هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مدرسه کمر

مدرسه کمر



اعمال روزانه ما بر عملکرد ستون فقرات کمری تأثیر دارد. بنابراین انجام اعمال روزانه به روش صحیح می‌تواند از ابتلا به ضایعات کمری جلوگیری کرده و در صورت وجود ضایعه آن را بهبود بخشد. روش‌های آموزش و انتقال اطلاعات مربوط به مراقبت، پیشگیری و درمان کمردرد را مدرسه کمر می‌نامیم. به عبارتی مدرسه کمر کلیه روش‌هایی است که به افراد آموزش می‌دهند از طریق حرکات طبیعی بدن چگونه از حملات کمر درد بکاهند. مدرسه کمر در محیط خانه، در محیط کار، در محیط‌های ورزشی و مدرسه کمر عمومی. تأکید ما بر مدرسه کمر عمومی است.
وضعیت‌های مناسب برای پیشگیری و درمان کمردرد
نحوه ایستادن
1- سر را بالا نگه دارید: قائم و راست. سر را به جلو و چانه را به داخل بدهید. چانه را به عقب و یا پهلو کج نکنید. قفسه سینه را جلو نگاه داشته و استخوان کتف را عقب نگاه دارید. زانوها را صاف نگاه داشته و فرق سرتان را به سمت سقف بکشید. شکم را به داخل دهید. باسن را به عقب و یا جلو کج نکنید.
2- سعی کنید به مدت طولانی در یک وضعیت نایستید اما هر گاه مجبور به این کار شدید سعی کنید یک جعبه و یا چهار‌پایه به ارتفاع 20 سانتی متر زیر یک پا قرار دهید و پس از ده دقیقه پای بالا آمده را با پای دیگر عوض کنید. برای کارهای روزمره‌ای چون اتو زدن نیز همین روش را بکار گیرید.برای شستن ظروف می‌توانید درب کابینت  را باز نموده و یک پای خود را روی کفه داخل کابینت بگذارید. اگر در جایی چهار‌پایه وجود ندارد مانند حالت آزاد باش در ارتش، ابتدا روی یک پا بایستید و پس از چند دقیقه پا را عوض کنید.
نحوه راه رفتن
برای راه رفتن صحیح بیش از هر چیز باید به وضعیت لگن توجه نمایید. اگر لگن چرخش رو به عقب داشته باشد گودی کمر صاف می‌شود و باسن کوچک می‌شود. عضلات شکم سفت و گوشها به موازات شانه قرار می‌گیرند.
نکته مهم دیگر کفش مناسب است. کفش باید کاملاً اندازه پا باشد و پا درون آن لق نزند. پاشنه کفش بهتر است 3 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد، نرم و پشت آن بریده باشد. هرگز از کفش پاشنه بلند استفاده نکنید و تا می‌توانید در سطوح ناهموار و سربالایی و سر پایینی راه نروید.
نحوه نشستن روی صندلی و مقابل کامپیوتر
1- صاف و قائم بنشینید.کمر راست و شانه‌ها به عقب. باسن شما باید با پشت صندلی در تماس باشد. سه قوس طبیعی بدن باید حین نشستن حفظ گردند. استفاده از یک تکیه‌گاه که30 سانتی‌متر پهنا و 7/5 تا 10 سانتی‌متر قطر داشته باشد در محل گودی کمر (تقریباً در ناحیه‌ای که کمربند شلوار قرار می‌گیرد) سودمند  می‌باشد.
2- وزن بدن را به طور مساوی روی دو سوی باسن خود توزیع کنید. زانوها 2 الی 3 سانتی‌متر باید از لبه صندلی جلوتر باشد و همسطح باسن یا بالاتر از آن قرار بگیرد برای این کار می‌توانید از یک چهار پایه استفاده کنید. پاها نباید روی یکدیگر قرار گیرند.
