هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مسیر بافق- کرمان به لیست کریدورهای بین‌المللی افزوده شد

مسیر بافق- کرمان به لیست کریدورهای بین‌المللی افزوده شد



دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از گنجانده شدن سه کریدور ریلی داخلی در فهرست کریدورهای بین المللی سازمان همکاری راه آهن ها (OSJD) خبر داد. 
به گزارش دفتر امور بین الملل راه آهن، سازمان همکاری راه آهن ها (OSJD) از تصمیم خود برای گنجاندن سه کریدور جدید ریلی داخل خاک ایران به کریدورهای بین المللی عبوری ریلی خود در مسیرهای شمال – جنوب و شرق – غرب خبر داد.
بر اساس این گزارش، طی جلسه کارشناسی کمیسیون سیاست حمل و نقل و استراتژی توسعه OSJD که از تاریخ ۱۰-۷ نوامبر ۲۰۱۷ (۱۹-۱۶ آبان ماه ۹۶) در محل کمیته OSJD واقع در لهستان برگزار گردید، موضوع مورد بررسی قرار گرفته و پس از مباحثات مربوطه مقرر گردید مسیر بافق- کرمان - زاهدان – میرجاوه و محور سنگان – شمتیغ در لیست کریدور ۶ سازمان OSJD به سمت ترکیه و اروپا گنجانده شده و مسیر گرگان – اینچه برون که در ادامه به سمت خاک ترکمنستان سیر می کند نیز در فهرست کریدورهای شماره ۸ و ۱۰ سازمان OSJD جای گیرند.
 
 
 
 
 
به گفته «عباس نظری» مدیرکل دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر اساس ساختار سازمانی OSJD در مجموع تعداد ۱۳ کریدور بین المللی در مسیرهای شمال، جنوب، شرق و غرب تعریف در این سازمان شده اند که گستره ای از آسیای میانه تا اروپا و از آسیای شرقی تا قاره سبز را دربرمی گیرند. به منظور تکمیل حمل و نقل ریلی بین المللی و افزایش توان رقابت راه آهن ها، مجموعه برنامه ای برای توسعه کریدورهای ریلی عبوری کشورهای عضو تدوین شده است که تا سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰ میلادی) را دربرمی گیرد.
لازم به ذکر است که پیش از این نیز کریدورهای شماره ۶ (شرق ـ غرب) و ۱۱ (شمال ـ جنوب) OSJD از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور می کردند.
نظری تأکید کرد: کریدور شماره ۶ به عنوان حلقه ارتباطی اروپای شرقی و اروپای غربی با منطقه خاورمیانه از کشور جمهوری چک آغاز شده و با عبور از خاک کشورهای اسلواکی، مجارستان، رومانی، صربستان، بلغارستان، گرجستان و ترکیه از مرز رازی به ایران و از طریق ایستگاه سرخس به ترکمنستان منتهی میشود. اهمیت مسیر ایران به ویژه به علت وجود شاخه های فرعی کریدور (تهران ـ قم ـ بندرعباس، قم ـ بندر امام و بافق ـ مشهد) می‌باشد که کشورهای مسیر را از طریق خلیج فارس به آب های آزاد رهنمون می سازد.
 وی گفت: کریدور شماره ۱۱ که با مسیر کریدور شمال ـ جنوب انطباق دارد، به عنوان یکی از حیاتی ترین مسیرهای انتقال بار، شمال اروپا را به کشورهای جنوب شرق آسیا، خلیج فارس و اقیانوس هند متصل می کند. مسیر اصلی کریدور در داخل ایران ضمن عبور از آستارا ـ رشت ـ قزوین ـ تهران ـ بافق به بندرعباس و آب های آزاد خلیج فارس می رسد.