هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مستندسازی کار بسیار سخت و دشواری است

مستندسازی کار بسیار سخت و دشواری است


مستندسازی کار بسیار سخت و دشواری است

احمد صراف یزد، متولد سال 1362 در شهر یزد، فارغ التحصیل رشته راه و ساختمان و فوق دیپلم سینما می باشد. حرفه وی مستند سازی هست و برگزیده در جشنواره ملی رضوی در استان خراسان. آثار این مستندساز عبارت است از:  هفت گنج، یک جای امن، زمستان آن سالها، کوچه مازاری ها، روایت هفت هزار ساله، گزارش، نخل، روایتی دیگر و صادره از بهشت.
خبرنگار هفته نامه افق کویر برای آشنایی خوانندگان با این جوان هنرمند یزدی گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه این گفتگو را می خوانید:
افق کویر: از چه زمانی شروع بکار کردید ؟و چه زمانی بصورت جدی به این کار پرداختید؟
از اواخر سال 1379 با انجمن سینمای جوانان دفتر یزد آشنا شدم و از فیلمهای کوتاه شروع کردم، بعد به ساخت فیلمهایی با تایم بالا پرداختم و بعد از مدتی که تجربه کسب کردم و علاقه خودم را به سمت فیلم مستند دیدم بصورت جدی از سال 1385 شروع به کار کردم.
افق کویر:  مشوقان شما در این زمینه چه کسانی بوده اند؟ 
در ابتدا عمو و بعد حسن نقاش و مهرداد اسکویی
افق کویر: اولین کار شما چه بود و موضوع آن درباره چه موضوعی بود؟
فیلم کوتاه «مازاری» که حدود چهار دقیقه بود و موضوع آن در مورد صنعت حنا سایی در استان یزد بود که در فستیوالهای داخلی و خارجی اعتبارات زیادی برایم به ارمغان آورد و باعث شد که فیلم بعدی‌ام را با نگاه پژوهشگرانه و به تهیه کنندگی شبکه چهار  در سال 87 بسازم.
افق کویر: آیا تاکنون فعالیت خارج از استان هم داشته اید یا خیر؟
بله، دو سال پیش در استان خراسان جنوبی در بیرجند به نام «یه جای امن» که با مشاوره مهرداد اسکویی و موضوع آن در مورد سردار رجب علی آهنین در حوزه دفاع مقدس کار کردم.
افق کویر: حمایت مسئولین استان از کار شما چگونه بوده است؟! 
از طرف مدیران استان هیچ حمایتی از من نشد؛ حتی صدا و سیما یک گزارش چند دقیقه ای از من تهیه نکرد ند که در تلویزیون پخش کند با این که من در جشنواره فیلم رضوی جایزه اول را گرفتم؛ اما دریغ از حمایت و یک تبریک گفتن!!! نه استانداری نه ارشاد.... و تنها حوزه هنری استان از من حمایت کردنند.  
افق کویر: آیا شما کارهای خودتان نقد و بررسی می کنید ؟
 بله، بعد از این که کار تمام می شود من یک اکران خصوصی برای خودم دارم و نقد و  فیلمی که تهیه کرده ام را نقد و بررسی می کنم و بعد اکران در جشنواره دارم که اولی خیلی مهم تر هست .
افق کویر: در حال حاضر چه کاری آماده پخش دارید ؟
 مستند «خرد سال ترین شهید دفاع مقدس» که در مورد شهید محمدحسین ذوالفقاری که در میبد رونمایی می شود و دیگری «اعتکاف در استان یزد» که جنبه تاریخی دارد؛ در حال مونتاژ می باشد و تا یکماه آینده پخش می شود. 
افق کویر: آیا مستند سازی شغل اصلی شما می باشد؟
بله
افق کویر: میزان رضایت خانواده از کارتان تا چه حد هست ؟ 
در اوایل مخالفت می کردند بخصوص در جامعه سنتی یزد، خیلی سخت هست که یک رشته هنری را تفهیم کرد به خانواده؛ اما من خوشبختانه چون عمویم در این زمینه فعالیت داشت من را همراهی کردند. 
افق کویر: از کارهایی که تا بحال انجام داده‌اید کدام یک بیشتر رضایت خودتان را جلب کرده است؟
زمستان آن سالها وکوچه مازاری ها 
افق کویر: مشکلات کاری شما چیست؟
عدم حمایت مالی از سوی مسئولین استان، نبود فضای آموزشی مناسب که باعث مهاجرت اکثر هنرمندان و فیلم سازان به خارج از استان شده است، عدم فرهنگ سازی در استان،عدم بازتاب نتیجه در پایان کار در رسانه ها و ادارات مربوطه از جمله ارشاد که حتی یک تقدیر و تشکر کوچک هم نکردند.
افق کویر: توصیه شما به جوانانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند چیست؟
مستند سازی کار بسیار سخت و دشواری هست باید در این راه ممارست و تمرین داشته باشند، مشکلات و سختی‌ها را تحمل کنند، سریع ناامید و خسته نشوند ممکن هست فیلمی را برایش خیلی زحمت بکشند و وقت زیادی بگذارنند؛ اما مورد حمایت تهیه کننده قرار نگیرد باید ضعفها را قوت بخشید و تلاش بیشتری کرد.
رضیه زارع پور