هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مسمومیت حاملگی را جدی بگیرید(بخش دوم)

مسمومیت حاملگی را جدی بگیرید(بخش دوم)



چگونه پره اکلامپسی تشخیص داده می شود؟
ای تشخیص پره اکلامپسی هر دو این آزمایشات باید مثبت باشد بر
- فشار خون زن خیلی بالا است 
فشار خون 90/140  میلی متر جیوه در دوران بارداری غیر طبیعی است (پروتئین ( پروتئین در ادرار): 
نمونه ادرار 24 ساعت جمع آوری شده و مقدار پروتئین موجود در آن می تواند نشانه ای از شدت بیماری باشد 
دکتر نیز ممکن است تست های تشخیصی بیشتری را سفارش دهد
آزمایش خون  برای چک کردن  آنزیمهای کبد و کلیه ها و لخته شدن خون انجام می شود 
  سونوگرافی جنین بر پیشرفت کودک از نزدیک نظارت خواهد شد و مطمئن می شوند که او به درستی در حال رشد است. 
 تست بدون استرس : دکتر چک می کند که چگونه ضربان قلب کودک به حرکت واکنش نشان می دهد اگر ضربان قلب را افزایش می دهد 15 ضربه یا بیشتر در یک دقیقه به مدت حداقل 15 ثانیه دو بار، برای هر بیست دقیقه نشانه ی آن است که همه چیز احتمالا خوب است
رژیم غذایی در مسمومیت حاملگی ( پره اکلامپسی )
خوردن یک رژیم غذایی غنی از کلسیم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری کمک کند منابع خوب کلسیم عبارتند از ( پنیر، شیر، ماست، کلم پیچ، کلم چینی، کلم بروکلی و غذاهای با کلسیم مانند آب میوه و غلات غنی شده ) خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C و E نیز ممکن است به جلوگیری از ابتلا به پره اکلامپسی کمک کند این غذاها شامل ( طالبی، کیوی، غلات کامل، کلم، زرده تخم مرغ، دانه ها، ساردین، گوجه فرنگی و میوه های خانواده مرکبات ) می باشد
غذاها و نوشیدنی های خاصی باید از رژیم غذایی در دوران بارداری حذف شود به خصوص اگر سابقه پره اکلامپسی در خانواده وجود دارد. غذاها و نوشیدنی هایی که پردازش شده ( قندهای تصفیه شده، کافئین و الکل ) ممکن است به پره اکلامپسی کمک کند. علاوه بر این، با داشتن یک رژیم غذایی ناکافی از ویتامین D ممکن است شانس ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد.
مصرف غذاهای ناسالم و داشتن اضافه وزن قابل توجه، می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد چاقی سه برابر شانس پره اکلامپسی را افزایش می دهد متاسفانه، رژیم غذایی در دوران بارداری توصیه نمی شود. در عوض، برای یک زن باردار بهتر است بر روی مواد غذایی سالم تمرکز کند که افزایش وزن را محدود می کند.
 
پیشگیری از پره اکلامپسی :پژوهشگران در حال مطالعه برای راه های پیشگیری از پره اکلامپسی هستند اما تا کنون، هیچ استراتژی روشن پدید نیامده است. خوردن نمک کمتر، تغییر در فعالیت های خود، محدود کردن کالری، مصرف سیر و یا روغن ماهی خطر را کاهش نمی دهد. مفید بودن افزایش مصرف ویتامین Cو E نشان داده نشده است و تحقیقات بر روی ویتامین D در حال پیشرفت است. با این حال در بعضی از موارد، شما ممکن است قادر به کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی باشید با:
آ سپرین با دوز پایین :
اگر شما در حاملگی های قبلی پره اکلامپسی داشتید که در نتیجه قبل از هفته 34 بارداری منجر به زایمان شده است و یا ابتلا به پره اکلامپسی در بیش از یک حاملگی قبلی دارید دکتر شما ممکن است توصیه  به مصرف دوز پایین آسپرین بین 60 و 81 میلی گرم روزانه شروع با تاخیر در اوایل سه ماهه سوم نماید. 
مکمل های کلسیم -: در برخی از جمعیت ها، زنانی که کمبود کلسیم قبل از بارداری دارند و در دوران بارداری به اندازه کافی نمی توانند کلسیم را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند ممکن است از مکمل های کلسیم برای جلوگیری از ابتلا به پره اکلامپسی بهره مند شوند.
این مهم است که شما هیچ کدام از داروها، ویتامین ها یا مکمل ها را نباید بدون مشورت با دکتر خود مصرف کنید. 
قبل از اینکه باردار شوید به خصوص اگر شما در حاملگی قبلی پره اکلامپسی داشتید یک ایده خوب این  است که اگر اضافه وزن دارید وزنتان را کاهش دهید و مطمئن شوید که اگر دیابت دارید به خوبی کنترل می شود. 
هنگامی که شما حامله هستید از خود و جنین تان از طریق مراقبت های اولیه و به طور منظم قبل از تولد مراقبت کنید. اگر پره اکلامپسی زود تشخیص داده شود برای جلوگیری از عوارض و ایجاد بهترین انتخاب برای شما و کودکتان همکاری شما با پزشکتان لازم است.
عصمت فتوحی