هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مراقب این گاف‌های بزرگ در محل کار باشید

مراقب این گاف‌های بزرگ در محل کار باشید


مراقب این گاف‌های بزرگ در محل کار باشید

در محیط کار باید خیلی مراقب رفتار خود باشید. در همه بخش‌های زندگی باید مراقب بود. اما در محل کار بیشتر، زیرا ممکن است خطاهای به ظاهر ساده و گاف‌هایی بدهیم که به اخراج شدنمان منتهی شود. برخی از آنها را در ادامه ذکر کرده‌ایم تا پس از این بیشتر مراقب باشید.
چای صبحگاهی
اول صبح چیزی که همه کارمندان دوست دارند یک لیوان چای داغ یا یک فنجان قهوه است. این نوشیدنی‌ها برای آغاز یک روز خوب بسیار ضروری به نظر می‌‌‌‌‌رسند. به‌ویژه که در روزهای سرد پاییز یا زمستان باشیم. اما باید توجه داشته‌باشید اگر در آشپزخانه برای خود چای ریختید و قوری دیگر چای نداشت، آن را خالی روی کتری یا سماور قرار ندهید. این نشان می‌دهد به‌غیر از خودتان به هیچ فرد دیگری اهمیت نمی‌دهید.
با همین رفتار کوچک می‌توان نتیجه گرفت به هیچ عنوان در کار گروهی نمی‌توان روی شما حساب کرد. اگر یک چای تازه دم نکنید «تنبل» هم شناخته می‌شوید و به طور کلی برای موقعیت کاریتان چندان مناسب نیست.
روش ارتباط برقرار‌ کردن با همکاران
یکی از مسایلی که مدیران را بسیار عصبانی می‌کند و باعث می‌شود تا دید منفی به کارمند خود پیدا کنند، این است که کارمند برای همه کارها و ارتباطات خود با مدیر، همکاران یا مشتری‌ها فقط از ایمیل استفاده می‌کند. این مساله می‌تواند از روی خجالت زیاد، کم تجربه بودن یا تنبل بودن فرد صورت بگیرد. هر چه که هست، پسندیده نیست. مدیران انتظار دارند کارمند کارهای مهم خود را تلفنی یا رودر‌رو به طرف بگویند.
بهانه آوردن
به عهده نگرفتن مسئولیت کارهای اشتباه نه تنها چهره بدی از شما می‌سازد، بلکه باعث می‌شود تا دیگران دوست نداشته باشند با شما همکاری کنند. اشتباه کردن برای انسان است. همه انسان‌ها ممکن است دچار خطا بشوند. درست این است که مسئولیت اشتباه خود را به عهده بگیرید و با بهانه‌های واهی و کم ارزش چهره خود را نزد دیگران خراب نکنید. اگر به طور مثال، در ارائه گزارش کار خود تأخیر داشته‌اید، عذرخواهی کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آن را ارائه دهید.
حضورفکری نداشتن در جلسات کاری
شاید در جلسه یا نشست کاری باشید که به شما یا مسئولیت‌های شما ارتباطی نداشته باشد و این مسئله باعث سر رفتن حوصله‌تان بشود. به همین دلیل، تصمیم می‌گیرید در زیر میز به طور مخفیانه با تبلت یا گوشی خود ایمیل‌هایتان را چک کنید یا با همسر یا نامزد خود اس‌ام‌اس بازی کنید. این رفتار از دید مدیر دور نمی‌ماند و برایشان خوشایند نخواهد‌بود. مدیران انتظار دارند، کارمند همان‌قدر که حضور فیزیکی دارد، از نظر فکری نیز در جلسه و مسایل کاری دخیل باشد. این رفتار باعث ناامیدی مدیر می‌شود.
صحبت در مورد مسایل خصوصی
