هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

معدن سه چاهون به روستای بوئی آباد کمک کند

معدن سه چاهون به روستای بوئی آباد کمک کند



 «بویی آباد»روستایی در پهنه دشت با خانه های گلی، روزگاری در کوچه های این آبادی رودخانه زندگی در جریان بود. مردمانی که با تلاش و کوشش آب قنات را برای کشت و زرع و برای آشامیدن استفاده می کردند.
همه خانه ها همانند هم بود بین فقیر و غنی و کدخدا تفاوتی وجود نداشت. همه در خانه هایی گلی با سقف گنبدی زندگی می کردند.
در یک آدینه ای فرصتی دست داد تا به این روستا برای دومین بار سفر کنیم؛ گرچه این روستا با چهارسال پیش تفاوتی پیدا نکرده بود ولی شنیدیم که به واسطه چاپ اولین گزارش ما از این روستا تحولی در ساختار آن ایجاد شده و صاحب شورای اسلامی روستا شده اند. فرصت را مغتنم شمرده با نائب رییس این روستا عباسعلی کرمی گفتگویی انجام دادیم که ماحصل این مصاحبه را خواهید خواند:

تشکیل شورای اسلامی بوئی آباد
مدیون هفته نامه افق کویر است
وی گفت: فعالیت شورا نزدیک به یک سال است که شروع شده و ایجاد شورا را مدیون همت مردم و هفته نامه افق کویر است که خیلی از مسائل و مشکلات را انعکاس داد و باعث شد شهرستان بهاباد به روستای بوئی آباد توجه ویژه ای داشته باشد و مشکلات را پیگیری کند و در نهایت باعث شد که شورای اسلامی روستا تشکیل شود.

ملاک تخصیص اعتبارات را جمعیت قرار دادند
وی در ادامه افزود: اولین مشکلی که می خواهم عنوان کنم در سطح همه روستاها و نه صرفا روستای بوی آباد قانونی مصوب شد که جمعیت را ملاک آبادانی روستا قرار دادند و این امر باعث شد که روستاها روز به روز خالی تر بشود و مردم تمایل بیشتری برای زندگی در شهر داشته باشند، زمانی که ملاک تخصیص اعتبارات به روستا را جمعیت قرار دادند و روستا نمی تواند کل اعتبارات را جذب کند.
به عنوان مثال روستای بوئی آباد قرار بر این بود که طرح هادی اجرایی شود، ولی برای روستاهایی که زیر 25خانوار ساکن هستند، این طرح نمی تواند اجرا گردد و باید هزینه ی این طرح توسط ساکنین روستا تأمین شود.

کوچکترین اعتباری اختصاص داده نشده است
وی تصریح کرد: به روستای بویی آباد کوچکترین اعتباری اختصاص داده نشده است، در روستاهای بالای 25 خانوار که دهیاری دارند و نسبت به جمعیت به روستا اعتبار اختصاص پیدا می کند، در بحث حق آبه اگر بخواهیم ورود کنیم ،باز ملاک جمعیت هست و زمانی که یک روستا کم جمعیت باشد.
قطعا اعتباراتی که به آن اختصاص می دهند نیز کم هست و مشکلات بالقوه خودش را دارد و این نکته بارها در جلسات بخشداری و فرمانداری به آن تاکید شده است و بزرگترین مشکل به نظر من همین مسئله می باشد .

کوچکترین اعتباری اختصاص داده نشده است
وی تصریح کرد: به روستای بویی آباد کوچکترین اعتباری اختصاص داده نشده است، در روستاهای بالای 25 خانوار که دهیاری دارند و نسبت به جمعیت به روستا اعتبار اختصاص پیدا می کند، در بحث حق آبه اگر بخواهیم ورود کنیم ،باز ملاک جمعیت هست و زمانی که یک روستا کم جمعیت باشد قطعا اعتباراتی که به آن اختصاص می دهند نیز کم هست و مشکلات بالقوه خودش را دارد و این نکته بارها در جلسات بخشداری و فرمانداری به آن تاکید شده است و بزرگترین مشکل به نظر من همین مسئله می باشد .

