هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

لزوم توجه به میراث فرهنگی بافق

لزوم توجه به میراث فرهنگی بافق



شکی نیست که ثبات جوامع انسانی توجه به میراث گذشتگان است. اگر به این میراث گرانبها توجهی نگردد پای بر هویت فرهنگی خود گذاشته و در هرج و مرج به سر خواهیم برد! بر اساس  آنچه که در قوانین جمهوری اسلامی بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محول شده: 
-1 تهيه و تنظيم و اجراي برنامه های پژوهشی پيرامون آثار باقيمانده از گذشتگان
-2 بررسی و شناسايي محوطه ها، تپه ها، بناها و مجموعه های تاريخی و تهيه فهرست جامع از آنها و نقشه باستان شناسی کشور
-3انجام پژوهش های باستانشناسی و کاووش های علمی
-4 بررسی هاي مردم نگاري، پژوهش  های مردم شناسی، انسان شناسی، زيستی و شناخت فرهنگ بومی مناطق مختلف کشور
-5 پژوهش در زمينه هنرهای سنتي و فراهم آوردن امکانات لازم جهت حفظ، احياء و رشد آنها
-6 ثبت آثار ارزشمند منقول و غير منقول فرهنگی- تاريخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های ذيربط
       مطابق با این اهداف، وظایف سنگینی بر دوش این سازمان است. در بافق اماکن و آثار تاریخی  ارزشمندی داریم که در طول این سالیان از آن غفلت شده است. نبود اعتبار یا کمبود بودجه های دولتی عامل اصلی آن است. ما محکوم به آنیم که از خوان اعتبارات دولتی در این زمینه کمتر بهره ببریم! انتقادی که در این زمینه بر میراث فرهنگی بافق وارد می باشد؛ آن است که چرا در طول این مدت نتوانسته بهبودی در ساختار تشکیلاتی خود کند و از دفتر نمایندگی به اداره ارتقاء بیابد.
    بافق دارای اماکن ارزشمندی است؛ از جمله آستانه متبرکه امامزاده عبدا...! با آن که مقادیری از اراضی فضای سبز تحت تملک شهرداری به این آستانه واگذار شده؛ با این وجود هنوز اشکالاتی در طرح ساخت مناره ها وجود دارد و یا درست در ضلع جنوبی این آستانه، در بازارچه، ساخت سازی در حال اتمام است که مقارنتی با بافت تاریخی آن نیست تا جایی که ارتفاع ساخت این سازه تجاری از کف پیاده رو بازارچه، بالغ بر یک متر است. اینها توجه میراث را می طلبد که در برابر این ساخت و سازها نهایت نظارت خود را با توجه به اهرم های قانونی، اعمال کند.  
نمونه های دیگر از این نوع، بقعه قاضی میرجعفر است که الحمدالله به همت برخی جوانان کارهای بزرگی در آن شده است؛ از جمله برگزاری مراسم پرفیض دعای عرفه برای اولین بار در آنجا! حال سوال این است اگر این جوانان را یاری ندهیم آنان خواهند توانست تا آنجا را توسعه و  آباد کنند؟ در همین محدوده قاضی میرجعفر، تپه های شنی وجود دارد که تاریخ پنهان شده سرزمین آباء  و اجدادی ما بافقی هاست. به رغم این که بیش از 16 سال از ثبت آن می گذرد؛ هنوز تلاشی برای جذب اعتبار حفاری در آنجا صورت نگرفته! کمی آن سوتر "قلعه کافر" همین وضعیت را دارد! در کنار جاده قدیمی بافق- یزد کاروانسرایی است که به دوره قاجاریه بر می گردد؛ موسوم به کاروانسرای "خان پنج" هنوز از مرمت این اثر ملی خبری نیست! 
به نظر می رسد با این رویه آثار تاربخی بافق زنده نخواهد شد؛ بلکه لازم است مسئولین و متولیان بافق؛ از جمله فرمانداری به جد موضوع میراث فرهنگی بافق را دنبال نماید تا از این وضعیت رهایی یافته و رویکردی انتخاب شود تا بتوان با جذب اعتبارات ملی، به سمت و سوی توسعه و مرمت این آثار گام برداشت! کاری که در مرکز استان و در برخی از شهرستانهای استان، از سالیان پیش آغاز شده است. 
 
محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول