هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

لزوم به کارگیری کارشناس مسلط و متخصص برای روابط عمومی

لزوم به کارگیری کارشناس مسلط و متخصص برای روابط عمومی



به گزارش هفته نامه افق کویر، روز جهانی ارتباطات در ایران با گرامیداشت گروه بزرگی از خدمت گذاران این عرصه، یعنی روابط عمومی ها گره خورده است. آنان که به تعبیری قلب تپنده ادارات خود هستند و حضورشان نقش تعیین کننده ای در پیشبرد اهداف هر مجموعه و یا سازمانی دارد.
بدون شک ارتباط مستمر و موثر این فعالان عرصه اطلاع رسانی با اصحاب رسانه، یکی از مهم ترین ملاک های ارزیابی عملکرد آنان به شمار می رود و از سوی دیگر، مدیران موفق نیز همواره از حضور روابط عمومی های پرتلاش در کنار خود بهره برده اند.
روز ارتباطات بهانه ای است تا دست کم یک روز در سال روابط عمومی ها ،خود موضوع خبر و گزارش خبرنگاران باشند. در ادامه گفتگوی خبرنگار افق کویر را با روابط عمومی فرمانداری که می تواند نظارت بر عملکرد روابط عمومی ادارات در شهرستان داشته باشد؛ را می خوانید.
افق کویر:برای مخاطبین بیوگرافی از خود داشته باشید؟
ابتدا فرصت را مغتنم شمرده و به مناسبت فرارسیدن ۲۷ اردیبشهت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی این روز را گرامی داشته و به تمامی مدیران و کارشناسان روابط عمومی ادارات شهرستان بافق تبریک و تهنیت عرض کرده و برای فعالین این عرصه در راستای ایفای وظایف و رسالت ذاتی‌شان، توفیق و سربلندی را از درگاه خداوند متعال خواستارم. اینجانب "علی حسن پور" متولد ۱۳۶۱ در بافق و دارای مدرک تحصیلی لیسانس مدیریت دولتی و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی از دانشگاه پیام نور به عنوان کارشناس روابط عمومی در فرمانداری بافق مشغول به کار هستم.

افق کویرفعالیت روابط عمومی را از چه سالی آغاز نمودید؟
سال ۸۳ به صورت پاره وقت با روابط عمومی فرمانداری، شهرداری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق همکاری داشته و در این مدت فعالیت هایی همچون عکاسی، فیلمبرداری، تهیه گزارش عملکرد و … را انجام می دادم که سرانجام در آبان ماه ۱۳۸۷ با عنایت " ذبیح ا… خواجه ای" فرماندار وقت بافق به عنوان نیروی مامور وارد روابط عمومی فرمانداری بافق شدم و در کنار " سید علیرضا طباطبایی" مشغول به ارائه خدمت شدم. پس از عزیمت آقای طباطبایی به مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی و معرفی بنده به عنوان مسئول روابط عمومی، قریب ۱۰ سال در کنار فرمانداران محترم شهرستان آقایان: خواجه ای، ندافیان، خاوری، طلائی مقدم، زاده رحمانی، گرم و سرد روزگار و سختی و راحتی های این حرفه را تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۶ سال ادامه دادم که پس از این تاریخ به مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی رفته و به مدت سه سال در سمت کارشناس روابط عمومی فعالیت کردم.