21 خانواده ساکن روستا
وی در پاسخ به این سوال که در روستای بویی آباد چند خانوار ساکن هستند گفت :بر اساس اطلاعات ثبت شده و کدپستی های آب و برق ثبت شده 21 خانوار ساکن هستند و در آخر هفته و تعطیلات به 150 نفر نیز می رسند.
وی در ادامه گفت: در ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی به 250 نفر و به دلیل اینکه از روستاهای هم جوار هم در این مراسم شرکت می کنند 400 نفر در حسینیه برای مراسم عزاداری حضور می یابند.

برای لایروبی قنات 200 میلیون تومان لازم است
کرمی در پاسخ به این پرسش که طبق گزارشات تهیه شده بیشترین مسئله مربوط به بحث قنات و آب می باشد وبا توجه به اینکه محصولاتی مانند انار و پسته کشت می شود شورا برای حل این مسئله چه برنامه ای دارد ؟ گفت: بحث قنات طرحی است که نگهداری آن هزینه ی زیادی را می طلبد و درامد احتسابی آن کم می باشد، برای لای روبی قنات اعتباری نزدیک به دویست میلیون تومان را می خواهد.

وعده هایی برای احیاء قنات
وی در ادامه افزود: اعتبارلازم برای این امر به سختی تامین می شود .به عنوان مثال شاید کل درآمد کشاورزی یک روستا50,میلیون تومان بیشتر نباشد ولی در صورتی که خواسته باشیم در قنات کار کنیم 20الی30 میلیون اعتبار باید از طریق خود یاری روستا تامین بشود این هزینه تامین می شود ولی اگر بخواهیم از لحاظ اقتصادی به آن نگاه کنیم مقرون به صرفه نیست ،از آنجایی که کشاورزی و قنات از نیاکان ما به ارث رسیده است، اهالی روستا هزینه ی اضافه تری هم در صورت لزوم به این کار اختصاص می دهند، در جلسه ی شورای که اخیرا تشکیل شد،20میلیون تومان از طریق خود یاری و مساعدت مردم تامین شد و ریاست جهاد کشاورزی بهاباد هم قول مساعدت 80میلیون تومانی داده است، بنیاد علوی هم قول مساعدت 50الی60 میلیون تومان را داده است اما باز اعتبارات بیشتری را می طلبد.

جوی های آب سیمانی نیست
وی گفت: مبحث قنات یک بحث است و جوی های آب هم بحثی دیگردارد شما اگر به چاه های کشاورزی سری بزنید متوجه خواهید شد که لوله گذاری شده ،وصل پمپ شده و از آن استفاده می کنند. در روستای ما جدا از اینکه بحث لای روبی قنات هست ،بحث جوی ها ی فرسوده هم مطرح هست که بالای 60 درصد هدر رفت آب داریم به دلیل اینکه جوی های آب سیمانی نیست و اعتباری برای آن تامین نمی شود،اعتبار تامین شده در حد لای روبی قنات می باشد.مسئله دیگر این است که قنات ریزش کرده و نیاز به مرمت دارد،یکی از حلقه های چاهی که از قدیم بوده و از وسط با چوب و فناوری قدیم بسته شده ریزش کرده و نیاز به این دارد که به صورت اصولی ساخته بشودو اگر اقدامی در این مورد صورت نگیرد در 3سال آیند ه همین قنات هم نابودمی شود.

