هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مشکل اساسی نانواها تداخل صنفی است

مشکل اساسی نانواها تداخل صنفی است



نان یکی از قدیمی ترین غذاهایی است که بشر آن را تهیه نموده است و تاریخچه آن به اواخر عصر حجر بر می گردد. آن زمان بود که برای اولین بار، دانه غلات را با آب مخلوط کرده و سپس خمیر به دست آمده را می پختند. در دوران یونان باستان، تهیه نان یکی از مهمترین قسمت های آشپزی محسوب می شد؛ البته چون در مراسم مذهبی استفاده می گردید، از اهمیت مذهبی هم برخوردار بود. اولین کوره بسته برای پخت غذاها از جمله نان را هم به احتمال زیاد یونانی ها ساختند.
نان به عنوان یک کالای ضروری و قوت روزانه مصرفی مردم مورد توجه بسیار زیادی است که از این رو بحث تولید و توزیع آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .در تاریخ اروپا، حداقل از قرن 1000 قبل میلاد مسیح، نان به عنوان غذای اصلی به چشم می خورد.
از سال 1912بود که نان های ورقه شده تهیه شد. ابتدا هیچ کس از این دسته نان ها استقبال نمی کرد، چون تصور افراد این بود که نان ورقه شده، زود بیات می شود. اما از سال 1928 میلادی، نان ها را برش زده و سپس بسته بندی می نمودند. از آن زمان، این ابتکار مورد استقبال مردم قرار گرفت. نان‌های مسطح، فوق‌العاده ابتدایی هستند. بشر وقتی خواست نان تهیه کند به روش مسطح آن را تولید کرد.
سالیان سال، مردم ثروتمند از نان های سفید و مردم فقیر از نان های تیره استفاده میکردند. در قدیم نان سفید، نانی مرغوب محسوب می شد و چون گران تر بود، تنها ثروتمندان قادر به خرید آن بودند. اما از قرن بیستم، این تصور عوض شد، چون از نظر علمی مشخص گردید که نان های تیره حاوی مواد مغذی هستند و ارزش غذایی بیشتری دارند؛ اما در عین حال، نان های سفید هنوز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. ارزش غذایی نانی که در قدیم در ایران پخت می‌شد با بهترین نان‌های کنونی اروپایی برابری می‌کند، چون آن زمان از آرد سبوس دار و ترش برای تهیه 
 
خمیر استفاده می‌شود؛ ولی مایه خمیر که امروزه از آن استفاده می‌شود از نظر بهداشتی بسیار مشکل‌ساز است.
 هفته نامه افق کویر در این شماره گفتگویی با یکی از نانواهای بافق انجام داده است. 
حسین شعبانی اصالتاً اهل میبد است و 41سال است که در نانوایی کار می کند. ابتدا کار خود را از کارگری در نانوایی بندرعباس آغاز کرد و از سال 69 تا به امروز به شغل نانوایی در شهرستان بافق مشغول است. 
وی در این باره گفت: آن زمان 15 نانوایی در بافق بود که قنبری برایمان آرد می آورد و در حال حاضر 38 نانوایی در بافق است. 
وی که نائب رییس اتحادیه صنف نانوا ها هست گفت: بیشتر نانوایی ها غیر بومی هستند بنده نیز به خاطر وجود اقوامم که یکی از آنها پدرخانمم «استادباشی» یکی از نانواهای آن زمان بود به بافق آمدم. جوانان بافقی بخاطر وجود معدن سمت به این شغل روی نمی آورند و نانواها همیشه با استخدام شاطر و کارگر مشکل دارند و افراد بخاطر زحمتی که این شغل دارد تمایلی به آن نشان نمی دهند.
شعبانی در پاسخ به این پرسش که" آیا این گفته که نانوایی چون نقدی هست شغل پردرآمدی است صحت دارد؟" گفت: خیر، اینگونه نیست. نانوایی بنده که در مسیر و مرکز شهر است آنچنان خبری نیست چه برسد به نانوایی ها دیگر؛ مشکل ما این است که مرجع نرخ گذاری استان زمانیکه که «نرخ»تعیین می کند استانی است. 15 سال است که یزد دارای گاز است و پس از گذشت 15 سال تنها یکسال است که گاز برای بافق کشیده شده. بنده ماهی بیش از یک میلیون تومان هزینه گازوئیل پرداخت می کنم؛ در صورتیکه مغازه که دارای گاز است؛ فقط 250 تومان هزینه سوخت پرداخت می کند. ان شاا... تمام سطح شهر گازکشی می شود و مشکلاتی از این قبیل نیز رفع می گردد. بنده برای خودم نمی گویم خدارو شکر نانوایی ام پر پخت و پرفروش است و در کنار آن شغل دیگری نیز دارم؛ ولی در شهر بافق نانوا سراغ دارم که تنها این شغل را دارد و تنها با این شغل شکم خانواده خود را سیر می کند. با این تفاسیر نانوایی درآمد خوبی ندارد؛ ولی برکت خوبی دارد و پولی با برکت تر از نانوایی نیست در صورتیکه نادرستی در آن نباشد. 
وی عنوان کرد: متأسفانه تداخل صنفی بوجود آمده و لبنیاتی ها انواع نان را برای فروش از شهرهای دیگر می آورند؛ چرا جلوگیری نمی شود؟! آیا درست است که ما هم یک یخچال کنار نانوایی بگذاریم و در آن خامه، شیر،پنیر و ... بفروشیم. از اتاق اصناف می خواهیم تا به این موضوع رسیدگی کنند. 
وی افزود: ما  نانواها برای کارت بهداشت سر تاریخ مقرر باید اقدام کنیم؛ در غیر اینصورت جریمه می شویم؛ اما از بازرسین بهداشت می خواهیم سری هم به زنانی که در خانه نان پخت می کنند، بزنند که در خانه نان پخت می کنند و برای فروش به لبنیاتی هامی آورند. مشکل اساسی نانواها تداخل صنفی است که پیگیر آن هستیم. 
شعبانی در این میان اشاره ای به کلاهبرداری که سال 91 از وی شد کرد و گفت: سال 91 طی یک تماس تلفنی فردی خود را معرفی کرد و گفت از دفتر آیت ا... حسن زاده آملی تماس می گیرم، درخواست پخت نان صلواتی و توزیع آن در بین مردم را دارم؛ فقط برای پرداخت هزینه آن باید به پای دستگاه کارتخوان بیایید تا از طریق مراحلی که به شما می گویم پول به حساب شما واریز شود. با اینکه می دانستم برای واریز کردن پول به کارت نیازی نیست تا پای دستگاه کارتخوان بروم، ولی مرا متقاعد کرد تا پای دستگاه بروم. نزد دستگاه کارتخوان که رفتم از یکی از افرادی که در آن نزدیکی بود خواستم تا ببیند فردی که آن طرف خط هست چه می گوید آن فرد رهگذر که از همه جا بی خبر بود تمام کارهایی که آن فرد گفته بود را انجام داده و مبلغ 2 میلیون و 955 هزارتومان به حساب کلاهبردار انتقال داده شد. چندین دفعه برای پیگیری این سرقت به دادگاه مراجعه کردم؛ اما کلاهبردار پیدا نشد. از چندین نفر در شهرستان بافق به همین ترفند و بسته به شغلی که داشته اند کلاهبرداری شده است که نخواسته اند رسانه ای شود.