هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

معدن چادرملومتعلق به یک منطقه نیست

معدن چادرملومتعلق به یک منطقه نیست



عضو کمیته معدن مجلس شورای اسلامی با انتقاد به اظهارات محمد رضا تابش مبنی بر اینکه نمایندگان نباید در خصوص معدن چادر ملو وارد بحث بشوند گفت: با احترامی که برای نماینده اردکان قایل هستم باید بگویم که معدن متعلق به یک منطقه نیست که دیگر نمایندگان را از نظارت در آن منع می کنند. اگر این طور باشد، آقای تابش هم حق ندارد در مورد مسایل کلان کشور یا در مورد اصفهان اظهار نظر کند.
به گزارش یزد رسا، مجید منصوری بیدکانی در واکنش به اظهارات تابش نماینده اردکان مبنی بر اینکه نمایندگان دیگر نباید در مساله معدن چادرملو وارد شوند گفت: ما از یک منظر دیگر که موضوع را نگاه کنم، می بینیم کسانی که بازرسی می کنند، چه سازمان بازرسی، چه دیوان محاسبات و چه کسانی که مسئول بررسی عدد و رقم بدهی های هر معدنی هستند حال اینکه هدفش هر چه باشد، خیلی مهم نیست. بلکه مهم این است که ما یک عده ای در کشور داریم که مسئول بررسی این موضوع هستند.
عضو کمیته معدن مجلس با تاکید بر اینکه مجلس هم وظیفه دارد بحث نظارتی داشته باشد گفت: برخی از جاها هست که طبق  قانون اساسی نماینده حق اظهار نظر در همه امور را دارد. اینطور نیست که من بگویم نماینده اصفهان هستم و در کرمان یا شیراز یا آبادان مشکلی هست و من بگویم که اینها نماینده دارد و من نباید ورود کنم. احترام نماینده آنجا سر جای خودش است. ولی من نماینده می توانم در همه امور کشور هر جایی که لازم بدانم، اگر در حوزه تخصصی باشم و اگر نباشد آن چیزی که به ذهنم می رسد، وارد بشوم و حقی که دارد تضییع می شود را پیشگیری کنم.
وی با تاکید بر اینکه این بحث نظارتی مجلس در مورد معدن چادرملو است گفت: با توجه به اینکه کمیسیون اصل 90 در خصوص مسایل چادرملو ورود کرده و دوستان دیگر هم ورود پیدا کرده اند قطع به یقین باید اظهار نظر بشود.
منصوری افزود: بر خلاف نظر دوستانی که پیشگیری می کنند و از دیگر نمایندگان می خواهند که در مورد چادرملو ورود پیدا نکنید، من خیلی صلاح نمی دانم. هر نماینده ای که می بیند حق ملت و بیت المال از بین می رود، باید ورود کند و از تضیع حقوق ملت پیشگیری کند.
وی در خصوص اظهارات مسئولان معدن چادرملو مبنی بر اینکه معدن بخش خصوصی است و کسی حق ورود به آنرا ندارد گفت: این حقوق ملت هم می تواند در دست بخش خصوصی باشد و هم می تواند دست دولت باشد. ما اعتقاد داریم که حقوق ملت را نباید تضییع کرد. قطع به یقیین در مورد معدن چادرملو هم بنده اعتقاد دارم که کمیته معدن می تواند ورود کند و به رفع مشکل کمک کند.
عضو کمیته معدن مجلس شورای اسلامی در خصوص مزایده ای که چادرملو برگزار کرده و در حالی که قیمت سنگ آهن هر تن 140 دلار بوده هر تن سنگ آهن را 49 دلار فروخته است و یک شرایطی گذاشته که عده به خصوصی بتوانند این مزایده را برنده بشوند و برندگان مزایده هم شرایط مزایده را محقق نکرده و مسئولان چادرملو می گویند که ما بخش خصوصی هستیم و هیچ کس حق نظارت ندارد گفت: اگر بخش خصوصی هم که باشد بالاخره اینها باید حقوق دولتی پرداخت کنند. بالاخره بخش خصوصی هم طبق قوانینی که در این مملکت وجود دارد، کار و زندگی می کند.
