هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مردم یزد تشنه خندیدن هستند

مردم یزد تشنه خندیدن هستند



رضیه زارع پور| 
خنده بر هر درد بی درمان دواست 
                        خنده آغـاز خـوش هـر مـاجراسـت
خنده را بر چهره چـون مهمان کنی 
                     صـورت خــود را اگـر خـنـدان کـنـی
زنـدگـی بـا خـنـده گـر جـاری شـود 
               نـور شـادی گـر بـه چـشمانـت رود
مـی رود غــــم از درون سـیـنـه ات 
                         محو خـواهد شد به خنده کینه ات
 به گزارش هفته نامه افق کویر، در این دوره از زمان و سخت شدن شرایط زندگی که گریاندن راحت تر از خنداندن است گفتگویی با مؤسس و مسئول خانه خنده یزد انجام شده است تا خود پیرامون فعالیت خود توضیحاتی را ارائه نماید. 
افق کویر: لطفاً خودتان را به صورت کامل معرفی کرده و بفرمایید در چه رشته ای تحصیل کرده اید؟
محسن حائری زاده هستم متولد سال64، کارشناس عمران، فارغ التحصیل کارگردانی سینما از مجتمع هنر انقلاب تهران و دانشجوی ارشد مدیریت فرهنگی در اصفهان می باشم. نزدیک به 10 سال است که در بخش های مختلف حوزه طنز فعالیت دارم، ولی از سال 90 که مؤسسه فرهنگی هنری "خانه خنده" را به کمک برادرم صاحب یا همان "هاشم" یا "عموزنجیرباف" و پسرعمویم علیرضا یا همان "باشم" یا "هوشنگ" تأسیس کردیم متمرکزتر و در واقع هدفمندتر در این حوزه فعالیت می کنم. ما سعی می کنیم خنده را همراه با ایجاد تأمل و تفکر در جامعه نهادینه کنیم، اما سه سال است که سعی کردیم فرهنگی تر باشیم و سوای خنداندن به ارتقاء فرهنگ و آموزش جامعه نیز کمک کنیم.
افق کویر: با توجه به تشابه فامیلی، آیا نسبتی با استاد اعظم آیت ا... حائری یزدی دارید؟
پدربزرگم آیت ا... شیخ محمد علی حائری یزدی از روحانیونی بود که قبل از انقلاب برای ادامه تحصیل و تدریس به نجف اشرف مهاجرت می کند و در زمان صدام توسط رژیم بعث به شهادت می رسد، چون هرگز به ایران برنگشت از نعمت حضور وی بی بهره بوده ام؛ اما دغدغه ها و ارث معنوی وی به ما از طریق پدر رسیده است و اتفاقات بسیاری در خصوص تغییر فامیلی افتاده است که بازگو کردنش در این مجال نمی گنجد.
افق کویر: از ایشان چه یادگار معنوی برایتان مانده است؟
نقل قولهای پدر از کلاسهای تدریس ایشان در نجف و کربلا در خصوص نحوه ارائه مطالب به طلبه ها اینگونه بوده که اکثرا به شیوه طنز و همراه با شوخی و مثالهای این چنینی بوده و شاید همین باعث شده تا ما به فکر خنداندن مردم همراه با آموزش و ارائه پیام باشیم و این در ما نهادینه شده که اعتقادات دینی و مذهبی هیچ مغایرتی با شاد بودن ندارد؛ بلکه در دین اسلام تأکید فراوان به شادبودن مؤمن شده است.
افق کویر: تاکنون چه فعالیت های فرهنگی و هنری داشته اید؟
نزدیک به یک دهه از فعالیت ما در زمینه فرهنگ و هنر استان می گذرد اما از زمان تأسیس خانه خنده بطور کاملاً متمرکز به مساله خنده پرداخته ایم و در این راستا اقدام به برگزاری جشن ها، تئاترها و همایش های مختلف نموده ایم و اخیراً با ورود مجدد برادران حائری زاده به تلویزیون این امکان میسر شده تا خنده در دل جامعه نهادینه شود.
