هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مروری بر صورتجلسه نهم شهریورماه 93 بافق

مروری بر صورتجلسه نهم شهریورماه 93 بافق



      شهریورماه سال 3931 ، یادآور غرور جوانان و کارگران سنگ آهن بافق است که در پی بی عدالتی به واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی بدون در نظر گرفتن سهمی از آن به عمران و آبادنی منطقه، دست از تلاش برنداشتند و اعتراضاتی به این وضع نمودند؛ گرچه این اعتراض با بازداشت رئیس وقت شورای اسلامی شهر بافق و هشت نفر دیگر به پایان آمد؛ اما منجر به خلق صورتجلسه ای شد که به امضا مسئولان استلنی وکشوری رسید و قرار شد تا با اجرای آن کمی از آلام و درد مردم منطقه در جهت توسعه و عمران کاسته شود. این صورتجلسه راهی شد تا با تشکیل کمیته های پیگیری بخشی از اهداف این کارگران و مردم جبران شود؛  با هم مروری خواهیم داشت بر حوادث آن موقع: 
 
یکشنبه، 61 شهریورماه  3931
تیتر اول هفته نامه افق کویر اختصاص به «آزادی 6 کارگر بازداشتی و لغو واگذاری 5/82 درصد سهم سنگ آهن» مرکزی است :
سخنگوی شورای اسلامی شهر بافق، از پایان اعتراض کارگری این شهرستان و بازگشت کارگران به محل کار خود خبر داد.
محمد عباسی بعدازظهر چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: براساس تصمیم شورای تامین استان و شهرستان، کارگران آزاد شدند و در حال بازگشت به محل زندگی خود هستند.
وی، جزئیات چگونگی آزادی کارگران دستگیر شده را باز گو نکرد.
این مسئول اضافه کرد: براساس توافقنامه‌ای که با حضور معاون امنیتی وزیر کشور، قائم مقام وزیر کار و معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد تنظیم و توسط امام جمعه بافق، فرماندار و اعضای شورای شهر و مسئولان مرتبط با این موضوع در شهرستان بافق امضا شد، خصوصی‌سازی 5/82 درصد منتفی شده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر بافق اضافه کرد: از آنجا که امام جمعه، مسئولان ذیربط شهرستان بافق و اعضای این شورا توافقنامه را امضا کردند کارگران هم پذیرفتند به محل کار خود بازگشتند.
وی ادامه داد: راه‌اندازی چرخه صفر تا 001 درصد چرخه فولاد در بافق، امنیت شغلی کارگران، پیگیری و همکاری مسئولان فولاد کشور برای تحقق اختصاص 51 درصد از سهام شرکت سنگ‌آهن به عمران و آبادانی بافق از عمده مفاد توافقنامه امضاء شده است.
عباسی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد مسئولان فولاد کشور هر چهار ماه یکبار گزارشی از روند پیشرفت واگذاری 51 درصد سهام سنگ‌آهن به شهرستان بافق ارائه دهند.
این مسئول اضافه کرد: مسئولان فولاد کشور و مدیران ذیربط در استان یزد و شهرستان بافق باید موضوع 51 درصد مورد بحث را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کنند.
وی ادامه داد: مدیران فولاد کشور تا آخر شهریور ماه جاری موظفند روند طرح های راه‌اندازی کارخانه فولاد بافق را با ذکر جدول زمانبندی و میزان سرمایه‌گذاری به اطلاع مسئولان استان و شهرستان برسانند.
عباسی در این خصوص افزود: مدیرعامل و معاونین صندوق بازنشستگان فولاد کشور هم هر دو ماه یکبار باید در شهرستان بافق تشکیل جلسه دهند و موضوع تکمیل چرخه فولاد این شهرستان را پیگیری کنند.
این مسئول خاطر نشان کرد: چادرهای مقابل فرمانداری هم جمع شده و دیگر هیچکس در این مکان متحصن نیست.
شش کارگر بازداشتی معدن بافق آزاد شدند
به گزارش یزدرسا، ۶ کارگر بازداشتی معدن سنگ‌آهن بافق عصر چهارشنبه ساعت 54:61 از زندان «خلد برین» یزد آزاد شده‌ و راهی شهرستان بافق شده‌اند.
منابع کارگری ایلنا گزارش داده‌اند «محمدحسن تشکری»، «علی‌محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دهستانی»، «رضا خواجه‌زاده» و «محمدرضا ایرانی»، ۶ کارگر بازداشتی معدن سنگ‌آهن بافق دقایقی پیش آزاد شده‌اند.
همسر یکی از بازداشت شدگان در این باره به ایلنا گفته است بر خلاف قرار قبلی، محمدحسن تشکری، رئیس شورای شهر بافق با قرار کفالت 07 میلیون تومانی و سایر کارگران با قرار کفالت 05 میلیون تومانی آزاد شده‌اند.
گفتنی است پلیس در هفته‌های گذشته «امیر حسین کارگران»، «علی صبری»، «محمدحسن تشکری»، «علی‌محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دهستانی»، «رضا خواجه‌زاده»، «محمدرضا ایرانی» و «جلیل کمالی» از کارگران معدن سنگ‌آهن بافق را در پی شکایت کارفرما بازداشت کرده بود.
