هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مدیریت بحرانی که در هتل نیکان گذشت

مدیریت بحرانی که در هتل نیکان گذشت



فرمانداری بافق، آخر هفته پیش، همایشی با عنوان  مدیریت بحران شهرستان های استان با عنوان غدیر ۳ به مدت دو روز با حضور ۳۰۰ نفر در شهرستان بافق برگزار کرد.  مطابق با گفته های دبیر این ستاد: از این تعداد ۲۶۰ نفر فرماندارن، بخشداران، شهرداران و مدیران ادارات (اعضای شورای مدیریت بحران) و ۴۰ نفر اساتید و مدیران کل استان و ارزیابان دوره بودند.  هدف از برگزاری این همایش، افزایش آمادگی و آگاهی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در سطح شهرستان های استان ذکر شده است.  
بی شک می دانیم در علم مدیریت، برای  بحران  تعاریف مختلفی بیان شده است؛ اما متعارف ترین تعریف این است: 
«حادثه‌ای که به طور طبیعی و یا توسط بشر به طور ناگهانی و یا به صورت فزاینده به وجود می‌آید و سختی و مشقتی به جامعه انسانی به گونه ای تحمیل نماید که جهت بر طرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق العاده باشد.»
بدین منظور مدیران بحران تلاش دارند از طریق « مشاهده سیستماتیک بحرانها و تجزیه و تحلیل آنها در جستجوی یافتن ابزاری که بوسیله آنها بتوان از بروز بحران ها ، پیشگیری نمایند و یا در صورت بروز آن در خصوص کاهش اثرات آن آمادگی لازم امداد رسانی سریع و بهبودی اوضاع را داشته باشند» حال  توجه کنید مدیریت بحرانی که در هتل مجلل نیکان بگذرد چه مخلوقی از آن زاده خواهد شد که بتواند بهبود اوضاعی را رقم بزند.استراحت در هتل نیکان و پذیرایی سه وعده در فضایی مطبوع با کولرهای گازی و دستگاههای خنک کننده؛ شاید بگویید نباید بخیل بود و باید برای حضور میهمانان هزینه داد تا خاطر میهمانان که همگی بخشدار و فرماندار هستند، مکدر نشود! در پاسخ باید گفت: این میهمانان با سایرین فرق دارند، اینان مدیرانی هستند که در لحظات بحرانی باید  برای رفع خطرات و آسیب ها بکوشند و تا زمانی که یک مدیر در شرایط آن بحران قرار نگیرد چگونه می تواند تصمیم بگیرد. مدیریت بحرانی که در هتل بگذرد، مدیریت بحران نیست؛ بلکه پیک نیکی است که مدیران برای تفرج خاطر و رهایی از کار روزمره رنج سفر بر خود هموار کرده و امده اند. پر واضح تا زمانی که سربازی در موقعیت جنگ قرار نگیرد، نمی تواند به خوبی بجنگد؛ در نتیجه این سرباز را در موقعیت جنگ های بیرونی قرار می دهند و با انجام برنامه های مانند حرکت در شب یا خشم شب او را در موقعیت جنگ آزمایشی یا به اصطلاح امروزی مانور قرار می دهند. ولی در همایش فرمانداران این کار صورت نگرفت! آیا مدیران بحران در چادر و در کویر یا بیابان چادر زدند و شب را به روز رساندند، تا اگر خدای نخواسته بحرانی مانند: زلزله، آتش سوزی یا جنگ جامعه را فرا گرفت آنان تجربه ای داشت باشند. به هر حال این گونه همایش ها نباید به محلی برای خرج کردن پول تبدیل بشود؛ در شرایطی که کسری بودجه در ادارات ما موج می زند و برخی ارگان ها از پرداخت قبوض آب و برق خود ناتوانند و یا همین فرمانداری اشتراک سالانه افق کویر را از سال 94 پرداخت نکرده است که پولی ندارد؛ ولی اکنون میلیون ها تومان خرج می شود و آن هم در شرایطی که بازدهی زیادی از آن به چشم نمی آید و یا لااقل گزارشی نشده است و به اصطلاح اطلاع رسانی نیز صورت نگرفت! 
به هر حال؛ حل بحران ها امکان پذیر نخواهد بود مگر با «حضور مداوم در بحران ها »؛ در این صورت است که بحران ها با کمترین هزینه ایی برطرف خواهد شد؛ زیرا مدیر در  دل بحران ها پرورش یافته است. 
 
محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول