هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

معدن ۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن در بافق کشف شد

معدن ۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن در بافق کشف شد


استاندار یزد:

تسنیم| سیدمحمد میرمحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در ارتباط با نرخ تورم، اظهار داشت: در مدت دو سال گذشته، نرخ تورم در کشور 25 درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی بدون محاسبه نفت در سال 94، رشد دو و هشت دهم درصدی را داشته، گفت: رشد سرمایه‌گذاری در سال 93 مثبت و به 3 و نیم درصد رسیده است.
استاندار یزد در ارتباط با اقدامات دولت در استان یزد، گفت: در سطح استان یزد هشت محور اساسی مدنظر قرار گرفته که اولین مسئله اصلی در یزد آب و کم آبی است.
میرمحمدی گفت: در این رابطه، بحث انتقال آب از سد بهشت‌آباد با تخصیص 150 میلیون متر مکعب  در شورای عالی آّب در فروردین 93 به تصویب رسیده و گزارش عملکردی از مطالعات، جانمایی و مسائل اجرایی سد ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه مطالعاتی در ارتباط با انتقال آب دریای مازندران به فلات مرکزی و یزد صورت گرفته، خاطرنشان کرد: اگر احتمالا انتقال آب از دریای مازندران به استان سمنان صورت گرفت، مطالعاتی انجام دادیم که بتوانیم از این فرصت استفاده کرده و برای استان یزد هم پیشنهادی ارائه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است که در حال پیگیری هستیم که به ثمر و نتیجه مطلوبی برسد.
استاندار یزد افزود: عملیات مدیریت مصرف آب هم در استان یزد هم آغاز شده و امیدواریم با اختصاص ردیف اعتباری طرح، این اقدام را به صورت کامل انجام دهیم.
میرمحمدی بیان کرد: استفاده از چاه‌های اضطراری، استفاده از پسآب از دیگر مباحثی است که در ارتباط با کم آبی یزد مد نظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اقداماتی که در ارتباط با ایجاد کارخانه‌های جوارمعدنی در استان یزد انجام شده، خاطرنشان کرد: موضوع بعدی در استان یزد، مسئله صنعت و معدن است که مهمترین مشکل در این زمینه، خام فروشی بود.
استاندار یزد موضوع دوم در ارتباط با معادن را اکتشاف دانست و گفت: عملیات اکتشاف در استان یزد به پهنه وسیعی انجام شده که 200 میلیون تن سنگ آهن جدید در بافق کشف شده است.
میرمحمدی خاطرنشان کرد: معادنی هم که در استان یزد تعطیل بود بعضا راه‌اندازی شد که از جمله این معادن، معدن سرب و روی مهدی‌آباد است.
وی گسترش صنایع‌های تک را یکی دیگر از فعالیت‌ها در این زمینه دانست و گفت: افتتاح شهرک فناوری و اطلاعات از جمله اقداماتی است که در این زمینه در استان یزد انجام شده است.
استاندار یزد گردشگری را موضوع دیگر مهم در یزد دانست و گفت: در این رابطه طرح ساماندهی بافت تاریخی را به اجرا گذاشتیم و الان آثار بازسازی، به‌سازی، کف‌سازی و برنامه‌ریزی‌هایی که برای بازگشت مردم این بافت انجام گرفته قابل مشاهده است.
میرمحمدی در ارتباط با جذب گردشگر خارجی، گفت: در دو سال اخیر رشد قابل توجهی در رابطه با گردشگران خارجی داشتیم به گونه‌ای که در سال 91 تعداد گردشگران 12 هزار نفر بود و در سال 93 به 60 هزار نفر رسید.
وی در ارتباط با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان یزد، با اشاره به اینکه یزد به عنوان قطب منسوجات کشور به تصویب رسید، افزود: توسعه صنایع دستی به ویژه منسوجات دستی هم در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته که از جمله این موارد برگزاری نمایشگاه‌هایی در این زمینه است.
استاندار یزد محور بعدی را محور فرهنگ و هنر دانست و گفت: گسترش سازمان‌های مردم نهاد یکی دیگر از مباحثی است که در استان یزد مد نظر قرار گرفته بود که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد.
میرمحمدی با اشاره به توسعه فعالیت شبکه‌های فرهنگی مردم نهاد، خاطرنشان کرد: عناصر شبکه توسعه پودمانی فرهنگی در حال تشکیل است و در شهرستان‌ها و بخش‌ها و محلات این شبکه را تکمیل می‌کنیم.
وی موضوع دیگر استان یزد را بحث پارک‌های علم و فناوری دانست و گفت: در این رابطه، منطقه ویژه علم و فناوری استان به تصویب رسیده و کارهای اجرایی آن شروع شده است.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: ایجاد شعبه پژوهشگاه رویان در استان، برگزاری کنفرانس‌ها و کنگره‌های علمی و پژوهشی و انجام مقدمات ایجاد مرکز توسعه فناوری‌های آب از دیگر اقداماتی است که در استان یزد در زمینه فناوری انجام شده است.
میرمحمدی در ارتباط با صادرات فناوری در یزد، گفت: در سال 93 حدود دو و چهار دهم میلیون دلار فناوری از استان یزد صادر شده که  بیش از 10 درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده و با این میزان صادرات رتبه دوم کشور با کسب کرده است.
وی مسئله بهداشت و سلامت را موضوع دیگر مهم در استان یزد دانست و گفت: طرح تحول سلامت در استان یزد به خوبی اجرا و مجوز 724 تخت بیمارستانی اخذ شده است.
استاندار یزد با اشاره به اینکه پوشش بیمه همگانی استان کامل است، افزود: این آمادگی هست کسانی که تا کنون اقدام به ثبت نام در بیمه همگانی نکرده‌اند را هم تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهیم.
میرمحمدی با بیان این مطلب که مسئله منابع طبیعی و محیط زیست مسئله بعدی در استان یزد است، تصریح کرد: در مدت فعالیت دولت یازدهم حدود 1500 هکتار فضای سبز در استان انجام شده است.