روستا را دامداری و کشاورزی پابرجا می دارد
وی در پاسخ به این سوال که یکی از سیاست های دولت حمایت از روستاها می باشد و در جلسات اخیر صراحتا تاکید شده که روستاها خالی از سکنه نشود باتوجه به این مسئله شما چه راه حلی پیشنهاد می دهید و چه انتظاری از مسئولین مربوطه دارید؟ گفت: مبحثی که بارها در جلسات عنوان شده دو مسئله است ،یکی بحث کشاورزی و دیگری بحث دامداری هست که اگر به این دو مسئله توجه شود خود این امر موجب پابرجایی روستاها می شود.خشکسالی های پیاپی و بارندگی کم موجب شده تعداد محدود دامی که در روستا بوده فروخته بشود و دامداری برای روستائیان مقرون به صرفه نباشد و این امر نیاز به حمایت دولت دارد چه در بحث خوراک دام و چه بحث حمایت مالی که حمایت دولت را می طلبد.
وی در ادامه افزود، نزدیک به200تا250 دام سبک وجود دارد که متاسفانه مرتع جوابگو نیست و باید گندم و کاه و یونجه خریداری بشود و مقرون به صرفه نیست.

درختانی با عمر 800 ساله
وی در پاسخ به این سوال که خانه ها و بافت های فرسوده ی روستا هست که میراث فرهنگی روی آن کار کند و تمایل دارد که مرمت شده و تبدیل به خانه های جهانگردی شود آیا شورا در این زمینه ورود کرده است؟ گفت: اگر به ورودی قنات توجه داشته باشیددو درخت وجود دارد که میراث فرهنگی قدمت800 ساله برای آن در نظر گرفته است و یکی مسجد روستا هست که به سبک ایرانی سنتی طراحی شده است و به جز خانه های قدیمی جاهای زیادی برای سرمایه گذاری وجود داردولی مسئولین شهرستان تمایل زیادی به این امر ندارندالبته فرماندار و بخشدار جدید اقدامات قابل تحسینی انجام داده اند.

روستائیان تمایلی به فروش ملک به افراد غیر بومی ندارند
وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که ما در روستاها شاهد آن هستیم این است که افراد بومی تمایل زیادی ندارند که افراد غیر بومی به روستا ورود کنندفی المثل خانه خریداری بشود ساخت وساز بشود و در قبال این ساخت و ساز هزینه ای به شورا پرداخت بشود که شورا می تواند از محل این درآمد برای روستا سرمایه گذاری کند.

آسایش مردم مختل می گردد
وی افزود: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است برنامه ی بنده برای مسکن روستا که اعتبارات طرح هادی تا حدودی برای آن تامین شده است ،این است که متراژ زمینی که طرح هادی ایجاد میکند بیشتر به افراد بومی که آب و ملک دارند و واقعا دلسوز هستنداختصاص پیدا کند. در بحثی که شما مطرح کردید که بیشتر روستاها مخالف ورود افراد غیر بومی به روستا هستندبنده هم بااین امر هم نظر هستم،گاها افراد غیر بومی یک زمین می گیرند،می سازند و خرید و فروش می شود ولی متاسفانه تبدیل به خانه های خالی می شود که تفرجگاه افراد مجرد می شود.بنده در کل مخالف این هستم که پاتوق ساخته بشود و آسایش مردم مختل گردد ولی با توسعه روستا و اینکه زمین به افراد بومی و با مشورت مردم به افراد غیر بومی اختصاص یابد هیچ مخالفتی ندارم.

خوش نشینی زیاد تر می شود
وی در ادامه افزود:در روستایی مثل کوشک اتفاق افتاده که یک جوان روستایی هزینه اینکه 100متر زمین را تبدیل به مسکن کند ندارد در حالی که در همان روستا افراد غیربومی هر متراژ زمین را میلیون ها تومان خرید و فروش میکنند و این امر باعث می شود که خوش نشینی در روستاها بیشتر بشود تااینکه خود اهالی روستا ساکن بشوند.

