هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مشکل گوارشی دانشجویان دانشگاه یزد به دلیل انتقال بیماری از طریق شخص به شخص بود

مشکل گوارشی دانشجویان دانشگاه یزد به دلیل انتقال بیماری از طریق شخص به شخص بود


مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت:

مسعود فلاحتی، مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد روز گذشته در نشست توجیهی بهداشتی در دانشگاه یزد گفت: ویروس کرونا امروز یکی از بیماری های واگیردار شایع در منطقه است که جان تعداد زیادی را گرفته است.
وی افزود: شایع‌ترین راه انتقال این بیماری از طریق سیستم تنفسی مثل عطسه و سرفه است و تماس‌های مستقیم با این بیماران و یا وسایل بیمار مثل ملحفه، ماسک و که ترشحات بدنی بیمار مثل عرق، ادرار روی آن باشد، می‌تواند آلوده‌کننده باشد و با تماس با آنها بیماری قابل انتقال است و تاکید می‌شود با افرادی که مشکوک به بیماری کورونا هستند، تماس مستقیم برقرار نشود.
 مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد تصریح کرد: متاسفانه درصد کشندگی این بیماری بالاست به‌ویژه در افراد سالمند و کودکان این بحث بسیار جدی است و دوره‌ای که عوامل بیماری‌زا میکروب‌ها در بدن بیماربدون علائم ظاهری پیشروی کنند و سپس علائم ظاهری آن بیماری آشکار می شود دو هفته است که از روز چهارم به بعد به نوعی می‌تواند به راحتی بیماری را منتقل کند و به همین دلیل اخیرا زمان بازگشت حاجیان از مکه مرکز بهداشت تاکید داشت مردم حداقل دو هفته دیرتر برای بازدید آن ها بروند.
 فلاحتی تصریح کرد: علائم این بیماری تب (بالای ۳۸ درجه)، سرفه، خشونت صدا و مشکل تنفسی، مشکلات هورمونی و ریوی و علائم سیستم گوارشی مثل اسهال و نهایتا نارسایی کلیه می‌تواند اتفاق افتد و با توجه به مشکلات ریوی که ایجاد می‌شود، ممکن است بیمار به کما برود. 
 وی همچنین با اشاره به بیماری وبا در جامعه گفت: این بیماری یک بیماری واگیردار عفونی است که تنها مخزن آن انسان است و از طریق آب و غذا منتقل می‌شود و این بیماری باعث تولید سم در روده می‌شود که مشکلاتی را ایجاد می‌کند که شخص دچار اسهال شدید و بدون تهوع و استفراغ می‌شود. 
 مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد بیان کرد: آب‌های غیر آشامیدنی و آب‌هایی که از شرب بودن آن مطمئن نیستید، باید ابتدا بجوشانید و راه‌های انتقال این بیماری تماس مستقیم، دست‌های آلوده، تماس با مواد مدفوعی مثل آب‌های آلوده به مدفوع است. 
 فلاحتی با اشاره به مشکلات گوارشی اخیر دانشجویان دانشگاه یزد گفت: مشکلات گوارشی که چند تن از دانشجویان دانشگاه اخیرا به‌ آن مبتلا شده بودند، طبق بررسی‌هایی که مرکز بهداشت شهرستان انجام داد، مشخص شد سلف‌های دانشگاه هیچگونه مشکلی نداشتند و بیماری گوارشی از طریق شخص به شخص منتقل شده بود.