مدیران اصولاً دوست ندارند کارمندان در مورد مسایل شخصی خود با یکدیگر حرف بزنند و مدام از تفریحات آخر هفته برای هم تعریف کنند. این باعث می‌شود تا حواس فردی که شنونده است پرت شود و حق او ضایع شود. به همین دلیل در بسیاری از شرکت‌ها از صمیمت کارمندان جلوگیری می‌شود. اینکه موقع ناهار با یکدیگر در مورد رویدادهای هیجان‌انگیز آخر هفته حرف بزنید اشکالی ندارد، اما این مسئله نباید به پشت میز و ساعت کاری کشانده شود.
کیفیت را فدا نکنید
همیشه همه کارها برعکس می‌شود. وقتی فشار زیادی روی شانه شما است که کارها را با سرعت بیشتری انجام دهید، می‌بینید از همه عقب‌تر هستید و لاک‌پشت از شما سریع‌تر عمل می‌کند. در این مواقع، کارمندان بسیار تمایل دارند سرعت عمل خود را به مدیر نشان دهند و به همین دلیل، کیفیت را فدای زمان می‌کنند. وقتی کارمندی طرح‌ها نهایی را در زمانی زودتر از بقیه روی میز مدیر می‌گذارد و مدیر ده‌ها ایراد از آن می‌یابد، تازه ابتدای بدبختی است.
آلوده کردن هوا
لطفأ انواع شمع، عود، خوشبو کننده و حتی عطر و ادکلن‌های خود را در خانه بگذارید بماند. شاید شما تصور کنید این وسایل بوی خوبی دارند اما شاید همکارتان دوست نداشته باشد یا حتی به آن حساسیت داشته باشد.
بهداشت را رعایت کنید
امیدواریم جزو افرادی نباشید که پس از صرف ناهار ظرف خود را بر نمی‌دارند و میز را تمیز نمی‌کنند. در آن شرکت فقط شما کار نمی‌کنید. باید پس از خوردن غذای خود، میز را تمیز کنید و ظرف‌هایتان را بشویید. در غیر این‌صورت نشان می‌دهد برای دیگران ارزشی قائل نیستید و این به هیچ عنوان خوب نیست. مسلماً هیچکس انسان گند دماغ یا فردی که بهداشت را رعایت نمی‌کند را قبول نمی‌کند.
با صدای بلند تلفن حرف زدن
مطمئن باشید همکار شما به هیچ عنوان دوست ندارد حرف‌های شما با مادرتان را بشنود. با صدای بلند با تلفن حرف‌زدن فقط موجب آزار و حواس‌پرتی همکاران می‌شود. شرط ادب این است موبایل خود را بردارید و از اتاق خارج شوید. یا اگر مجبور هستید پشت میز خود بمانید، بسیار کوتاه و آرام صحبت کنید. وقتی بلند با تلفن صحبت می‌کنید در واقع به دیگران بی‌احترامی می‌کنید و غیرمستقیم می‌گویید برای حقوق آنها هیچ ارزشی قائل نیستید.
کنکاش در مورد مسایل خصوصی
شاید با همکار خود خیلی هم صمیمی باشید اما باید محدودیت‌ها را بدانید. شما نمی‌توانید در مورد مسایل خصوصی او کنکاش کنید. شما دوست چندین ساله نیستید که از همه مسایل زندگی همدیگر آگاه شوید. بهتر است پیش از اینکه هر سؤالی در مورد مسایل خصوصی همکارتان بپرسید، به زندگی خود فکر کنید و ببینید آیا دوست دارید آنها را از این موارد آگاه کنید.
اعتراض‌های دائمی
ابراز تأسف کردن و همدلی خواستن همکاران در مورد مشکلات کاری یک بحث است، اما اینکه مدام در حال اعتراض و بیان مشکلات باشید، بحث دیگری است. به جای اینکه نگاه خود را به مسایل منفی معطوف کنید، به ‌خوبی‌ها فکر کنید. به این ترتیب انرژی خود را از دست نمی‌دهید.