هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

لزوم دستیابی به الگویی مکانیابی شده برای فعّالیتهای فرهنگی

لزوم دستیابی به الگویی مکانیابی شده برای فعّالیتهای فرهنگی


اولّویت های فرهنگی شهرستان بافق برحسب هر محلّه و ناحیه کدامند؟

امیر عباس امینی|  در مباحث فرهنگی نباید فقط به یکی از اجزاء یا امکانات فرهنگی و تجهیز آن اقدام نمود؛ چون انسان دارای ابعاد گوناگون است و مثلاً  اگر تنها به احداث کتابخانه اکتفا کنیم، که البته بسیار ارزشمند و مهم است باز از بُعد جسم غافل مانده ایم، چون در کنار پرداختن به روح باید جسم را هم ساخت تا بتواند در خدمت روح و نیازهای روحی قرار بگیرد. همچنین وجود سرگرمی ها و بازی ها باعث درمانهای فکری و روانی موقت افراد می شود و به قول رهبر معظم انقلاب وجود شادی ها و ایجاد نشاط باعث روغن کاری اجزاء و روابط کار در جامعه می شود. ضمناً باید در نظر داشت که هر فعالیت فرهنگی و معنوی کارکرد مخصوص به خود را داراست. ما از مسجد نمی توانیم انتظاری که از ورزشگاه می رود، داشته باشیم و نیز کارکردی که کتابخانه دارد با خاصیتی که فعالیتهای سرگرم کننده دارد متفاوت و متمایز است. بنابراین در بحث خدمات فرهنگی هم باید به مجموعه ها اندیشیده و توجه داشت و هم در صورتی که بودجه ها اجازه نداد، لااقل به نزدیکی اماکن، فرهنگی دقت داشت تا بتوان از ترکیب آنها، انسانهایی چند بعدی پدید آورد تا به قول امام خمینی(ره) بتوانیم در تمامی ابعاد و ورزش کنیم. هم ورزش جسمی و هم ورزش فکری و معنوی و روحی.
به هر حال چه منطقه مهدیه و چه سایر مناطق بافق هر کدام به نوعی از برخی کمبودها در رنج اند مثل نبود یک داروخانه بزرگ در این منطقه وسیع. به عنوان مثال دیگر از محدوده ایستگاه راه آهن تا ابتدای خیابان شیخ محمد تقی بافقی و همچنین خیابان بزرگ امام علی(ع) به جز یک ورزشگاه سرپوشیده که در انتهای خیابان امام علی(ع) بعضاً در روزهای جمعه فعّال است، دیگر ماهیچگونه مجموعه فرهنگی نداریم که بتواند خدمات مقتضی و مطلوبی برای نوجوانان و جوانان اراءه کرد و این منطقه هم مثل مهدیه از فقدان خدمات فرهنگی در مضیقه است.
باز از محدوده پمپ بنزین ورودی بافق(سروش) تا میدان شهداء که تمثال آن آنچنان که باید و شاید گویای شهید و شهادت نیست، هیچگونه مجموعه ورزشی- فرهنگی حتی کوچک وجود ندارد. بگذریم از زیر زمین بزرگ پایگاه بسیج جنب کفش ملی که در مواقعی سابقه فعالیتهای ورزشی داشته، ولی این ساختمان، در کل یک ساختمان ارگانی محسوب می شود و نمی توان توقع داشت که همیشه امکاناتش را در اختیار عموم قرار دهد. 
 
ادامه دارد....