هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مردم می توانند امامزاده را آباد کنند

مردم می توانند امامزاده را آباد کنند



سازمان اوقاف و امور خيريه، سازمانی است که در سطح کلان احياء، حفظ و اداره موقوفات کشور و ساير موارد اختصاص يافته به امور خيريه وعام المنفعه و همچنين اداره و نظارت بر اماکن مذهبی، مساجد و بقاع متبرکه و نشر و گسترش معارف اسلامی و فرهنگ نيکوکاری وقف را برعهده دارد. اين سازمان در شهرستانها و استانهای کشور نيز از طريق اداره کل و ادارات شهرستان، اهداف فوق را پيگيری می کند.
هفته نامه افق کویر با نزدیک شدن به ایام عید باستانی نوروز و اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه گفتگویی با رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق انجام داده است.
***
افق کویر لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
محمد علی کارگران هستم. تقریباً سه سال و سه ماه قبل بعد از اینکه 17 سال در حوزه علمیه قم و یزد تدریس نمودم. به بافق آمدم و به عنوان امریه و کارشناس فرهنگی وارد اوقاف بافق شده و 18 ماه امریه بودم. زمانی که امریه ام رو به اتمام بود زمزمه های تودیع و معارفه رییس قبلی اوقاف مطرح شد و به صلاحدید مسئولین، بنده را به عنوان ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق معرفی نمودند.
افق کویرچه برنامه ای برای توسعه ی امامزاده عبدا... (ع) دارید؟
 سه برنامه اساسی برای توسعه امامزاده عبدا... هست، دو مرحله آن مربوط به اداره اوقاف هست و یکی دیگر از آن مربوط به همکاری و همراهی دقیق فرمانداری، شهرداری و همه مسئولان شهر می باشد. در نقشه اصلی شهر، یک طرح جامعی برای آستان مقدس امام زاده عبدا...دیده شده و انشاءا... به زودی این طرح اجرا شود؛ اما دو برنامه ای که اداره اوقاف برای آستان مقدس دارد یکی مربوط به فضاسازی اطراف آستان هست، الحمدا... در شش ماه دوم سال جاری صحن جوادالائمه(ع) آستان مقدس بتن ریزی آن تمام شد. در حال حاضر ورودی و خروجی آستان مقدس آزاد هست. هیأت مذهبی و زوار به راحتی می توانند رفت و آمد داشته باشند. حدود 50 درصد طرح تکمیل و کارهای اساسی آن انجام شده، ولی ظریف کاری های آن هنوز باقیمانده است. مورد دیگر تزیئنات داخل آستان هست که عمدتاً از خیران و نیکوکاران استفاده می شود. و به هیچ وجه تا به امروز یک ریال از آستان مقدس برداشت نشده. خیرین هم بیشتر از والدین شهداء و افرادی که در همه قسمتهای شهرستان سرمایه گذاری کردند می باشند. در آیینه کاری آستان هر متری که هزینه آن تأمین شود با طرف مقابل قرارداد بسته می شود خود شخص خیر وجه مورد نظر را به حساب آینه کار می ریزد و آینه کار شروع به کار می کند، اداره اوقاف فقط نقش نظارتی دارد تا تخلفی صورت نگیرد.
افق کویرشهروندان بافقی همیشه این پرسش را مطرح می کنند که پول امامزاده عبدا... در چه مواردی استفاده می شود؟
به بحث مهمی اشاره نمودید، همیشه قصد داشتم این مطلب را در بین نمازهای واجب مطرح کنم که پول آستان مقدس به هیچ وجه نه به یزد می رود و نه به تهران. مبالغی که در ضریح توسط مردم ریخته می شود، خرج مسائل خود آستان می شود هر ماه با بیمه تکمیلی خدام و حقوقی که می گیرند حدود 11 میلیون تومان پرداخت می شود. استهلاک‌ها، وسایط نقلیه، فاضلاب، برق و تأسیسات هم هست. در مجموع هر دو ماه یک دفعه غباروبی داریم. از طریق سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه تقسیم بندی شده و پولی که از ضریح مقدس جمع آوری می شود، به دست اوقاف می رسد.