وی با تاکید بر اینکه کشور مانند یک کشتی می ماند گفت: بخش خصوصی گمان نکند که در این کشتی نشسته و می تواند زیر پای خودش را سوراخ کند و بگوید که زیر پای خودم است. بالاخره بخش خصوصی هم که باشد، حقوق دولتی را که پرداخت می کند و طبق قوانین کشور دارد زندگی نمی تواند.
منصوری افزود: مگر معدن چادرملو می تواند با کارگرش هر طور که می خواهد رفتار کند و بگوید که من هر طور دلم بخواهد انجام می دهم و برخورد می کنم؟ باید قوانین کشور را رعایت کند. یک موقع است که معدن 100 درصد خصوصی است و حقوق دولتی هم در کار نیست و ایشان زمینی را خریداری کرده و هیچ حقوق دولتی هم در کار نباشد، آنگاه می گوییم که مال خودش است و می خواهد مالش را به مفت بدهد. ولی وقتی که حقوق دولتی باید پرداخت کند، نمی تواند از این حرفها بزند.
وی گفت: چادرملو حتی در نوع بهره برداری حق ندارد به محیط زیست آسیب برساند و حق ندارد بیش از ظرفیت بهره برداری کند. آقایان باید بدانند این معدن برای نسل های بعدی هم هست. دولت در میزان و نوع بهره برداری وقتی بگوید که مثلا 100 هزار تن در سال برداشت کنید، امکان ندارد که یک مرتبه سالی یک میلیون تن برداشت کرده باشد. باید بر اساسی باشد که این معدن برای نسل های بعدی هم بماند.
نماینده لنجان تاکید کرد: مسوولان چادرملو یا هر معدن دیگری نمی توانند و نباید معدن را به یغما ببرند و بگویند که بخش خصوصی است. ما اعتقاد داریم که بخش دولتی و بخش خصوصی حق اینکه خارج از قواره کار بکند را ندارد.
وی گفت: شما همین اسید پاش ها را در نظر بگیرید. آن هم نوعی بخش خصوصی است. هم طرف گیرنده اسید و هم اسید پاش خصوصی است. اما چرا دولت وارد می شود، به خاطر اینکه حقوق کشور و منافع کشور در خطر است. اینکه یک نفر می گوید من می خواهم مالم را هر طور که می خواهم بفروشم و صادر کنم. مگر می شود؟ این منابع ملی کشور است. بالاخره هم بحث اموال را داریم و هم اینکه منابع ملی است و اینجا دیگر نمی تواند شخص هر جوری که بخواهد، رفتار کند، بلکه باید در چهارچوب قوانین کشور و در چهارچوب قیمت های کشور باشد.
عضو کمیته معدن مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه مزایده ها را همواره افراد خاصی در معدن چادرملو برنده می شوند گفت: شاید آنجا قانون های مزایده سفتی هایی که دولت دارد، نداشته باشد. ولی نمی تواند بگوید که اطلاعیه نمی زنم یا به هر قیمتی بخواهم می فروشم. بالاخره شرکت سهام دار دارد. اگر سهام دارها تک تک راضی به این کار باشند که مدیران چادرملو قیمت سنگ آهن را همین طوری تعیین کنند و بفروشند، آنگاه حقوق دولتی چه می شود؟ بی شک دولت باید در این امر وارد بشود و حقوقش را بگیرد.
منصوری با تاکید بر اینکه مدیران چادرملو باید به سهام دارانی که سهام بورس را در اختیار دارند، در گزارش سالانه بگوید که چه کار کرده اند گفت: مدیریت چادرملو باید به سهامداران بگوید که بنده سنگ آهن را به قیمت تنی 49 دلار فروختم در حالی که قیمت سنگ آهن 130 یا 140 دلار بوده است. سوال من این است که آیا مدیران جرات این کار را دارند؟ اگر جرئت دارند بفرمایند. مدیر حق ندارد در تصمیماتش تضییع حقوق سهام دار و تضییع حقوق ملت را به دنبال داشته باشد.