هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مشارکت همگانی در مبارزه با مواد مخدر

مشارکت همگانی در مبارزه با مواد مخدر



 رئیس دادگاه انقلاب یزد گفت: با توجه به تبعات زیاد مصرف و سوء مصرف مواد مخدر صنعتی ، مقنن برای بیش از 30 گرم مواد مخدر صنعتی ، اعم از حمل ، تولید و توزیع ، مجازات اعدام را تعیین کرده است.
محمد رضا عرشیان در همایش نقش مشارکت های مردمی در کنترل مصرف مواد مخدر که به همت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد و با حضور مسئولان تشکل های مردم نهاد تشکیل شده بود اظهار داشت: ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر با اصلاحات و الحاقات 89  عنوان دارد ، هر كس هروئین، مرفین، كوكائین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و كوكائین و یا لیزرژیك اسید دی اتیل آمید (ال.اس.دی)، متیلن دی اكسی مت آمفتامین (ام.دی.ام.آ. یا آكستاسی)، گاما هیدروكسی بوتیریك اسید (جی.اچ.بی)، فلونیترازپام، آمفتامین، مت آمفتامین (شیشه) و یا دیگر مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی كه فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد را وارد كشور كند و یا مبادرت به ساخت، تولید، توزیع، صدور، ارسال، خرید یا فروش نماید و یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری، مخفی یا حمل كند با رعایت تناسب و با توجه به میزان مواد به شرح زیر مجازات خواهدشد.
 وی ادامه داد: بند 6 این ماده بیش از سی گرم، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم را برای مجرم در نظر گرفته است.
وی اظهار داشت: در این قانون کشت خشخاش و تهیه و تولید ، خرید و فروش و هر گونه اقدام در راستای فعالیت مواد مخدر جرم تلقی شده و اشد مجازات را برای مرتکبین این گونه جرائم پیش بینی گردیده است.
این مقام قضایی ادامه داد: به لحاظ اهمیت ، فروش ، ارسال و توزیع مواد مخدر نسبت به سایر جرائم مرتبط از مجازات های سنگین تری برخوردار است
عرشیان یاد آور شد: در قانون برای مصرف کنندگان مواد مخدر و روانگردان نیز مجازات شلاق و جریمه نقدی پیش بینی شده است حتی اگر برای یک مرتبه باشد اما در خصوص معتادین به موادمخدر چنانچه نسبت به کاهش آسیب های  خود و درمان اقدام ننمایند و از دستورات مقام قضایی مبنی بر درمان و بهبود خود تخلف  نماید ، مجرم تلقی شده و به مجازاتی بیش از  3 تا 6 ماه حبس محکوم خواهند گشت.
 وی راجع به مصرف متادون نیز گفت: مصرف متادون در جهت ترک اعتیاد به مواد مخدر چنانچه تحت درمان و نظارت پزشک معالج صورت بگیرد منع قانونی ندارد اما چنانچه بدون نظارت کلینیک های ترک اعتیاد اقدام به مصرف نمایند ، جرم تلقی و مجازات استعمال مواد مخدر را دارد.
عرشیان با اشاره به ماده 30 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر ، بیان داشت: این ماده حمل مواد مخدر و روانگردان با خودرو را مد نظر قرار داده و مقرر داشته است چنانچه حامل مواد با علم و اطلاع نسبت به حمل مواد مخدر با خودرو خود اقدام نماید ، خودرو حامل مواد به نفع دولت ضبط می گردد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم دیگر که مورد توجه قانونگذار بوده است ، دایر کردن محلی برای پاتوق مصرف مواد مخدر است که جرم تلقی شده و علاوه بر مجازات های حبس و جریمه و شلاق در مواردی نسبت به مصادره محل ، در قانون پیش بینی شده است
رئیس دادگاه انقلاب به اهمیت اطلاع رسانی صحیح در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: لازم و ضروری است تا رسانه ها نسبت به جرائم و مجازات های حمل و نگهداری و تهیه مواد مخدر اطلاع رسانی انجام دهند و متولیان فرهنگی نیز نسبت به آگاه سازی این موضوع اهتمام داشته باشند.
وی تصریح کرد : البته جهل به قانون و مجازات های مواد مخدر عذر شناخته نمی شود و نافی مسئولیت مرتکب این جرائم نمی باشد.
رئیس دادگاه انقلاب یزد خاطرنشان کرد : تولید و توزیع مواد مخدر در کشور توسط کشورهای استعماری و در مرزهای شرقی و با هدف از بین بردن نسل جوان و پویای کشور انجام می شود و چنانچه همت و مشارکت مردم و عزم ملی و همگانی در مبارزه با این پدیده شوم نباشد موفقیت چندانی حاصل نخواهد شد.