هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مبارزه بین خیر و شر

مبارزه بین خیر و شر



    بسیاری از محققان و مدرسان سینما سبک یا "ژانر" تعقیب در فیم های سینمایی را یک سبک مستقل دانسته اند. (1)   اما برخی آن را زیر مجموعه "اکشن" ( ACTION) یا حادثه ایی می دانند، کارگردان تلاش می کند تا در عین سادگی داستان، مبارزه بین خیر و شر را به نمایش بگذارد؛ یعنی "تماشاگر تا حدی از واقعیت جدا می شود. کشش "دراماتیک" در این ژانر از مبارزه قهرمان فیلم با نیروهای شر حاصل می شود. نیروهایی مانند موجودات خارق العاده وحشی، انسان های شرور و بدذات و نیروهای شیطانی! قهرمان این گونه از فیلم ها؛ معمولا از قطب منفی فاصله می گیرد یا او را نابود می کند و بیشتر حالت دوم اتفاق می افتد و قهرمان در صحنه هایی نفس گیر و پر از تعقیب و گریز زد و خورده برنده می شود." از خصایص این فیلم ها می توان به  صحنه های مهیج، جنگ و حوادث، تعقیب و گریز نام برد.  (2) 
      حادثه از آنجایی آغاز می شود که در بافق، مدیر دبیرستان حجاب بر اثر  سانحه تصادف جان خود را از دست می دهد. صحنه ایی دلخراش که برخی معتقدند در تعقیب و گریز پلیس روی داده است؛ هر چند که معاون  اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد آن را مردود دانست؛ ولی فرماندار بافق رسیدگی و شفاف سازی این سانحه دلخراش را  " به  بررسی دوربین های سطح شهر و بازرسی نیروی انتظامی و مراجع قضایی " موکول کرد. 
نگارنده در اینجا قصد پرداختن و واکاوی به این مسئله را ندارد که مقصر کیست؟ زیرا آن را در صلاحیت مراجع قانونی می داند تا با امعان نظر و بررسی موشکافانه، عدالت را به منصه ظهور بنشانند؛ اما از باب این که این اتفاق چه بخواهیم یا نخواهیم با توجه به وضعیت شهرستان تکرار خواهد شد، به عرض می رساند:  همه می دانیم که بافق بر سر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد. واقع شدن این شهرستان در مسیر منتهی به کویر مرکزی موجب شده تا هر از گاهی کاروان های قاچاق مواد مخدر یا خودروهای حامل قاچاق انسان، از این مسیر عبور کنند و چه بسا درگیریهایی به پیش آورند. بطور حتم ارگان یا نیروی که مسئول برخورد با انها هست همین پرسنل خدوم انتظامی است که بارها برای مقابله با این سوداگران مرگ، جانفشانی کرده است. آیا بهتر نیست به این سناریو پایان داده شود و این تعقیب و گریز و جدال برای همیشه از این شهرستان رخت بربندد. مشکل کجاست؟ بطور حتم در شهرهای بزرگ این مسئله زیادتر هست و هر روز شاهد تعقیب و گریز سوداگران مرگ و نیروهای مبارزه با مواد مخدر هستیم؛ اما به ندرت شنیده می شود که اعلام گردد: فلان شخص بر اثر ماشین حمل مواد مخدر کشته شد! قدر مسلم، شهرهای بزرگ از نیروهای آموزش دیده بیشتری، برخوردار هستند و میادین و معابر انها نیز مجهز به دوربین های مداربسته است که برخی از انها توسط خود پلیس کنترل می شود تا شهرداری و راهنمایی و رانندگی برای ثبت جریمه خودروها! به نظر نگارنده در برنامه ریزی شهری بافق، می طلبد که شهرستان به سمتی پیش برود که احداث ایستگاه بازرسی پلیس در مناطق ورودی شهر  تقویت گردد. نکته دیگر آموزش همگانی مردم به ویژه در مدارس پیرامون این قبیل حوادث است تا شهروندان بدانند در این مواقع چه باید کرد و چگونه جان پناهی پیدا نموده و از مسیر این خودروها خارج بشوند. مسئله بعدی استفاده بهینه از نیروهای مجرب و آموزش دیده در امر مبارزه با مواد مخدر است. نیروهایی که آموزش های تاکتیکی پلیس را بطور کامل دانسته و بدانند در این مواقع چه باید کرد و این که افزایش دوربین ها یا بهره وری بهتر از دوربین های موجود در شهر، در بافق تعداد این دوربین ها کم نیستند و هر روز شاهد افزایش بیشتر انها خواهیم بود. به نظر می رسد این راهکارها خواهد توانست تا شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم؛ در غیر این صورت بافق بیشتر شبیه پرده سینمایی خواهد بود که یک فیلم اکشن، مبارزه بین خیر و شر را به تصویر خواهد کشید.  
پی نوشت:
(1) www.hamshahrionline.ir
(2) http://farspage.com