت شغلی مردم را خواهد داد؟!! در اجرای اصل 44 روند خوبی در پیش گرفته نشده است. در قرآن هم آمده دریا، جنگ، معدن، نفت جزء انفال و سرمایه های ملی هستند.
وی تصریح کرد: بخاطر منافع شخصی خواسته های به حق مردم را نادیده گرفتند و وسیله ای قرار دادند برای رسیدن به اهداف خودشان و مردم را به کف خیابان ها کشیدند. متأسفانه آن هایی که بافق و بافقی را نمی خواهند گفتند در بافق امنیت نیست. از همین جا به تمام سرمایه گذاران سطح کشور که علاقمند به سرمایه گذاری هستند اعلام می کنم امن ترین نقطه ایران بافق می باشد. خداوند به همه خدمتگزاران به اسلام و نظام مهندس جمهوری اسلامی توفیق بیش از پیش عنایت فرماید.
راضیه بیگی