هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مروارید کویر

مروارید کویر



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، مهم‌ترین معضل فعلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار، فارغ التحصیلانی هستند که پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید، تفکر پشت میز نشینی را دارند. امروز نگاه جامعه به مقوله اشتغال این است که تنها پشت میز نشینی را شغل می‌دانند، این در حالی است که کارشناسان تأکید دارند که برای تغییر این دیدگاه باید تفکر کارآفرینی میان نوجوانان گسترش یابد. از آنجایی که توجه به تولید داخلی در بیانات مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید قرار گرفته است، به این منظور هفته نامه افق کویر سراغ اعظم دانشی، 42 ساله که یک سال و نیم است کار پرورش قارچ را شروع کرده، رفتیم. 
افق کویر   نحوه کار برداشت قارچ چگونه است؟
کمپوست را باید 15 روز استراحت داده و با استفاده از دستگاه، رطوبت و دمای آن را تنظیم کرد، بعد از 15 روز پلاستیک روی کمپوستها باز شده و خاک دهی انجام می گیرد که خاک مخصوصی دارد، سپس بر روی سطح آن سفره های پلاستیکی یکبار مصرف که نفوذدار باشد می کشیم. یک هفته پس از آن سطح کمپوست کپک هایی می زند سطح کمپوست را خراش می دهیم و یکبار دیگر سفره را بر روی آن می کشیم یک هفته بعد دوباره کپک می زند در این مرحله دستگاه ها فرق می کند و دمای بالا باید کاهش پیدا کند تا شوک به آن وارد شود، پس از آن قارچها کم کم شروع به زاییدن می کند. برای برداشت قارچ در بافق مخصوصاً تابستان مشکل آب و هوا داریم، ولی از اوایل مهرماه کار را شروع می کنیم. در حال حاضر 4 سالن داریم که 3 سالن آماده هست و مشغول به کار هستیم. در اوج کار 10نیرو صبح و10 نیرو عصر می آوریم. نیروهای ما موقت هستند دائمی نیستند؛ بعضی وقتها که برداشت بیشتری داریم نیرو بیشتر می آوریم زمان زاییدن قارچ که می‌شود نیروی بیشتر نیاز است. 
افق کویر   از لحاظ درآمدی چگونه‌است؟
باید پای ریسکش ایستاد یکبار برداشت خوب است، ولی زمانی هم اتفاق می افتد که کمبودهایی دارد، باید صبر و تحمل بالایی داشت.
افق کویر   خودتان به فکر راه اندازی کار پرورش قارچ افتادید یا مشوق‌داشتید؟
 خودم علاقه زیادی داشتم، ولی همسرم کمکم کرد. فارغ التحصیل رشته کشاورزی نیستم؛ فقط در کلاسهای پرورش قارچ شرکت کردم و آموزش دیدیم با اینکه هیچ سرمایه ای نداشتم ساخت و ساز ساختمان را شروع کردم. بیشتر وقتم را بنایی و ساخت و ساز سالن ها گرفت. 
افق کویر   برای افرادی که به این کار علاقه دارند چه پیشنهادی دارید؟
کار سختی هست، ولی در کل خوب است و اراده قوی می خواهد.
افق کویر  آیا از طرف جهاد کشاورزی حمایت مالی شده اید؟
برای ساخت و ساز ساختمان، چون زن بودم؛ هیچ حمایتی نکردند و خیلی اذیتم کردند. به دلیل علاقه زیادی که داشتم و با کمک و حمایتهای همسرم موفق به انجام این کار شدم.  
افق کویر   این شغل به زندگی و فرزندانتان لطمه ای وارد نکرده است؟
خیر، اصلاً. صبح و عصر حتماً باید سرکشی داشته باشم، حتی باید بین روز جهت تنظیم فن، تابلو برق ها، رطوبت ساز و.... سر به سالنها بزنم این دستگاهها خیلی حساس هستند؛ بعضی وقتها دستگاهها کار نمی کند، حتماً سرکشی لازم است. 
افق کویر   آیا کار بسته بندی را خودتان انجام می دهید؟ و کار برداشت از همه سالنها باهم است؟
همه سالن ها را نمی توانیم با هم قارچ بریزیم، چون یکدفعه به بار می نشیند و از لحاظ بازاری به مشکل بر می خوریم. اوایل مجوز بسته بندی نداشتیم و بصورت فله ای قارچ را می فروختم در حال حاضر مجوز گرفته ایم و خودمان بسته بندی را انجام می دهیم. اتاق بسته بندی داریم با رعایت تمامی موازین بهداشت و با مجوز در این اتاق بسته بندی ها را در اندازه های مختلف بسته بندی می کنیم و کارت هایمان که به نام مروارید کویر است بروی بسته ها گذاشته می شود.
افق کویر   از مسئولین چه درخواستی دارید؟ 
پس از اتمام کار برداشت قارچ باید کمپوست جدید بیاوریم. اگر جهاد کشاورزی در روستای عباس آباد به ما زمین واگذار کند پس از جمع آوری کمپوستها می توانیم از آن « ورمی کمپوست» بدست آوریم تا کشاورزان و باغبان ها استفاده کنند. در حال حاضر به دلیل نبود جا مجبور هستم کمپوست ها را بیرون بریزم یا به کشاورزان برای استفاده بدهم. جهاد کشاورزی قرارشد زمین آخر جاده باقرآباد به ما بدهند؛ اگر بتوانند در همین منطقه عباس آباد زمین به ما بدهند تا به سالن ها نزدیک باشد بهتر است، چون من برایم سخت است که بخواهم از عباس آباد تا باقرـآباد هر دفعه بیایم و بروم. هزینه زیادی لازم نیاز دارد.
افق کویر   بازار فروشتان فقط بافق است؟ راضی هستید؟
همه چیز آن خوب است، ولی از ما قیمت پایین می خرند. زحمتش از ما هست، ولی سود اصلی را مغازه دار می برد، حتی بسته بندی هایی که از یزد می خرند را گرانتر حسابشان می کنند، ولی ما با قیمت پایین تر با آنها حساب می کنیم.  
افق کویر  اگر خانم خانه داری بخواهد کار پرورش قارچ را شروع کند چه توصیه ای به او می کنید؟
اگر مکانش را داشته باشند می توانند با مبلغ 20میلیون تومان تمام تجهیزات اعم از لوله و اتصالات آلومینیومی جهت طبقه بندی، دستگاه های تنظیم دما، فن و ... را خریداری کنند، این کار را می توانند در اتاق کوچک و حتی برروی سبد های میوه ای انجام دهند و  کمتر هزینه کنند.
افق کویر  حرف پایانی:
تشکر فراوان دارم  از همسرم آقای محمدی همچنین پدر و مادرم که دعای خیرشان همیشه پشت سرم بوده که توانسته ام به این مرحله برسم.
لازم به ذکر است خواهران دانشی «معصومه» و «اکرم» نیز در کار برداشت قارچ کمک حال خواهرشان هستند. آنها رمز موفقیت در این شغل را علاقه، دقت و صرف وقت زیاد می دانند.