هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مزاج مواد غذایی و مصلحات آن(قسمت اول)

مزاج مواد غذایی و مصلحات آن(قسمت اول)



گردآوری: ن. مهدی زاده|  یکی از مهم ترین مسائل روزه مره زندگی انسان استفاده از انواع غذاها برای رفع گرسنگی و ادامه حیات است. شناخت مزاج خود و نیز شناخت مزاج غذاها موجب می گردد، انسان از موادغذایی به نحو احسن استفاده کند و کمتر به بیماری یا کسالت مبتلا شود.  
شیر : بهترین شیر ، شیر تازه دوشیده گاو جوان ، چاق ، سالم و سفید که طعم و بوی بد نداشته باشد ، شیر در افراد گرم مزاج مانع غلبه خون ، محرک نیروی جنسی ، اشتها آور و چاق کننده می باشد برای افراد دارای ماج صفراوی و خشک ، یبوست و معتادین به تریاک مفید و برای اعصاب و معده های ضعیف و امراض بلغمی و افراد سرد مزاج مضر است . خوردن آن با برنج به صورت شیر برنج یا فرنی جهت طول عمر و زیبایی پوست و با گردو و خرما برای چاق کردن بدن و زیبایی پوست و تقویت نیروی جنسی مفید است .
خوردن آن صبح ناشتا و بدون مصلح موجب بستن آن در معده و در نتیجه لرز و غش و اختلاط عقل می شود که درمان آن استفراغ کردن ، و یا خوردن سکنجبین عسلی و ... می باشد زیاد خوردن آن باعث سنگ کلیه و مثانه ، تب و خارش بدن می شود .
نکته : شیر گاو سفید دافع سودا ، شیر گاو سیاه دافع صفرا ، شیر گاو سرخ قاطع بلغم و شیر گاو زرد دافع هر سه است .
ماست : مرطوب کننده ،اشتها آور ، چاق کننده ، تقویت کننده نیروی جنسی گرم مزاجان بوده و در بر طرف کردن تشنگی موثر است ماست دیر هضم بوده برای سرد مزاجان و کسانی که معده سرد دارند مضر می باشد.
خوردن آن با برنج یا آرد بو داده برنج برای اسهال گرم مفید است.   
 
برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی، اسلامی