هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مردم سیب‌زمینی زیر ۱۰۰۰ تومان را برای همیشه فراموش کنند

مردم سیب‌زمینی زیر ۱۰۰۰ تومان را برای همیشه فراموش کنند


عضو هیات مدیره اتحادیه سیب‌زمینی کاران در گفت‌وگو با تسنیم:

حسن محمدی در گفت و گو با تسنیم، با بیان اینکه قیمت سیب زمینی در برخی نقاط کشور تا 4 هزار تومان نیز افزایش یافته است، اظهار داشت: ما سال گذشته پیش بینی کرده بودیم که بهای این محصول در روزهای پایانی سال تا چهار هزار تومان افزایش می یابد اما مسئولان این مسئله را انکار کردند.
وی افزود: مسئولان با ارائه آمار کذایی و با وجودی که می دانستند چنین اتفاقی رخ می دهد عمدا برنامه‌ای برای آن طراحی نکردند.
 محمدی با اشاره به اینکه در کشور ما مسئله آب از بهداشت نیز ضروری‌تر است، اضافه کرد: با توجه به اینکه سیب زمینی محصولی آب‌بر است برای توسعه کشت آن احتیاج به برنامه‌ریزی مدون داریم.
 وی با بیان اینکه دولت برنامه‌های جدیدی برای توسعه کشت سیب زمینی دارد،ادامه داد: به نظر بنده واردات دو هزار تن بذر برای تامین نیاز  کشور کارساز نیست. چراکه احتمال دارد ما همچنان با کمبود این محصول مواجه شویم.
 عضو هیات مدیره اتحادیه سیب زمینی کاران کشور تاکید کرد: در حال حاضر غالب سیب زمینی مصرفی مردم سیب کهنه و محصول پارسال است.
 وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت تمام شده سیب زمینی سر زمین 500 تا 600 تومان بود، افزود: بهای این محصول در انبار با احتساب هزینه‌های نگهداری آن به 800 تا هزار می رسید .
 محمدی ادامه داد: این محصول به قیمت 1500 تومان به دست واسطه‌ها رسیده و آنها این سیب زمینی را به بهای 1800 تا دوهزار تومان به مغازه‌ها می دادند.
 وی افزود: مغازه‌داران نیز باید این محصول را به بهای 2500 تومان به مصرف کنندگان عرضه کنند.
 محمدی با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های کشاورزی گفت: قیمت کود شیمیایی فسفات طی دو سال گذشته از کیسه ای سه تا چهار هزار تومان به 70 هزار تومان افزایش یافته است.
 وی ادامه داد: همچنین بهای کود مرغی از کیلویی 30 تومان به 300 تومان رشد کرده است.
 محمدی اضافه کرد: همچنین قیمت تراکتور از 14 میلیون به 45 میلیون تومان افزایش یافته است.
 وی با بیان اینکه همه این مسائل بر روی افزایش قیمت تمام شده تولید سیب زمینی تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: در حال حاضر  قیمت تمام شده تولید سیب زمینی سرزمین (بدون تاثیر هدفمندی یارانه‌ها) هزار تومان است.
 وی با بیان اینکه تولید این محصول برای کشاورزان در هر هکتار 30 میلیون تومان هزینه دارد، اضافه کرد:  تولیدکنندگان باید از تولید خود حداقل 30 درصد سود ببرند .
 محمدی تاکید کرد: با تمام این مسائل افزایش بهای سیب زمینی تا پنج هزار تومان ناشی از کمبود این محصول و جو روانی ایجاد شده است.