حقیر هم در کنار اقدامات مذکور تاکنون سه فیلم کوتاه در پرونده کاری ام دارم که ان شاا... درصدد تولید یک سریال تلویزیونی طنز اجتماعی در استان هستم و اگر همکاری مسئولین بیشتر شود طرحها و ایده های بسیاری در خصوص نشاط اجتماعی خواهم داشت.
افق کویر: در حال حاضر چه کاری در دست اجرا دارید؟
پروژه ای که چندروز پیش به اتمام رسید یک کار ویژه کودکان و نوجوانان بود که مورد استقبال واقع شد و برای بعد از ماه مبارک رمضان ان شاا... دو کار متفاوت داریم که در حال تمرین هستیم، اولی جشنی به مدت یکماه با حضور هنرمندان بنام استان و دومی اجرای یک تئاتر طنز در ژانر کودک و نوجوان که در حال آماده سازی آن می باشیم.
افق کویر: استقبال مردم استان یزد از فعالیت های فرهنگی و هنری چگونه است؟
مردم ما تشنه خندیدن هستند و حال که امکانات رفاهی و تفریحی در حد معقول در یزد وجود ندارد برگزاری این قبیل فعالیتها می تواند موجب رضایت خاطر شهروندان را فراهم کند و خب بالطبع ما هم از این موهبت و استقبال و حمایت مردم بی بهره نبوده ایم و همین باعث ادامه فعالیت و دلگرمی ما شده است.
افق کویر: چه موفقیت هایی در سطح استان و کشور در زمینه فعالیت های خود تاکنون داشته اید؟
همین که ما مردم را می خندانیم و آنها از فعالیتهای ما رضایت دارند یک موفقیت بزرگ است که به آن می بالیم؛ اما در سطح استان و کشور در زمینه تئاتر چه طنز و چه جدی حائز رتبه های برتر شده ایم.
افق کویر: آیا اجراهای خارج از کشور نیز تاکنون در برنامه تان بوده است؟
ما معتقدیم هنوز به سقف یزد نرسیده ایم، اگرچه مردم و دوستان به ما لطف دارند؛ اما در حال حاضر هدف اصلی امان تحقق دو شعار در استان خودمان است و آن "ای یزد، کمی هم تو بخند" و "ما عاشق خنده های دسته جمعی هستیم" می باشد و تا روزی که یزد بعنوان قطب خنده و نشاط ایران شناخته نشده از تلاش خود دست نمی کشیم. هرچند تاکنون برنامه های مختلف و متعددی در سطح کشور داشته ایم، ولی خارج از کشور نه.
افق کویر:آیا کارهایی از نوع فعالیت های شما درآمدزا هست؟
درآمد که دارد، که اگر نداشت هیچ انرژی ای با اینهمه هجمه ای که بر ما وارد است از سوی برخی، هرگز دوام نداشت و ما را از پا در می آورد، اما قطعاً درآمد ما از این کار معنویست و آن پولی که در می آید چون با خنده مردم همراه است برکتش زندگی مارا حفظ کرده است، ولی باور کنید کار فرهنگی و هنری در این زمانه فقط عشق می خواهد و داشتن دغدغه ولاغیر.
افق کویر: لطفاً خاطره ای از کارهایی که تا به امروز انجام داده اید را بیان نمایید:
خاطره به یاد ماندنی زیاد هست؛ وقتی سروکارت با خنده های دسته جمعی باشد؛ اما یک خاطره متفاوت می گویم، از آنجایی که آخرین تئاتر اجرایی ما گریه هم داشت ( ما برای دل مردم کار می کنیم و تئاتر اخیر ما برای خانواده های شهدا بود، چون دِینمون را باید ادا می کردیم)، وقتی تئاتر به پایان رسید و داشتم بازیگران را معرفی میکردم به یکباره خانمی که بنا به سابقه ما، برای خنده آمده بود، از بین تماشاچی ها بلند شد و گفت: شما خوب می خندانید؛ اما خوب هم می گِریانید؛ وقتی از سالن بیرون می رفت گفت سبک شدم و حرفایی که سالهاست دلمان می خواست بگوییم را شما هم گفتید و هم نشان دادید و خوشحال رفت.
افق کویر:  سخن پایانی؟
ما عاشق خنده های دسته جمعی هستیم.