هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مردم قدرشناس هستند

مردم قدرشناس هستند


مردم قدرشناس هستند

حوادث اخیر بافق نشان داد که مردم همان گونه که در تمامی صحنه های انقلاب و پس از آن حضور داشتند در مسایل شهری و اجتماعی خود نیز حضوری موثر دارند. این موضوع نشان دهنده آن است که مردم از بینش و آگاهی بالایی برخوردار هستند و تمامی حرکات و رفتارهای پیرامون خود را رصد می کنند. 
درس این چند روزه چیزی نبود جز آن که مردم به خوبی اعلام کردند پشت سر مسئولانی که با آنها و برای آنها باشند ایستاده اند و حاضر هستند تا جان و مال خود را در راه اهداف بلند آنان اهداء کنند. بیانات امام جمعه بافق و حضور پر صلابت نیروهای بسیج برای حل این اعتراضات نشان از آن داشته و دارد که نخواهند گذاشت تا بی فکری برخی لطمات جبران ناپذیری به بار آورد! 
در کلام و سیره بزرگان دین به صراحت آمده هرگاه میان مردم و مسئولان فاصله ای بیفتد بسیاری از مشکلات بروز خواهد نمود.  امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامه ای به فرماندار مکه می نویسند:" نباید میان تو و مردم، واسطه و سفیری جز زبانت و حاجب و پرده داری جز چهره ات باشد." که اگر چنین شد تباهی و نابودی دامن مسئول را خواهد گرفت و آن گاه جامعه به جای پیشرفت و توسعه مسیری ناکجاآباد را در پیش خواهد گرفت. 
وقتی مسئولی بدون واهمه با مردمش سخن بگوید باعث خواهد شد تا درجان و روح آنها نفوذ پیدا کند؛ این جاست که نه تنها بر مردم بلکه بر روح و جان آنان نیز حاکم خواهد بود. حضرت علی (ع) در نامه‌ای خطاب به مالک اشتر چنین دستور می‌دهد:‌«برای شنیدن سخنان کسانی که حاجت و گرفتاری دارند، زمانی از وقت خود را اختصاص ده که با ایشان بنشینی و بدون داشتن محافظ، در کمال فروتنی، کلامشان را بشنوی.» ایشان در ادامه این نامه می‌آورند: «نگذار زمان دور بودن تو از مردم طولانی شود» وقتی این زمان به درازا بینجامد کبر و غرور خودنمایی می‌کند.  از این رو هست که مسئولانی با مردم و برای آنان کار و خدمت کنند؛ همیشه در قلب و روح مردم تأثیرگذار هستند. اینجاست که مردم خود قدردان مسئولانی خواهند بود که برای‌شان خدمتی کرده باشد.
محمدحسین تشکری