هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

معتقدم در باب مسایل فرهنگی باید موضوعات و مسایل بی پرده گفته شود

معتقدم در باب مسایل فرهنگی باید موضوعات و مسایل بی پرده گفته شود


فرماندار بافق در نشست هم اندیشی در خصوص مدیریت فرهنگ شهری عنوان نمود:

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، دوشنبه هفته گذشته، هشتم دی از ساعت ۱۸ تا ساعت ۳۰ /۲۰ جلسه ی هم اندیشی در خصوص مدیریت فرهنگ شهری به میزبانی شورای شهر، شهرداری بافق در محل اتاق کنفراس شهرداری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
این نشست که با حضور فرماندار شهرستان، شهردار بافق، مهندس سفید استاندار اسبق یزد، اصغر رنجبر رئیس آموزش و پرورش بافق، صباغیان شهردار اسبق بافق، ابراهیمی بسابی از حوزه فرهنگی هنری شهرداری تهران، کریمی ریاست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق،  اعضای شورای اسلامی شهر، جمعی از صاحب نظران حوزه فرهنگ از تهران و استان و خبرنگاران برگزار گردید.
منصور دویده یکی از صاحب نظران حوزه فرهنگ که از پایتخت میهمان این نشست بود با بیان این حدیث" خدای کسی را بیامرزد که بداند از کجاست در کجاست، بر کجاست" گفت: شهرها جزء پیچیده ترین سیستم ها هستند. مهمترین عنصر شهر شهروندان شهر هستند.
وی با طرح این پرسش که مهم ترین چشم انداز شهر چیست؟! افزود: مدیریت کردن مسائل اجتماعی و فرهنگی مهمترین موضوع شهروندان می باشد. کانون کارهایی که باید شکل بگیرد این هست که یک نهاد پاسخگو نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر ایجاد شود. در این نهاد باید جلب مشارکت مردمی صورت بگیرد، از ظرفیت های موجود استفاده مناسب شود، در طراحی ها باید به شکل حرفه ای عمل شود و از نیروی متخصص و مستعد استفاده شود.
مهندس غلامعلی سفید استاندار اسبق در ابتدا با بیان این موضوع که باید کار فرهنگی و اجتماعی را تعریف کنیم گفت: کار فرهنگی تدریجی و مداوم هست. در بعضی از مسائل اجتماعی، اگر بنگریم به شک می افتیم که آیا بهترین روش را انتخاب کردیم؟
وی در پایان افزود: اگر همدل باشیم بهتر کارها انجام می شود.
شهردار بافق در این نشست بر نیاز شهر به یک فرهنگسرا و یک خانه فرهنگ ولو استیجاری در سال آینده تأکید نمود.
اصغر رنجبر رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان گفت: بارها گفته شد، نذورات صرف مباحث علمی گردد، یک هزارم کمک به موضوعات دیگر برای آموزش و پرورش در نظر گرفته می شود.
وی با بیان این موضوع که آموزش و پرورش زیاد هست، اما زیادی نیست گفت: ادارات دید بهتری به آموزش و پرورش داشته باشند.
در ادامه فرماندار بافق گفت: در حال تهیه سند فرهنگی شهرستان هستیم و برای رسیدن به این  سند چشم انداز؛ احتیاج به کمک نخبگان جامعه هستیم.
وی افزود: آنچه که مهم بوده شناسایی فرصت ها و تهدیدها است و این موضوع را بارها تکرار کرده ام. بافق؛ ایران کوچک هست؛ همانگونه که برای ایران نفت معضل است، برای بافق هم سنگ آهن معضل است.
سید محمد طلایی مقدم که در جمع کمیته فرهنگی مجمع نخبگان بافق سخن می گفت با لحنی آرام و جدی ادامه داد: شرط اول دل کندن از همه آن چیزهاست! تا کی وابستگی به سنگ آهن باید ادامه داشته باشد! وی برای سخنان خود مثالی زد که بسیاری از دانش آموزان بافقی می خواهند؛ وارد سنگ آهن بشوند و این جلوی پیشرفت نخبه پروری را می گیرد.
عالی ترین مقام اجرایی شهرستان در این باره راهکاری هم ارائه داد که باید کار علمی صورت بگیرد.  طلایی مقدم گریزی هم به این موضوع زد که جامعه بافق نسبت به مسایل فرهنگی ریشه دار هست. در این شهر خیلی از معضلات نسبت به شهرستان های دیگر کمتر است. در اینجا  وجود معادن موجب تجمع انسانی شده و این مسئله را هم قوت دانست و هم  ضعف که لازم است در سند توسعه فرهنگی به آن پرداخته شده تا این سند  هم جامع و هم صحیح تدوین شود.
رئیس شورای تامین شهرستان بافق پرداختن به کارهای فرهنگی را  کاری برخاسته از فطرت انسانی نامید و گفت: معتقدم در باب مسایل فرهنگی باید موضوعات و مسایل بی پرده گفته شود. وی افزود: شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و از نظرات نخبگان فرهنگی  استفاده می کند. وی گفت: شهرستان بافق، رو به رشد است و در آینده مهاجر پذیر خواهد شد و افراد غیربومی؛ قطعا در این جلسات حاضر خواهند شد.
او همچنین اشاره به جاده یزد - بافق  و تکمیل صنایع جوار معدنی کرد و تصریح نمود برای این طرحها باید نیرو از خارج ازشهر وارد کنیم و بطور حتم معضلات فرهنگی خاصی در پیش خواهیم داشت و از هم اکنون باید پیش بینی کنیم تا مشکلات شهرهای اطراف را نداشته باشیم!
شایان ذکر است کامران نجف زاده بنابر دعوت پایگاه خبری بافق فردا، به مناسبت سومین سال راه اندازی این پایگاه خبری به بافق دعوت شد.

 

محمد حسین تشکری