کسب عنوان روابط عمومی برتر در بین فرمانداری های استان یزد
افق کویر در مدت ۱۰ سال خدمت در روابط عمومی فرمانداری چه موفقیت هایی کسب نموده اید؟
با حمایت فرمانداران و همکاران عزیز در فرمانداری بافق موفق به کسب عنوان روابط عمومی برتر در بین فرمانداری های استان یزد، روابط عمومی برتر در سطح استان یزد، رابط برتر در همکاری با پرتال خبر استان یزد، تقدیر متصدی برتر روابط عمومی به خاطر کسب رتبه اول کمیته روابط عمومی و تبلیغات ستاد سرشماری استان یزد در کشور سال ۹۵ و دریافت دهها تقدیر نامه از استانداران، معاونین و مدیران کل روابط عمومی محترم استانداری یزد و فرمانداران محترم شهرستان می باشد که همه افتخاری بود برای شهرستان دارالشجاعه بافق و بنده بوده است. در دوران فعالیت روابط عمومی در فرمانداری سمت و فعالیت های مختلفی از جمله متصدی امور فرهنگی و هنری سازمان تبلیغات کشور، کارشناس تبلیغات مجتمع پتروشیمی عسلویه، همکاری با گروه پیشگامان کویر و سرپرستی اداره میراث فرهنگی بافق پیشنهاد شد، ولی به دلیل عشق و علاقه ای که نسبت به شهر و حرفه ام داشتم به راه و کارم در روابط عمومی فرمانداری ادامه دادم و سعی کردم در این سمت برای شهروندان عزیز و شهرم خدمتی کرده باشم.
افق کویر چگونه شد که از فرمانداری رفتید و مجدد بازگشتید؟
در خصوص رفتن از فرمانداری خلاصه عرض کنم با توجه به اینکه نیروی مامور به خدمت بودم و صلاح فرماندار وقت " محمد زاده رحمانی" به مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی رفتم. با تغییر در سکان فرمانداری و انتصاب مجدد " سیدمهدی طلائی مقدم" به عنوان فرماندار شهرستان بافق و با عنایت ایشان به بنده، مجدد از ۳۰ دی ماه ۹۹ به روابط عمومی فرمانداری بافق برگشتم.
افق کویر از شیرین ترین و تلخ ترین خاطره زمان خدمتتان بگویید:
دوران خدمتم در روابط عمومی فرمانداری بافق سرشار اتفاقات تلخ و شیرین بود که در کل سه اتفاق برای خودم شیرین بود؛ اول انتخاب "حسین ندافیان" به عنوان یکی از ۴ فرماندار برتر در بین ۲۷ استان کشور در حوزه خبر، دوم راه اندازی نمایندگی دفتر خبر بافق به اتفاق دوست عزیز"محمدعلی عبداللهی" و سومین اتفاق شیرین انتصاب مجدد " سید مهدی طلائی مقدم " به عنوان فرماندار شهرستان که به حق فرمانداری پیگیر، آینده بین و همدل هستند و تلخ ترین اتفاق به دوران پایانی کارم در سال ۱۳۹۶برمی گردد.

روابط عمومی نقاط ضعف و قوت
اداره را می داند
افق کویرعلت اینکه برخی از روابط عمومی ها فعال و اکثریت غیر فعال هستند چیست؟
قبل از جواب این سوال این نکته را بیان کنم که روابط عمومی‌ زمانی‌ می‌تواند نقش‌ راهبردی‌ خود را در اداره، شرکت و یا ارگان ایفا کند که‌ در تشکیلات‌ سازمانی‌ جایگاه‌ مناسبی‌ داشته‌ باشد، در سازمانهایی‌ که‌ واحد روابط عمومی‌ در جدول‌ سازمانی‌ بلافاصله‌ زیر نظر مدیر عالی‌ سازمان‌ قراردارد نشان‌ دهنده‌ توجه‌ به‌ روابط عمومی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ عنصر راهبردی‌ است‌. علت اینکه برخی از روابط عمومی ها در شهرستان بافق فعال و برخی از فعالیت کمتری برخوردار هستند به نظر بنده برمی گردد به نگاه مدیران ادارات به روابط عمومی ، چراکه روابط عمومی را بعضا برای گرفتن عکس و خبر، نصب بنر و یا گزارش عملکرد ملاک قرار می دهند و همین باعث شده به دلیل عدم آگاهی درباره وظایف و تاثیرات یک روابط عمومی قوی، در انتخاب مدیران آن حساسیت چندانی وجود نداشته باشد. توجه به کارشناس قوی و متخصص برای روابط عمومی یک اداره علاوه بر ارائه عملکرد آن به رسانه، در درجه اول با تعامل بین مدیران و مردم و سپس با تعامل با رسانه می تواند در کنار معرفی عملکردهای انجام شده نقاط ضعف اداره را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کند.
افق کویر برخی از روابط عمومی ها گلایه مند هستند که باید اخبار و گزارش را ابتدا به فرمانداری و سپس به خبر نگار ارسال نمایند؛ علت چیست؟
این مطلب را من برای خبرنگار صدا وسیما بیشتر قبول دارم تا فرمانداری. بعضا مشاهده شده که برخی از ادارات یک اقدام مهم و کارآمدی در شهرستان انجام داده اند که خبر آن در رده ملی و استانی است که می بایست خبر از جانب صدا و سیما منعکس شود تا برد خبری بهتری داشته باشد، زیرا به اصطلاح خبرنگاران، وقتی خبر در جراید شهرستانی پخش گردد از برد خبری کشوری آن کاسته می شود. لازم بذکر است اگر از اداره ای خواسته شده اخبار را برای فرمانداری ارسال نمایند، صرفا جهت اطلاع از عملکردشان دارد.