علاوه بر جلیل کمالی که هفته گذشته آزاد شده بود، علی صبری و امیرحسین کارگران نیز دیروز (سه شنبه ۱۱ شهریور) آزاد شدند.
به گزارش یزدرسا، شب گذشته دو کارگر بازداشتی معدن سنگ‌آهن بافق به نام های «علی صبری» و «امیرحسین کارگران» آزاد شدند. با این حال آنطور که رسانه‌های نزدیک به فعالان کارگری گزارش داده‌ بودند، خانواده های بازداشت شدگان در معدن حاضر شده و در جمع کارگران بر پایان اعتراض پس از آزادی 6 کارگر دیگر تاکید کرده‌اند.
بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد مذاکره فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، مدیرکل دفتر سیاسی استاندار، نماینده کارگران و اعضای شورای اسلامی در شانزدهمین روز متوالی اعتراض کارگران  معدن سنگ‌آهن بافق در معدن نتیجه داده و معدن آغاز به کار کرده است. 
کارکنان شرکت سنگ‌آهن بافق دو هفته قبل در اعتراض به بحث خصوصی‌سازی این شرکت اعتراض کرده و لغو 5/82 درصد واگذاری سهام سنگ‌آهن چغارت و سه‌چاهون به شرکت فولاد خوزستان را خواستار شدند.
دولت با سازمان خصوصی‌سازی برخورد کند
این جمله ای بود که از زبان دکتر طالبی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری یزد بیان شد. لحن این کلام نشان از آن دارد  که اختلافی عمیق بر سر جریان 5/82 درصد از سهام شرکت سنگ آهن در فرابورس هست. آن چنان که فریاد این مقام ارشد استان را نیز درآورد. 
«رئیس جمهور تعیین سرنوشت 5/82 درصد از سهام معدن سنگ‌آهن بافق را به وزارت کار محول کرده است و وزارت کار به پشتوانه دستور رئیس جمهور و مباحث طرح شده در هیأت دولت، واگذاری این سهام توسط فرابورس را منتفی اعلام کرده است.» 
معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد اظهار نظر جدید رئیس سازمان خصوصی‌سازی را در راستای «بروز نارضایتی میان کارگران معدن سنگ‌آهن بافق، التهاب آفرینی و دامن زدن به اعتراضات» توصیف کرد.
«محمدعلی طالبی» در واکنش به اظهارات رئیس سازمان خصوصی سازی مبنی بر واگذاری «قطعی» 5/82 درصد از سهام معدن سنگ آهن بافق به بخش خصوصی، گفت: برای ما مبهم و نامشخص است که چرا سازمان خصوصی سازی با سیاست‌های کلی دولت ناهماهنگ است، آن هم در شرایطی که این سازمان زیر مجموعه دولت و وزارت اقتصاد به شمار می‌رود.
او ضمن ابراز بی‌اطلاعی از آنچه «اغراض پشت پرده این اظهار نظر» می‌خواند، افزود: ما از سازمان خصوصی سازی گلایه شدید داریم که چرا در چارچوب سیاست‌های کلی دولت عمل نمی‌کند.
این مقام دولتی در ادامه از دولت خواست «با این اظهار نظر‌ها که بر امنیت روانی کارگران معدن سنگ آهن بافق و فعالیت اقتصادی این شهرستان تاثیر می‌گذارد»، برخورد کند.
طالبی گفت: رئیس جمهور تعیین سرنوشت 5/82 درصد از سهام معدن سنگ آهن بافق را به وزارت کار محول کرده است و وزارت کار به پشتوانه دستور رئیس جمهور و مباحث طرح شده در هیات دولت، واگذاری این سهام توسط فرابورس را منتفی اعلام کرده است.
این مقام دولتی تصریح کرد: در جلسه شورای تامین استان یزد که شنبه (۸ شهریور) با حضور «حسین ذولفقاری» معاون امنیتی وزیر کشور و «ابوالحسن فیروزآبادی» قائم مقام وزیر کار برگزار شد، واگذاری سهام 5/82درصدی به بخش خصوصی منتفی شد و ما نیز همین را به کارگران اعلام کردیم.
آنطوری که باید و شاید به بافق نرسیده‌اند
فرماندار بافق ادامه داد: خدا می‌داند، من خدا را گواه می‌گیرم و قسم یاد می‌کنم که تک تک اعضای تأمین استان بر این که حق و حقوق مردم بافق به این وضعیت درآید و خدا می داند که آنقدری که از بافق برده شده به شهرستان برنگشته ،حتی یک هزارمش را هم تأکید دارند. الان هم من اینجا به عنوان فرماندار جلوی دوربین و جلوی جمع اعلام می کنم آنطوری که باید و شاید به بافق نرسیده‌اند. بعد از 04-53 سال هنوز جاده ما مشکل دارد. هنوز مباحث گاز مشکل دارد. گاز و جاده شاید درآمد یک ماه بافق باشد؛ وگرنه کل آن حل می‌شود. این ها همه منتقل شده و عامه هم پذیرفته‌اند.یک موضوعی که در مسائل قبلی 93 روز اعتصاب اگر دوستان خاطرشان باشد دستوری که بالأخره در آن شرایط داده شد این بود که: نماینده دبیر شورای امنیت ملی با اختیار تام به جلسه شورای تامین یزد آمد. 
ادامه دارد....