هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مجوز بهره برداری از 15 هزار هکتار گیاه آنغوزه صادر شد

مجوز بهره برداری از 15 هزار هکتار گیاه آنغوزه صادر شد



محمدزرگران در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه از سال 93 تا امسال بدلیل خشکسالی و نبود بارش، برداشت گیاه آنغوزه ممنوع شده بود افزود: اما خوشبختانه در سال جاری در کمیته فنی بهره برداری آنغوزه تلخ و شیرین مجوز برداشت آن در شهرستان های مهریز،بافق و بهاباد به دلیل پراکنش نسبتا خوب بارندگی و رویش مناسب آن مصوب و صادر شد.
وی با بیان اینکه صدور این مجوز برای یکصد نفر فرصت شغلی ایجاد می کند اظهار کرد: در رویشگاه های شهرستانهای مهریز و بهاباد 6 هزار و 542 آنغوزه شیرین و بافق و بهاباد 9 هزار و 335 کیلوگرم آنغوزه تلخ برداشت می شود.
زرگران، ارزش ریالی شیره آنغوزه شیرین را دو میلیون ریال و تلخ را 900 هزار ریال اعلام کرد و افزود: این گیاه از این خطه به هندوستان و کشورهای اروپایی صادر می شود.
وی خاطر نشان کرد: برداشت آنغوزه از مراتع، منوط به صدور اخذ مجوز از منابع طبیعی است که مجوز بهره برداری نیز از طریق برگزاری مزایده به افراد حقیقی و حقوقی واگذار می شود. 
زرگران، از شهرستانهای اشکذر ، اردکان ، میبد ، ابرکوه ، خاتم و تفت بعنوان دیگر مناطق رویش آنغوزه در استان نام برد و گفت: در این مناطق به علت کاهش محسوس بارندگی مجوز برداشت صادر نشده است.
رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد زمان برداشت گیاه دارویی انغوزه را اوایل تیرماه بیان کرد و خاطر نشان کرد: همچنین محصولات گیاهی فرعی دیگر چون آویشن، زیره سیاه، اشترک و کلپوره در سالجاری برداشت آنها ممنوع است.
وی اضافه کرد: 200 هزار هکتار از مراتع استان را محصولات فرعی تشکیل می دهد.
آنغوزه که با عنوان انجدان نیز یاد می شود، گیاهی است به ارتفاع ۲ تا 5/2متر دارای ریشه ضخیم و محتوی شیره شیری رنگ با بوی قوی. ساقه آن ضخیم و استوانه ای و گلهای آن زرد رنگ است.
برای بدست آوردن آنغوزه که صمغ این گیاه است گیاه را از حد فاصل ریشه و ساقه قطع می کنند شیره ای که از محل قطع خارج می شود آنغوزه نام دارد که مصرف پزشکی و درمانی دارد.
گیاه آنغوزه در بهبود بیماری های دستگاه تنفسی با منشاء عصبی، اسپاسم حنجره، آسم و دفع یبوست در افراد مسن بسیار موثر است.
گیاه یاد شده بعلاوه در دفع کرم کدو و کبدی اثرات قاطعی دارد و در رفع بیماریهای انگلی در انسان و دام و تهیه برخی فرآورده های غذایی نیز کاربرد دارد و دارای مصارف دارویی و صنعتی و ضد تشنج و ضد کرم است. 
انواع شیره حاصله از گیاه آنغوزه به دو نوع اشکی (دانه ای) و توده ای است.
98 درصد از مساحت استان یزد به وسعت 7 میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است.
چهار میلیون و 400 هزار هکتار به میزان بیش از 60 درصد مراتع هستند که هرچند به لحاظ پوشش گیاهی عمدتا در رده متوسط وضعیف قرار دارند لیکن دارای نقش مهمی در حفظ خاک وارزش های اکولوژیکی است. 
مهمترین گونه های موجود در مراتع استان دردامنه دشتی، قیچ، گون و علف می باشد که بعضاً دارای خواص دارویی و صنعتی مهمی است.