هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

معدن سنگ آهن یک کاسه شد

معدن سنگ آهن یک کاسه شد



هیئت وزیران در جلسه 95/2/08به پیشنهاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مصوب نمود" سهام واگذار شده شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به شرکت فولاد خوزستان به درخواست و توافق خریدار با همان شرایط واگذار شده به سازمان تامین اجتماعی منتقل شود" این در حالی است که بر اساس مصوبه 8شهریورماه 93 که با امضاء بالاترین مقامات شهرستان، استان و نیز سردار ذوالفقاری، مسئولین صندوق بازنشستگی فولاد روی داده، مقرر شده بود " درخصوصدرخواست شورای اسلامی شهر و کارگروه ویژه مبنی بر اختصاص سهم برای شهرستان (15 درصد)، مقرر گردید راهکارهای قانونی بررسی شده..."
حال بعد از گذشت 20 ماه، نه تنها راهکاری ارائه شد و درصدی از این سهام به مردم داده نشد؛ بلکه به یک جا سازمان تامین اجتماعی بنابر پیشنهاد وزارت تعاون ،کار ورفاه اجتماعی مالک شش دانگ شرکت سنگ آهن مرکزی شد.
در این باره گفتگویی با محمد عباسی، نائب رییس شورای اسلامی شهر بافق و سخنگوی این شورا انجام دادیم.
 وی می گوید: جای بسی تعجب دارد که چرا چنین عملی صورت گرفته است! سوال این است که اگر سازمان خصوصی سازی خلع ید شد چرا آن را به سازمان تأمین اجتماعی واگذار کرده است!
وی می گوید: چون کارشناس نیستم، نظری ندارم و از کارشناسان می خواهم مرا راهنمایی کنند. معتقدم، چون نماینده جدید انتخاب شده، دولتی ها زود دست به کار شده اند و پیش دستی نموده اند هر چند که این، نظر همشهریان است. با این حال همه جوانب را می سنجیم. وی استدعا دارد از استاندار و فرماندار تا پیگیری کنند و 15 درصد را لحاظ کنند؛ به هر حال هر که صاحب این 28درصد هست باید به 15 درصد که خواسته جدی بافق است، جامعه عمل بپوشاند؛ متأسفانه فرصت نشده است نظرات فرماندار، نماینده منتخب، مدیرعامل شرکت سنگ آهن و نماینده مجلس را اخذ کنم.
خبرنگار ما تلاش کرد تا با مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی گفتگویی داشته باشد که میسر نشد؛ اما نظر حاجی فنایی ،مشاور مدیرعامل شرکت را در این باره جویا شد که وی عنوان کرد: چنین نامه ای را ندیدم و نمی توانم اظهار نظر کنم، زیرا تحلیل گر اقتصادی نیستم.
حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده نماینده مردم بافق، ابرکوه،خاتم، مهریز و بهاباد که آخرین روزهای خود را در مجلس شورای اسلامی می گذارند گفت: شرکت سنگ آهن مرکزی را دربست به تأمین اجتماعی داده اند و یک کاسه شده است، بنده را دعوت نکردند و فقط صورتجلسه را ارائه کرده اند،الان بهترین موقعیت برای آنها بود ،من در حال رفتن هستم و آقای صباغیان در حال آمدن تا صباغیان بر کارمسلط شود زمان خواهد برد. به هر جهت می توانم سؤال به وزیر بدهم؛ اما تا وزیر پاسخ بدهد وقت خواهد گرفت، به نظرم کار تمام است؛ ولو این که مردم چیز دیگری بخواهند.کاری که می توانم سوال را از وزیر طرح کنم و نماینده منتخب پیگیری کند.در عین حال دکتر طالبی ،معاون سیاسی و امنیتی اجتماعی استانداری یزد نظری خلاف این را دارد.
وی معتقد است که صورتجلسه 9 شهریور ماه هیچ بحثی از واگذاری 15 درصد به مردم نیست، موضوع آن است که این واگذاری لغو شود و به جای آن خریدار بومی این مقدار را بخرد؛ اما خریدار بومی پیدا نشد. الآن این اتفاقی که افتاده تحقق خواسته مردم است مبنی بر لغو واگذاری به فولاد خوزستان و باقی ماندن مدیریت این مجموعه تحت دولت با محوریت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی؛ ( سازمان تأمین اجتماعی"این تحقق خواسته مسئولین است که در طول این دو سال داشته اند.
وی تأکید کرد: این اتفاق خوبی است؛ زیرا همه بحث مسئولین و کارگران این بود که فولاد خوزستان لغو شود؛ به هر حال با آن مقاومتی که سازمان خصوصی سازی می کرد و حاضر به تمکین از صورتجلسه شورای تأمین استان نبود؛ نهایتاً، صورتجلسه هیئت دولت لغو واگذاری، رسمیت یافت. به هر حال من به این مسئله خوش بین هستم و اصلاً بدبین نیستم؛ زیرا همه به نوعی با واگذاری آن به سازمان تأمین اجتماعی موافق بودند.