هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

معدنی که متروکه است باید ماشین‌آلات سنگین آن راکد باشد!

معدنی که متروکه است باید ماشین‌آلات سنگین آن راکد باشد!


معدنی که متروکه است باید ماشین‌آلات سنگین آن راکد باشد!

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر؛ اعتصابات شرکت سنگ‌آهن بافق تشدید یافت. این بار صحنه‌هایی از قرارگرفتن چهل دامپتراک در ورودی شرکت سنگ آهن به چشم می‌خورد.
خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر در جمعی از کارگران معترض قرار گرفت و با آنان گفتگویی انجام داد.
کارگران در حالیکه از به کار بردن جملات مخروبه بودن معدن از زبان بعضی از مسئولان ناراحت بودند. گفتند: دفتر مقام معظم رهبری(مدظله) خبری از اعتراضات کارکنان شرکت نداشتند و گفته شده است معدن متروکه ای است که به فروش گذاشته شده و مقصر انجمن صنفی کارگران می‌باشد.
یکی از این کارگرها با بیان این که (ع.ی)، نماینده کارگران در 5 سال پیش طی سفری که به تهران داشته خصوصی‌سازی شرکت را از زبان کارگران بیان نموده است گفت: زمانی که شورای شهر به ملاقات کرباسیان معاون وزیر می‌رود. وی نامه‌ای را ارائه می‌دهد که حاکی از خصوصی‌سازی سنگ‌آهن توسط نماینده کارگران می‌باشد.
وی افزود: مدیرعاملی که با خصوصی‌سازی همراهی نماید دیگر او را قبول نداریم. به عباسی سخنگوی شورای شهر بافق گفتیم حج عمره نرو بیا اینجا به شیطان سنگ بزن! اگر اعتراض ما مورد توجه قرار نگیرد 20 دامپتراک دیگر را نیز به ورودی شرکت خواهیم آورد. معدنی که به عنوان متروکه فروخته شده است حالا 40 دامپتراک آن به ورودی درب سنگ‌آهن انتقال یافته است و چون متروکه می‌باشد باید ماشین‌آلات سنگین آن راکد بماند.
یکی دیگر از کارگرها گفت: ما اینجا در گرمای سوزان برای نگه‌داشتن معدن می‌نشینیم؛ ولی آقایان با ماشین‌های دولتی برای تفریح به روستای شادکام تشریف می‌برند. چند روز پیش جلوی تمام ماشین‌های دولتی‌ را گرفتیم و دیگر اجازه نخواهیم داد که از آن استفاده شخصی شود. (د) شهردار اسبق به ما می‌گوید خوارج! آیا حق را خواستن خوارج هست؟! چرا کسانی که سوددهی معدن را به جیب می‌زنند دلسوز مردم بافق شده‌اند؟!!
یکی از کارشناسان فنی شرکت گفت: بهتر بود به جای تعطیل کردن معدن کار ادامه می‌یافت و اجازه نمی‌دادیم که سنگ به فروش برسد. عده‌ای در جواب وی گفتند: شما چون خودت رسمی هستی این حرف را می‌زنی؛ اگر مثل ما شرکتی بودی و پایت روی پوست پیاز بود هرگز این حرف‌ها را نمی‌زدید با خصوصی‌سازی شرکت مطمئن باشید تعدیل نیرو انجام خواهد شد. شرکت (ش) با یک دستگاه حفاری برای شرکت (ص) کار می‌کرد. مدیرعامل آن با یک پاترول به دستگاه حفاری سری می‌زد و می‌رفت. مدیرعامل اسبق شرکت سنگ‌آهن مرکزی، (د) 6 دامپتراک 65 تنی را به عنوان کرایه به این شرکت داد. چه کسی باعث شد شرکت (ش)، شرکت قوی بشود، مسئولین بافق! در حال حاضر 100 دامپتراک مشغول به فعالیت هستند که با جان بچه‌های بافق توانسته به این جا برسد. قبلاً با 8 دامپتراک خاک معدن جابجا می‌شد و الآن 60 دامپتراک. طبق روالی که این شرکت پیش گرفته است. 5 سالی بیشتر معدن عمر نخواهد کرد. درحالی که می‌توانستیم برای آیندگان نیز این ذخیره را نگه داریم فرزندان ما با تمام شدن معدن چه کاری باید انجام دهند. شرکت (ش) با 21 دامپتراک در معدن سه‌چاهون کار می‌کرده است؛ یعنی 4 شیفت 84 راننده می‌توانست به کار مشغول باشند. حال این دامپتراکهای 35 تنی اسقاط گردیده و به جای آن از  70 دامپتراک صد تنی استفاده می‌شود که فقط 28 راننده برای آن نیاز می‌باشد؛ یعنی حدود 50 نفر تعدیل نیرو شده‌اند. 
در  این شرکت‌ها یک نفر نیرو بافقی و 4 نفر نیروی غیربومی مشغول به کار هستند، اختیاردار، شرکت پیمانکار می‌باشد و می‌توانند هر طور که می‌خواهند با کارگران رفتار کنند.
شایان به ذکر است در بین کارگران اطلاعیه‌هایی توزیع شده است که در ادامه برخی از آن می‌آید:
 چرا؟ الحاق چادرملو به اردکان و سکوت شما؟!
چرا؟ D19 و بخش عظیمی از معادن بافق به اردکان ملحق شد حرفی نزدید؟
چرا؟ انتقال گمرک بافق به مهریز و سکوت معنادارتان؟
چرا؟ هشت کارخانه فولاد که وعده دولت بود اجرا نشد و حتی ذره‌ای تب نکردید؟
چرا؟ برای بیرون بردن بافق از بن بست اقدامی نکردید؟
چرا؟ دوبانده شدن جاده بافق - یزد نیمه تمام مانده.
چرا؟ با وجود سنگ آهن کارخانه جوار معدنی نداریم؟
چرا؟ کارخانه و طرحهای مصوب جوار ریلی بافق به سیرجان و کرج رفت.
چرا؟ شهرک صنعتی بافق غریب و تنهاست.
چرا؟ فرودگاه که سالها حرف آن است اقدام نشده است؟
چرا؟ بافق  از نعمت گاز شهری محروم است.
چرا؟ بافق از داشتن بیمارستان مجهز و بیمارستان تأمین اجتماعی محروم است.
و چرا: هر کس با پیکان آمد با سانتافه و سرمایه عظیم رفت و بافق باز محروم ماند.
راستی گره کور این معما در کجاس؟؟؟؟
حاشیه خبر
1. خودرو معاون برنامه‌ریزی شرکت سنگ‌آهن بافق که دولتی بوده است پنچر می‌گردد.
2. یکی از کارگران  شرکت گفت: ما به فکر گربه‌های اینجا هستیم و شب‌ها برای آنان سنگدان مرغ می‌آوریم؛ چون از گرسنگی دم درب جمع می‌شوند؛ اما کسی به فکر تجمع ما نیست.
3. کارگران معترض: باز هم خدا پدر افق‌کویر را بیامرزد که هر روز برای تهیه گزارش احوالی از مردم معترض شرکت می‌گیرد.
4. واقع شدن 41 دامپتراک در ورودی شرکت سنگ‌آهن، نمای خاصی داشت.
راضیه بیگی - اکرم عباسی