هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

مادری اسم مرا بر نوزاد خود گذاشت

مادری اسم مرا بر نوزاد خود گذاشت



به گزارش هفته نامه افق کویر،" پنجم ماه می" برابر با 15 اردیبهشت روز ماما نامگذاری شده است. روز جهانی ماما اولین بار در دنیا در سال 1991 میلادی جشن گرفته شد و در ایران برای اولین بار در سال 2014؛ روز ماما روزی برای بزرگداشت این قشر حامی مادران باردار است که خبرنگارما، به سراغ "عارفه طالعی بافقی" فارغ التحصیل رشته مامایی رفته و با وی به گفتگو پرداخته است.
افق کویرلطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟
عارفه طالعی بافقی، فارغ التحصیل کارشناس مامایی از دانشگاه آزاد میبد هستم، سال 1393 فارغ التحصیل شدم. به مدت سه سال دربیمارستان حضرت ولیعصر(عج) در بخش زنان و زایمان مشغول به خدمت بودم و از سال 95 تاکنون در مرکز بهداشت و درمان شماره 3 شهرستان در حال انجام وظیفه و خدمات رسانی به همشهریان عزیز می باشم.
افق کویرچطور شد که مامایی را به عنوان شغل خود انتخاب کردید؟
به هر حال در قدم اول برای انتخاب یک شغل که آینده یک فرد را رقم می زند، بسیار مهم است که علاقمند باشد، ازهمان دوران تحصیلی در دبیرستان همیشه رشته های پزشکی و پیرا پزشکی را دوست داشتم و این رشته بسیار شیرین است و متقاضیان زیادی دارد.
افق کویرچگونه سختی های شغل مامایی، تاثیر منفی بر روحیه شما نمی گذارد؟
هرکار و شغلی، سختی خود را دارد. شغل مامایی مخصوصا برای همکاران بنده در اتاق زایمان خیلی شغل پر استرس و خسته کننده ای است اما وقتی یک نوزاد متولد می شود تمام سختی ها به پایان می رسد و احساس خوشحالی به انسان دست می دهد.
افق کویر ویژگی های یک "ماما" خوب چیست؟
وجدان کاری مهم ترین ویژگی یک "ماما" خوب است هر چند که و یژگی تمام آنها صبوری، مهربانی، عطوفت است.
افق کویر به نظر شما چرا نگرش زنان جامعه در مورد زایمان طبیعی تغییر پیدا کرده است؟
با توجه به کاهش رشد جمعیت، والدین مانند گذشته تمایل به فرزند آوری ندارند. و نهایتا 1 الی 2 بچه دارند که آن هم به دلیل عدم آگاهی کافی در انتخاب نوع زایمان، زایمان سزارین را ترجیح می دهند. با برگزاری کلاس های آمادگی زایمان در دوران بارداری تا حدودی طرز دید و تفکر زنان تغییر پیدا کرده و خوشبختانه آمار زایمان طبیعی افزایش داشته است.
افق کویر وضعیت عمل سزارین در شهرستان چگونه است؟
در شهرستان بافق تقریبا 47./ زایمان سزارین و 53 ./ زایمان طبیعی صورت می گیرد.
افق کویر اهمیت و برتری زایمان طبیعی با سزارین چیست؟
به نظرمن؛ مهم ترین برتری زایمان طبیعی نسبت به سزارین هوشیار بودن مادر در تمام و اصل زایمان است و هنگام تولد مادر، نوزاد را می بیند و لمس می کند. دوران بهبودی بعد از سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است، مادر در زایمان طبیعی سریعتر به حالت عادی برمی گردد و میزان خونریزی کم تر است.
افق کویر شیرین ترین خاطره ای که در این دوران داشته اید را بیان کنید؟
تمام زایمان ها شیرینی خاص خود را دارد و هنگامی که نوزاد متولد می شود خوشحالی مضاعفی هم به مادر و هم به ما هدیه داده می شود. وقتی درد مادر تمام می شود خستگی هم از تن ماما بیرون می رود. و شیرین ترین خاطره ام این است که یک مادر اسم مراا به عنوان اسم دخترش انتخاب نمود.
افق کویر از تلخ ترین خاطراتتان بگویید؟
اولین زایمان طبیعی که با آن مواجه شدم مادر روستایی بود که به دلیل ازدواج فامیلی و نگرفتن سونوگرافی و آزمایشات ژنتیک نوزادی را به دنیا آورد که دست و پا وی، 4 انگشت بیشتر نداشت، من بسیار ناراحت شدم.
افق کویر افرادی که ماما خصوصی دارند، هزینه آن مستقیم به فرد ماما داده می شود یا باید به حساب بیمارستان واریز نمایند؟
به حساب خود "ماما" واریز می شود.
افق کویر سخن پایانی:
از تمامی مسئولین و همکارانم تشکر می نمایم، همچنین از پزشک متخصص زنان و زایمان، دکتر اعظم بصیرت که برای اولین بار با اهدا هدیه، زحمات ماماها را ارج گذاشتند، تقدیر و تشکر می کنم/الهام نصیرزاده