تأمین هزینه ساخت و سازهایی که صورت می گیرد و کارهای فرهنگی از پول ضریح هست. مجموعه فرهنگی شامل اعیاد، ولادتها و شهادتها می باشد. غیر از اینکه در طول سال از طرف سازمان کل اوقاف و امور خیریه نزدیک به 17 طرح پیاده می کنیم که اولین آن طرح آرامش بهاری هست که همراه با سال نو و آخرین آن نیز به طرح آرامش بهاری ختم می شود.
در ماه های مختلف سال طرح های مختلف داریم با بخش نامه های مختلف. فروش قبرهایی که در آستان صورت می گیرد، صددرصد برای بخش عمرانی هزینه می شود؛ لذا این شائبه که در ذهن دوستان هست که گفته می شود پول آستان از شهرستان بیرون می رود، اصلاً این طور نیست.
افق کویربا توجه به توضیحاتی که ارائه دادید آیا وقفیات امامزاده جوابگوی هزینه هایی که گفته شد هست یا خیر؟
 وقفیات آستان مقدس نوعاً زمینهایی هست که آب ندارد و کشت نمی شود یا قنواتی هست که آب ندارد و خشک شده است و هیچ استفاده ای از این وقفیات به هیچ عنوان نمی توان کرد و بتوان از آن هزینه ها را تأمین نمود؛ البته زمینهایی موقوفی ارزش ریالی دارد، ولی نمی توان از آن به نحو شایسته استفاده کرد؛ چرا که بهره برداری از آن موقوفات نمی شود.
افق کویرخیرین برای آنکه بخواهند در قسمت طرح آیینه کاری شرکت کنند. چه کار باید انجام دهند؟
اطلاع رسانی از طریق نمازهایی که در آستان قدس برگزار می شود هست و مسائل در بین نمازها و بعد از نمازها با مردم در میان گذاشته می شود. هیچکس را ملزم نکردیم که چه مقدار از آینه کاری را بر عهده بگیرید. هر کس که به دفتر آستان مقدس یا اداره اوقاف مراجعه کند در قبض ها مشخصات خیر ثبت و تاریخ و مبلغی که پرداخته شده، نوشته می شود.
انشاءا... در پایین آینه کاری قسمتی را برای اسامی خیرین در نظر گرفته شده که به صورت کنده کاری و آینه کاری زیبایی در آستان امامزاده بر روی دیوار نصب خواهد شد.
افق کویرچه برنامه ای برای مهمانان نوروزی و زواری که به شهر می آیند دارید؟
برای نوروز طرحی به نام آرامش بهاری داریم؛ همانطور که می دانید امسال سال دومی هست که ایام فاطمیه در ایام نوروز قرار گرفته، حتی نام طرح از سال گذشته به خاطر ایام فاطمیه به "آرامش بهاری و سوگواری یاس نبوی" تغییر نام پیدا کرده هست. چیدن سفره هفت سین با القاب حضرت فاطمه (ص) که با سین آغاز می شود، خواندن دعای تحویل سال و سخنرانی از جمله برنامه های این طرح می باشد. این طرح از 28 اسفند شروع می شود همراه با غرفه هایی که تحت عنوان مشاوره، همه واقف باشیم، پاسخ به مسائل شرعی، پاسخ به شبهات و غرفه کودکان که تا 15 فروردین ماه ادامه دارد.