3- مچ دستها باید مستقیم باشد و به سمت بالا و پایین و یا طرفین خم نشده باشد. آرنج نیز باید اندکی از90 درجه گشوده‌تر باشد.
4- مانیتور باید 45 الی 55 سانتی متر از پیشانی فاصله داشته باشد. رأس مانیتور نیز با سطح چشم‌ها در یک راستا باشد.
نحوه بلند کردن وحمل اشیاء
1- همواره از ناحیه زانوها در حالی که کمر خود را صاف نگاه داشته‌اید خم شوید. هیچگاه از ناحیه کمر خم نشوید.
2- پاها را اندکی از یکدیگر فاصله داده تا روبروی جسم قرار گیرید. عضلات شکم را سفت و منقبض کنید و جسم را از زمین بلند کنید سپس زانوها را به آرامی صاف کنید.
3- هنگام روی زمین قرار دادن اجسام نیز همان مراحل بلند کردن را طور معکوس انجام دهید.
4- هنگام حمل کیف و چمدان آنها را بطور متناوب با دست دیگر حمل کنید تا توازن بین دو سمت بدنتان حفظ گردد.
5- همیشه بین هل دادن اجسام سنگین و یا کشیدن آنها، گزینه هل دادن را انتخاب کنید. برای این کار پشت خود را به جسم سنگین تکیه دهید و با فشار عضلات پا و ران جسم را هل دهید.
6- برای بغل کردن کودکان قوانین بلند کردن اجسام را بکار ببرید.  
نحوه خوابیدن
1- تشک به اندازه ای سفت باشد که موقع خواب در ناحیه کمر گودی ایجاد نشود. لازم نیست خیلی سفت باشد یا روی پتو بخوابید.
2- هنگام خوابیدن به پشت، یک بالش زیر زانوها قرار دهید ودر صورتی که به پهلو می خوابید، زانوهایتان را به اندازه‌ای خم کنید که کف دست به زانو برسد و یک بالش بین زانوهایتان قرار دهید.
3- هیچگاه به روی شکم نخوابید چون به کمر و گردنتان فشار وارد می‌آید. هرگاه خواستید این کار را بکنید حتماً یک بالش زیر ناحیه میان تنه خود قرار دهید.
4- هنگام برخاستن از روی رختخواب با کمک دستها بلند شده و ناگهان از ناحیه کمر خم نشوید.
نحوه خم شدن
در موقع خم شدن باید زانوها بیشتر از لگن خم شود و ستون مهره‌ها صاف باشد، شانه‌ها صاف در یک خط باشند و قوس به طرف جلو پیدا نکند، پاها  از هم فاصله کافی داشته باشند و شکم سفت باشد.
نحوه لباس پوشیدن
موقع لباس پوشیدن یا در آوردن شلوار، جوراب یا کفش نباید از کمر خم شوید. باید بخوابید یا به دیوار تکیه کنید و در حالی که کمر صاف است با خم کردن ران و زانو وضعیت مناسب را به وجود بیاورید.
نحوه هل دادن وکشیدن اشیاء
در موقع هل دادن وکشیدن اشیا مانند استفاده از جارو برقی یا استفاده از جاروی تی شکل جهت شستن زمین باید دسته جارو به بدن هر چه نزدیک تر باشد، گودی کمر با چرخش لگن صاف شود، شکم تو باشد. باسن زیر بدن قرار گیرد و زانوها خم و متحرک باشند.  
نحوه شستن دست و صورت در دستشوئی
زانوها کمی خم و پاها کمی بیشتر از عرض شانه باز باشد، به جای خم شدن از ناحیه کمر از ناحیه ران خم شوید و به دستشوئی تکیه کنید.
در مقالات متعدد نشان داده است که مدرسه کمر تعداد روزهای بستری شدن بیمار در بیمارستان را کاهش داده، نیاز به داروهای مسکن را کم می‌کند و از روزهای کاری از دست رفته بعلت کمر درد می‌کاهد.      زهرا درندی