هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مرمت عمارت 90 ساله در بافق

مرمت عمارت 90 ساله در بافق



فاطمه السادات ناظری| به گزارش هفته نامه افق کویر، یکی از نوه های آشیخ محمد دها برآن شده است تا خانه قدیمی پدربزرگ خود را که قدمت 90 ساله دارد را مرمت کند. معمار این بنای تاریخی استاد علی اکبر بنازاده بوده است. از ویژگیهایی این عمارت قدیمی تقسیم آن در دو بخش زمستان خانه و تابستان خانه می باشد. در آن زمان اتاق های زیر طاق و شاه نشین به عنوان مهمان خانه استفاده می شد. یکی از اتاقهای مشرف به حیاط دفتر کار آقای دها بود، چون وی کتابخانه مسجد جامع را اداره می کردند کارهای دفتری خود را در آن اتاق انجام می دادند. 
از لحاظ گرمایش و سرمایش عملکرد خوبی داشته است در روزهای تابستان که هوا گرم بود دو زیر زمین داشت که معروف به حوض خانه که جوی آب روان بود و همان جا فرش می انداختند و استراحت می کردند.
و این خانه های قدیمی مزیتی که داشت حتی تیرماه هم خیلی خنک بود؛ چرا که امروزه از ماه اردیبهشت کولر و پنکه روشن می کنیم، همین طور در فصل زمستان اتاقهایی بود که آفتاب گیر بودند و دربرابر هوای سرد زمستان گرم بود. ویژگی دیگر این خانه از کوچکترین فضا  برای نگهداری گندم و کاه و.... استفاده می کردند .در حال حاضر این عمارت با مشارکت میراث فرهنگی در دست تعمیر هست تا این اثر قدیمی سرپا نگه داشته شود و قابل سکونت باشد.