افق کویر برای اسکان مهمانان نوروزی چه برنامه ای دارید؟ در آستان مقدس پذیرایی به صورت آب و چایی حتی برای اینکه غذایی طبخ کنند مشکلی نداریم، منتها در آستان مقدس جایگاه خاصی برای اینکه همه زائرین در آن اسکان پیدا کنند نیست. البته زمانی که زوارها به صورت سرویسهای متناوب و مختلف می آیند، می توانند از سالنهای امامزاده عبدا... آستان استفاده کنند. ما هم هر وسیله رفاهی که بخواهند دراختیارشان قرار می دهیم که خدای نکرده خاطره ی بدی از این شهر نداشته باشند، ولی اینکه بگوییم یک سوئیت مستقل داریم،نه! انشاءا... همه این برنامه ها در طرح جامع جوادالائمه(ع) دیده شده است.
افق کویرسرویسهای بهداشتی آستان مقدس با مشکلاتی روبرو است برای این مشکلات چه برنامه ای دارید؟
برای سرویسها طرح جامعی در نظر گرفته شده و تصویب هم شده است که یکی از مهمترین کارها است. خیرین هرگز در این قسمت سرمایه گذاری نمی کنند؛ لذا خیرین را به سمت آیینه و تزیینات آوردیم و هزینه های این قسمت از قسمت هزینه های عمرانی تأمین می شود. رنگ آمیزی درب ها، عوض کردن سنگ فرش ها سرویس ها شروع شده، انشاءا... تا ایام نوروز بحث فشار آب نیز حل خواهد شد.
افق کویر در ایام عید برای غذای زوار چه برنامه ای دارید؟
 بودجه فرهنگی آستان محدود است خیلی انتقاد می شود که چرا غذای حضرتی به زوار داده نمی شود؟ به خاطر محدود بودن بودجه نمی توانیم مانند آستان قدس رضوی این کار را انجام دهیم، اما در نظر داریم که امسال در چند نوبت ژتون هایی را دراختیار مردم قرار دهیم.
افق کویر آیا بازارچه های امامزاده در ایام عید باز هست یا خیر؟
الحمدا... از دو ماه قبل تا به امروز رابطه خوبی بین اداره اوقاف و مستأجرین آستان برقرار شده است. اداره اوقاف عزت، حرمت و بزرگ منشی مستأجرین آستان را داشته و خواهد داشت و دید و سیاست اوقاف این هست که هیچ گاه حاضر نیست با بازاریان که ارباب آنها آقا امامزاده عبدا... هست و با دید دیگری به آستان مقدس می آیند و در نماز جماعت، هیأت های مذهبی و جشن ها شرکت می کنند جز احترام و حرمت گذاشتن کار دیگری انجام دهیم. ایام نوروز مغازه ها باز هست و خوشحالیم که بازارچه آستان روز به روز شلوغ تر شود.
افق کویرچه تقاضایی از مردم دارید؟
از مردم می خواهیم که به امامزاده عبدا...(ع) بیشتر بها بدهند، چون نگین شهر هست و آن را با امامزاده های سایر شهرستانی دیگر قیاس نکنند، امامزاده های شهرهای دیگر مردم آن کم کم دست به دست هم دادند و امامزاده شهرستان خود را آباد کردند. باید کاری کنیم که امامزاده شهرمان نیز همینطور شود.
افق کویرحرف پایانی:
تأکید می کنم که پولی که از آستان مقدس بیرون برده نمی شود و همه هزینه ها خرج آستان می شود. شهروندان به حاشیه ها دامن نزنند و حالا که فرصتی بدست آمده و هماهنگی با محوریت امام جمعه بزرگوار و فرماندار محترم و همه دستگاه ها با اداره اوقاف شده بتوانیم امامزاده عبدا... همانطور در سیستم سامانه کشور جزء امامزادگان شاخص کشور هست همانطور هم رتبه اول را داشته باشد. در پایان از امام جمعه محبوب شهرستان که حامی اوقاف بودند تشکر می کنم؛ اگر توانستیم در این دو ماهه کاری انجام دهیم همت و کمک امام جمعه شهر و دیارمان هست و این تجربه برای شخص بنده به وجود آمد؛ اگر در همه کارها محوریت امام جمعه شهر باشد و همراهی کامل با فرمانداری صورت بگیرد خیلی از مسائل شهر حل می شود.