آب شرب نیاز اصلی روستا
وی اضافه کرد: برای توسعه روستا در ابتدای امر نیاز به این هست که زیرساخت آن فراهم شود مشکل دیگری که مطرح هست بحث آب شرب روستا می باشد. طرح هادی را در روستاهایی مانند سنجدک یا زارکوئیه اجرایی میکنند بدون اینکه منافع روستا را در نظر بگیرند.
مسئولین اجرایی فرماندار ،بخشدار که در راس امور قرار دارند. در روستاهایی مثل سنجدک و زارکوئیه ساخت وساز انجام می شود ولی در تابستان 10 الی15 روز آب روستا تامین نمی شود. البته قول هایی داده شده که آب روستای بویی آباد جدا سازی شود.کارهای کوچکی انجام شده و ساخت مخزن سنجدک در دستور کار هست. لازمه ی آبادانی هر روستایی تامین زیر ساخت های آب و برق و گاز هست ولی مهمتر از هر چیز بحث آب شرب هست که اگر زیرساخت آن فراهم بشود ،موجب توسعه روستا می گردد.
وی گفت: در مدت این دو سال جناب فرماندار یک بار در جلسات روستا حضور داشته اند که البته به دلیل قصور و کوتاهی شورا در عدم دعوت از وی بوده ولی بخشدار سه دفعه در روستا حضور یافته و بازدید داشته و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات قرار گرفته اند و به نقل از وی روستایی به نام بویی آباد وجود دارد که اعتبار چندانی به آن اختصاص داده نشده است و روستای محرومی است.ولی اگر بخواهیم به دنبال مقصر باشیم پنجاه پنجاه هست ،اگر شهرستان برای روستا کاری انجام نداده به علت عدم پیگیری و نداشتن شورا بوده است.

برنامه ای برای استفاده از فرهیختگان نداریم
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه روستای بویی آباد افراد فرهیخته و سرشناس زیادی دارد آیاشورا برنامه ای برای تشکیل جلسات هم اندیشی با نخبگان روستا دارد ؟ گفت:
بله این امر در برنامه ی ما هست و از همین نخبگان افرادی بودند که در یکی از این رسانه ها مشغول به کار بوده و مطالبی را انتشار داده و به گوش مسئولان رسانده اند،تاآنجایی که امکان داشته از این پتانسیل استفاده شده ولی فعلا برنامه ی بلند مدتی در این خصوص نداریم.

معدن سه چاهون به بوئی آباد
کمک کند
وی ادامه داد: معدن سه چاهون در 6 کیلومتری روستا قرار دارد و روزانه میلیاردها تومان منافع ملی استخراج می شود این در حالیست که آلایندگی آن برای4 روستای مجاور می باشد و بعضا گاهی مواقع گرد و خاک حاصل از فعالیت در معدن موجب آزردگی خاطر اهالی روستا شده ،البته بنده نمی گویم که منافع ملی نباید استفاده بشود ولی تا آنجایی که امکان آن وجود داردیک مساعدت و همیاری انجام بشود که در راستای منافع چها ر روستا باشد.

لوله گذاری و ترمیم جوی های آب
وی در پاسخ به این پرسش که در بحث لوله گذاری مسیر آب قنات که در سطح شهرستان بافق دیده شده وجهاد کشاورزی بودجه های خاصی برای این امر اختصاص می دهد آیا این مسئله را پیگیر هستید گفت: برای اجرای این بحث در ابتدا باید با کارشناس مربوطه صحبت بشود که آیا این کار برای روستا قابلیت اجرایی داردیا خیر بنده فکر میکنم که اگر امکان داشته باشدجوی سیمانی در اولویت کار باشد و اگر به فاصله دوری خواسته شده باشد که آب رسانی بشود بحث لوله گذاری هم مطرح بشود.

مرمت استخر در اولویت نیست
در پاسخ به این سوال که در بازدیدی که از استخر انجام شد مشخص شد که دیواره استخر شکستگی دارد و آب به داخل زمین فرو می رودآیا برای مرمت استخر برنامه ای دارید؟گفت: خیر به دلیل اینکه بحث قنات هزینه ی زیادی را میطلبد فعلابرنا مه ای در این خصوص نداریم.
وی در پایان گفت: از حضور گرم و صمیمانه شما دست اندرکاران هفته نامه افق کویر سپاسگزارم، انشا... این مباحث به گوش مسئولین رسانده شود.