هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

قوم ایرانی عاشق آزادی انسانیت

قوم ایرانی عاشق آزادی انسانیت



در اوراق تاریخ اگر نگاهی بیندازیم؛ خواهیم دید که ایرانیان باستان روز 14 تیرماه را، روز" تیر" می نامیدند و نیک می دانیم که تیر یا "عطارد" سمبل و نشانه کاتب سیارات دیگر، به شمار می رفته است؛ چنانچه حکیم "ابوریحان بیرونی"   اختر شناس، ریاضی دان، مورخ و جفرافیا دان سده چهارم  و پنجم هجری در کتاب مشهور خود؛ یعنی "آثار الباقیه" آورده است. 
 قلم در ازمنه تاریخ همواره با فراز و فرودهای روبرو بوده است. به گواه تاریخ، قلم حامل پیوند نسل های دیرین با حال و آینده است. قلم انتقال دهنده اندیشه، خرد، دانش، آداب و فرهنگ از نسلی به نسل دیگراست. قلم موجب انگیزش انسان به سوی حضرت خداوندی_جل و جلاله_  است؛ آنگونه که خداوند بر رسولش خود را بدان معرفی می کند.  " الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ" ،  "آن که با قلم آموخت" (قرآن کریم، سوره العلق، آیه 4)
در باب ارزش قلم می توان گفت که نشانه پیامبری حضرت خاتم (ص) است؛ آن گاه که خداوند از تمامی آدمیان و پریان می خواهد که سوره ای مثل آن بیاورند و آن گاه می افزاید؛ هرگز نخواهند توانست! این مبارز طلبی خالق نشان از آن دارد که قلم زنده است و هرگز نخواهد مرد؛ اگرچه روزگاری در بند شود، او را به دار بیاویزند و یا او را مطرود کنند! 
در صدر اسلام هر اسیری که به ده نفر از مسلمانان آموزش خواندن و نوشتن می‌داد مورد عفو قرار می گرفت و از بند رها می‌شد. این نشان از توجه دین به قلم است؛ چرا که قلم خود نمی نگارد؛ بلکه آدمی آن را می نگارد. حافظه ی انسانی خلل پذیر است؛ اما حافظه قلم ابدی است و ماندگار! 
ایرانیان پس از آن که با مکتب انسان اسلام آشنا شدند به پشتوانه ذخیره علم و دانش پیشین خود توانستند قله های معرفت و حکت را بپیمایند؛ آن گونه که به عینه در هر شهر و بلادی می بنییم، علما و بزرگانی زیست می کردند که از مفاخر به شمار می‌رفتند. این بزرگان دارای روحیه آزادی و انسانیت بوده اند و هیچگاه نبوده که به زور عقاید خود را بر کسی تحمیل کنند. این استقلال طلبی ریشه در خاندان وحی دارد؛ زیرا که مولا علی(ع) به عکس سایر خلفاء کسی را به زور، مجبور به بیعت با خود نکرد! قوم ایرانی عاشق آزادی انسانیت است، چون که می داند در سایه این ازادی است که پرچمدار علم و دانش خواهد بود؛ آن گونه که بود و کتب دانشمندان ایرانی از طریق نهضت ترجمه در اسپانیا به اروپا منتقل شد و مدارس مشابهی به سبک مدارس نیشابور در اروپا بنیان گردید.  
امروزه گاه می شنویم به واسطه پیشرفت فناوری و ورود ابزارهای جدید ارتباطی؛ مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی ارزش قلم کاسته شده؛ اما این گونه نیست تنها شکل قلم تغییر یافته همان گونه که در طول تاریخ شاهد آن بوده ایم. گاه بر دیوارهای غار حکاکی کرده، گاه با پر حیوانات بر پوست نوشته و گاه به شکل حروف سربی بر صفحات کاغذ و امروزه از فناوریهای جدید در چاپ؛ آنچه که مهم است، امرزوه انتقال لحظه ای نوشته است که عرضه اندام می کند و با یک ارسال مخاطبان بیشماری را در جریان آزاد اطلاعات و اخبار و مطالب علمی قرار می دهد. 
 
محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول