هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مصرف دخانیات مانع بزرگ توسعه پایدار است

مصرف دخانیات مانع بزرگ توسعه پایدار است



شهردار بافق گفت: مصرف هرگونه دخانیات به پیشرفت و توسعه پایدار ضربه وارد می کند و سلامت جامعه و محیط زیست را به خطر می اندازد
سید علی نوروززاده در جلسه هفته بدون دخانیات که با حضور رئیس مرکز بهداشت بافق و تنی چند از صاحب نظران در محل سالن اجتماعات شهرداری بافق برگزار شد اظهار داشت: مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان زمینه ساز گسترش دامنه آسیب های اجتماعی در کشور است.
شهردار بافق به بررسی علل گرایش افراد کم سن و سال به مواد دخانی و پیشگیری از این معضل اجتماعی تاکید کرد و گفت: متاسفانه کاهش سن مصرف دخانیات در گروه های سنی جوانان و نوجوانان موضوعی است که باید با استفاده از راهکارهای مختلف از این پدیده شوم اجتماعی پیشگیری شود.
وی این گروه سنی را مولد ،پویا و کار آمد دانست و افزود: وظیفه همه مسئولان است که با اتخاذ راهکارهای مناسب از جمله ایجاد فضای مناسب جهت سالم سازی اوقات فراغت شهروندان مراقب باشند تا این سرمایه ارزشمند جامعه دست خوش تفریات ناسالم و مصرف مواد مخدر و انواع دخانیات نشود.
نوروززاده با بیان اینکه گروه های موثر جامعه نقش کلیدی در اطلاع رسانی مضرات استعمال دخانیات دارند افزود: افراد تاثیر گذار باید به این مقوله وارد شوند و مضرات استعمال دخانیات را گوشزد نمود و در جامعه حساسیت ایجاد کنند
رئیس مرکز بهداشت بافق هم در این نشست، دخانیات را عامل بسیاری از دبیماری ها دانست و گفت: چنانچه بیشرت بررسی کنیم شاید بتوان گفت تمام بیماریها به نوعی با دخانیات سرکار دارد.
محمد جواد فتاحی افزود: تحقیقات نشان می دهد بسیاری از افرادیکه گرفتار مواد دخانی شدند از مصرف خود نفرت دارند و مایل به ترک دخانیات هستند که متولیان امر باید به آنها کمک کنند.
وی تصریح کرد: از آنجایی که شهرداری خواسته های قانونی مردم را سرلوحه کارهای خود قرار داده است در راستای سلامت جامعه هم تلاش کند.
وی به قانون 20 ماده ای مصوب سال 85 اشاره کرد و با بیان موادی از این قانون گفت: یکی از مواد آن جلوگیری از تبلیغ دخانیات و نبودن سیگار در معرض دید عموم، برچسب هشدار دهنده بررویی بسته ها و خودداری از فروش سیگار به کودکان است.
فتاحی مصرف سیگار و تنباکو را به عنوان دومین علل مرگ و میر در ایران دانست و گفت: تصادف جاده ای اولین عامل است ک هدر آن نیز مصرف سیگار و سایر مواد دخانی نقش دارد.
وی با بیان اینکه افراد سیگاری 14 سال زودتر می میرند یاد آور شد: روزانه 80 هزار نخ سیگار در بافق توزیع و سالانه بیش از 5/4 میلیارد تومان بیهوده دود می شود و به هدر می رود و این در حالی است که سه برابر این رقم صرف و خرج هزینه افراد می شود.