هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

قیمت ترمینال پسته توافقی است

قیمت ترمینال پسته توافقی است



به گزارش خبرنگار افق کویر باتوجه به فصل برداشت پسته گزارشی در این زمینه مهیا نموده است. "سید حسن حکیمی" یکی از کشاوزان بافقی در مورد قیمت ترمینال پسته گفت: سال گذشته قیمت ترمینال پسته ۲۲۰۰ تومان بود؛ در حالی شهررفسنجان ۸۰۰ تومان بود؛ امسال نیز قیمت ترمینال پسته را ۲۶۰۰ اعلام کردند که قیمت بسیار بالایی می باشد و برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.
دهقانزاده یکی دیگر از کشاورزان بافقی گفت: با توجه به اینکه ترمینال داران دستگاههای صنعتی، افزایش نرخ بالایی دارند، بنابراین پسته های خود را به یکی از ترمینال ها با نرخ ارزان دادیم، که پسته ها کمی متمایل به زرد شد.
وی افزود: اگر ترمینال داران صنعتی قیمت ترمینال را ارزان تر در نظر می گرفتند، مجبور نبودیم پسته خود را به ترمینال داران بدون کیفیت بسپاریم.
خبرنگار هفته نامه پیرامون قیمت نرخ ترمینال پسته گفتگویی با "علی اکبر رحمتیان مدیر جهاد کشاورزی بافق" انجام داد که وی گفت: هفته پیش جلسه ای در مرکز استان با حضور نماینده استان داری، تعزیرات، اداره صنعت و معدن ،صنف کشاورزی و سایر دستگاههای مرتبط برگزار گردید.در این جلسه اداره جهاد کشاورزی قیمت پایه را مشخص کرد و قرار بود همان قیمت در جلسه تصویب گردد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اداره تعزیرات در جلسه اعلام کرد که جهاد کشاورزی مرجع قیمت گذاری نیست، نهایتاً صورتجلسه شد که قیمت توافقی بین کشاورز و ترمینال داران باشد.
مدیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر با توجه به قیمت در نظر گرفته شده، قیمت ترمینال پسته بین ۱۵۰۰ تومان تا ۲۶۰۰ تومان، بستگی به ترمینالی که کشاورز انتخاب می کند، دارد.
وی تصریح کرد:با توجه به افزایش گرانی و افزایش دستمزد کارگر که در ترمینال های پسته کار می کنند، قیمت پسته تعیین شده است.
وی افزود: ترمینال داری که قیمت پسته را کیلویی ۲۶۰۰ تومان دریافت می کند، از صفر تا صد کار یعنی تمام مراحل پسته انجام داده، پسته را در گونی بسته تحویل مشتری می دهد.
رحمتیان ادامه داد: امسال نیز نزدیک به ۷ ترمینال جدید تأسیس شده است که البته کشاورز باید جایی را انتخاب کند که کیفیت پسته خوب باشد.
مدیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: با توجه به اینکه برداشت پسته در بافق یک سال با محصول و سال دیگری بدون محصول است، امسال که سال بدون محصول می باشد ، نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش پسته و ۱۰ درصد کاهش برداشت خرما داریم.

معصومه غلامرضاپور|