هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

معلمی نفوذ در جان دانش آموز است

معلمی نفوذ در جان دانش آموز است



موفقیت در هر کار یا حرفه ای؛ نیازمند لوازمی است که اگر این لوازم وجود داشته باشند؛ دلیلی برای عدم موفقیت وجود ندارد. پاره ای از این لوازم عبارتند از: ناظر دیدن خداوند بر اعمال خود، عشق و انگیزه ی کافی، تمرکز، داشتن مسئولیت و تعهد، هدفمند بودن، پذیرش و شکیبایی در برابر اتفاقات پیش آمده، مجهز نمودن خود به مهارت و دانش مرتبط با شرایط پیش آمده می باشد. از آن جایی که اخیرا خانم «الهه السادات ناظری بافقی»به عنوان ۸ معلم شاخص و منتخب استان یزد معرفی گردیده؛ با وی گفتگویی انجام دادیم که توجه شما خوانندگان گرامی را به آن جلب می کنیم.
«الهه السادات ناظری بافقی» کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه یزد. وی خدمت خود، در آموزش و پرورش بافق را از سال ۱۳۹۲ در مقاطع پیش دبستانی و دبستانی آغاز کرد. ناظری بافقی تجربه ی تدریس در آموزشگاهای دولتی و غیرانتفاعی را دارد؛ همچنین با دانشگاه‌های شهرستان بافق و بهاباد و فاطمه الزهرا(س) یزد نیز همکاری دارد.
هم اکنون آموزگار پایه ی ششم ابتدایی آموزشگاه دخترانه ی خیری ابراهیمی و سر گروه ریاضیات دوره اول ابتدایی و عضو دبیرخانه استانی مهارت های تدریس و روش های فعال یاددهی_ یادگیری می باشد.
افق کویر: انتخاب شما به عنوان یکی از ۸ معلم نمونه استان یزد چه فرآیندی داشت؟
«برنامه ی شایستگی های حرفه ای معلم، یک طرح وزارتی بوده که در طی آن معلمان در سطوح مختلف مدرسه،منطقه، استان و کشور، به رقابت می پردازند. ملاک های اینجانب جهت شاخص شدن در سطح استان، داشتن پشتکار، شرکت در ‌وبینارها و طرح های مختلف آموزشی و تربیتی،به روز کردن دانش خود در زمینه تولید محتواهای آموزشی و الکترونیکی با کیفیت متناسب با سطح دانش آموزان کلاس، ارتباط سازنده با آن ها، توجه به نقش مربی در کنار نقش آموزگاری، مطالعه کتاب ها و مقالات پژوهشی مرتبط با جریان تدریس در فضای مجازی، تدریس به کمک دست سازه ها و بازی های آموزشی و کمک گرفتن از اولیاء دانش اموزان به دلیل شرایط آموزش مجازی_ آنلاین است.

افق کویر: یکی از شاخص هایی که در آن موفقیت خاصی داشتید؛ در صورت امکان برای خوانندگان گرامی ما بیان نمایید.
«در تدریس مجازی، تمامی معادلات بین معلم و دانش آموز به هم می خورد؛چراکه عدم‌ارتباط چهره به چهره و عدم امکانات مناسب آموزشی در منزل جود دارد؛ به همین دلیل منزل را تبدیل به «استودیو فیلمبرداری»کردم و در جهت رشد خلاقیت و توانمندسازی خود در زمینه چگونگی به کارگیری فناوری های نوین و تکنولوژی های پیشرفته آموزشی اقدام کردم.جهت تبدیل کلاس درس به یک مدرسه یادگیری به تمام معنا، لازم بود که تولید محتواهای با کیفیت و مناسب طراحی کرده تا کلاس درس کسل کننده نباشد و از سویی بتوانم اندیشه های نسل نو را تداوم ببخشم.»
اقدامات روزانه ی تدریس من در کلاس های درس مجازی دارای شاخص های زیر است:
_هر روز کلاس را با برنامه ی صبحگاهی که بیشتر مواقع توسط فراگیران اجرا می شد، شروع می کنم.‌
_ ارائه ی تکالیف مهارت محور و برنامه ریزی که برای هر مناسبتی یک فعالیت عملی برای دانش آموزان در نظر دارم.
_ تماس صوتی و تصویری با دانش آموزان به صورت فردی یا گروهی و ارتباط با والدین و ارائه بازخورد به آن ها.
_ تهیه ی کلیپ های جداگانه از فعالیت ها و کارهای هنری دانش آموزان و بها دادن و ایجاد رغبت و علاقه در آن ها.‌
_ پرسش و ارزشیابی خلاقانه از فراگیران و کنفرانس خودجوش فراگیران به صورت فیلم یا کلیپ.
افق کویر: در ویدئو کنفرانسی که با ریاست محترم جمهوری برگزار گردید؛ چه مسائلی از سوی معلمان مطرح شد؟
«در ویدئو کنفرانسی که عصر شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه، در محل استانداری یزد برگزار گردید؛ با حضور استاندار، مدیر کل آموزش و پرورش و ۸ معلم برگزیده ی استانی و جمعی از کارمندان آموزش و پرورش؛ ابتدأ با چند نفر از معلمان شاخص کشوری؛ مصاحبه هایی صورت گرفت و آن ها به بیان دیدگاه های خود از تدریس در فضای مجازی و مطالبات معلمان پرداختند. در ادامه ریاست محترم جمهوری مطالب ارزنده ای را در خصوص استاد شهید مرتضی مطهری و مقام شامخ معلم بیان کردند و در نهایت، تقدیر از معلمان برگزیده ی استان توسط استاندار یزد و مدیر کل آموزش و پرورش استان انجام گرفت.»
افق کویر: با معلمان عزیز و همکاران خود چه صحبتی دارید؟
«فرصت را مغتنم شمرده و از همین جا، در مقام همکار؛ به تمامی معلمان بزرگوار که از جان و دل مایه گذاشته و با تمام قوا در عرصه ی تعلیم و تربیت گام برداشته اند؛ خدا قوت عرض کنم و امیدوارم همگی بتوانیم سیره ی استاد شهید مطهری را ادامه داده؛ چرا که از نظر ایشان «معلمی برتر است که با رفتارش ما را سلوک دهد؛ نه با زبانش»لذا مهم است که در جان دانش آموز نفوذ کنیم؛ نه در گوشش! امیدوارم که به یاری خدا با واکسیناسیون سراسری سال آینده بتوانیم در کلاس های درس حضوری؛ در خدمت فرزندان ایران زمین باشیم.»
افق کویر: چه آرزوی دارید؟
«آرزوی قلبی من این است که تنها معلم کلاس خود نباشم؛ بلکه بتوانم به *معلم جامعه ی بزرگ فراگیران*، تبدیل شوم.»
افق کویر: صحبت پایانی؟
«در پایان بر خود لازم می دانم از خانواده؛ مدیریت آموزشگاه و والدین دانش آموزان که همواره حامی و پشتیبان اینجانب بوده اند؛ قدردانی داشته باشم.»
هفته نامه افق کویر به سهم خود این موفقیت بزرگ را خدمت ایشان و سایر معلمین سختکوش این دیار تبریک عرض می کند.

اکرم عباسی|