آموزش مولفه روابط عمومی ها است
افق کویر به نظر شما چگونه می توان روابط عمومی ها را فعال کرد و آیا درحیطه کاری شما می باشد؟
چند نکته در خصوص حرفه ی روابط عمومی و فعال شدن روابط عمومی ها باید در نظر گرفت، اول اینکه مدیر یا کارشناس روابط عمومی باید روابط عمومی را به عنوان یک هنر قبول داشته باشد زیرا یک مدیر متخصص باید بتواند با استفاده از امکانات به روز در دنیای ارتباطی نقش مهمی را ایفا کند.دوم اینکه مسئول روابط عمومی باید با مفاهیم و ادبیات این حرفه آشنا باشد و در نهایت به نظر بنده یکی‌ از موضوعات‌ مهم‌ برای‌ افرادی که‌ به‌ کار روابط عمومی‌ اشتغال‌ دارند، تفکیک‌ بین‌ تبلیغات‌ و روابط عمومی‌ است‌، چون روابط عمومی‌ و تبلیغات‌ دو مقوله‌ جدا از هم‌ هستند. وی در باب فعال شدن روابط عمومی ها، مهمترین نکته بحث آموزش است آن هم در تمام زمینه هایی که یک روابط عمومی با آن سر و کار دارد از جمله این آموزش ها میتوان به عکاسی، گزارش های خبری، استفاده از نرم افزارهای کاربردی و گرافیکی، نوآوری و اثربخشی، اصول و مبانی اطلاع رسانی، افکارسنجی، شیوه های کاربردی نظرسنجی و آموزش مدیریت و تشریفات جلسات و همایش ها می باشد که ان شاا… دوره های آموزشی ویژه روابط عمومی های ادارات شهرستان بافق از خرداد ماه سال جاری طبق برنامه انجام خواهد شد.
در ادامه این مطلب را بیان کنم که افرادی که در ادارات شهرستان بافق به عنوان روابط عمومی به فرمانداری معرفی شدند همه افرادی هستند کارآمد، فعال و وظیفه شناس ولی نکته ای که باید بدان اشاره کرد این است که این افراد عملا کارشناس یا مدیر روابط عمومی نیستند و در اصل پست سازمانی دیگری برای ایشان تعریف شده است که در برخی از ادارات شهرستان حتی به دلیل کمبود نیروی انسانی یک شخص کارهای متعددی را انجام می دهد که این خود باعث کاهش کیفیت عملکرد می شود و انتخاب وی به عنوان روابط عمومی بعضا به عنوان عکاس جلسات و نصاب بنر است که این تعریف روابط عمومی نخواهد بود.
افق کویر لطفا برای آگاهی خوانندگان به برخی از وظایف و فعالیت های روابط عمومی به صورت خلاصه اشاره ای داشته باشید:
ارائه مشاوره به مدیران ارشد، پاسخگو بودن و احترام به ارباب رجوع، تنظیم تقویم زمانبندی کاری و جلسات، تنظیم برنامه جهت دیدار با مردم، تعامل فعال و موثر با رسانه‌های مختلف ، تنظیم برنامه مصاحبه با مطبوعات و رسانه‌های گروهی، چاپ کتاب و جزوه جهت تنویر افکار عمومی و ارائه عملکرد و اقدامات دولت، دعوت از صدا و سیما، مطبوعات و نشریات در جلسات، فعال کردن اطلاعات فرمانداری در طول شبانه ‌روز، تشکیل جلسه با روابط عمومی سایر ادارات ، اجرای برنامه آموزشی جهت ارتقاء آگاهی و علمی کارکنان، رصد سایت ها، فضای مجازی، اتفاقات، رویدادها و ….،برگزاری مراسم در مناسبت‌ها، پیگیری اشتراک نشریات و روزنامه‌ها .
افق کویر صحبت پایانی:
ضمن تقدیر و تشکر از همراهی و عنایت ویژه فرماندار محترم شهرستان بافق جناب آقای طلائی مقدم ، مدیر کل روابط عمومی استانداری آقای صالحی و سایر همکاران ارجمند در فرمانداری و بخشداری مرکزی بافق سخنم را با جمله ای ماندگار از دکتر نطقی پدر روابط عمومی ایران به پایان می رسانم:
"روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه در لوکس، در خود مدیریت است نه در بیرون آن، پس حق داریم بگوئیم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی ای است که دارد. "

الهام نصیرزاده